Page 3 - geografie-viii-b
P. 3
ALEGEți MANUALUL CARE FACE DIFERENȚA!
Manualul are un conținut academic complet o structură logică și progresivă, organizată pe
,
1 unități, respectând logica internă a geografiei (ex: relief, climă, hidrografie, soluri și vegetație,
populație, așezări, economie, mediu etc). Oferă informații actualizate, datele statistice demografice,
economice, de mediu sunt recente și validate. Manualul conecteaza geografia cu istoria, economia,
ecologia, sociologia și chiar educația culturală, pentru a oferi o imagine holistică.
Acest manual ofera un suport vizual detaliat, echilibrat cromatic, divers și de calitate. Sunt
inserate hărți fizice, administrative, climatice, demografice, economice etc., la scări adecvate,
2 ușor de citit și interpretat. Sunt inserate diagrame și grafice explicative, pentru a ilustra fenomene
complexe (ex: evoluții hidrologice, variații climatice, structura populației, evoluția economică).
Fotografii de calitate superioară ale reliefului, peisajelor, orașelor, activităților umane, florei
și faunei completează textul și stimulează imaginația. Nu în ultimul rând, s-au adăugat desene
tematice și schițe, pentru a simplifica și explica concepte greu de vizualizat (ex: tipuri genetice de
relief, procese geomorfologice).
Manualul evidentiază elemente didactice și pedagogice de bază, prin limbaj accesibil, clar, concis și
adaptat nivelului de înțelegere al elevilor, fără a sacrifica rigoarea științifică. Elevii beneficiază de definiții
3 clare ale termenilor-cheie, la începutul fiecărei activități/unități, exerciții și aplicații diverse, exerciții de
interpretare a hărților, diagramelor și graficelor, probleme și studii de caz, activități practice, realizarea de
profile topografice simple, observarea unor fenomene locale, teme de cercetare, prezentări, realizarea
unor hărți proprii, activități de tip „Știai că...?” sau „Descoperă”, recapitulare și autoevaluare la sfârșitul
unităților, pentru a facilita fixarea informațiilor esențiale.
Întregul conținut al manualului este orientat spre realitate și aplicabilitate , spre dezvoltarea gândirii
critice. Sunt frecvente conexiuni cu viața cotidiană, prin explicarea relevanței geografiei în viața de
4 zi cu zi (ex: comportament adecvat în caz de hazarduri, impactul schimbărilor climatice, importanța
resurselor, organizarea administrativă). Studiile de caz concrete vizează diferite regiuni ale României
și ilustrează conceptele teoretice. Sunt abordate provocările geografice actuale, cu care se confruntă
România (ex: poluare, urbanizare, dezvoltare regională inegală), dar și rolul de cetățeni activi al elevilor,
prin înțelegerea importanței protejării mediului și dezvoltării durabile a României.
Pentru cadrele didactice manualul reprezintă o bază solidă pentru planificarea orelor,
oferind exemple și informații actualizate, fiind în concordanță cu programa școlară în vigoare,
asigurându-se că acoperă toate competențele și conținuturile obligatorii. Oferă metode și strategii
5 didactice inovatoare (ex: învățarea bazată pe proiecte, studii de caz, dezbateri), activități de învățare
diferențiată pentru elevi cu nevoi speciale sau cu un nivel diferit de pregătire, sugestii pentru
integrarea TIC (Tehnologia Informației și a Comunicațiilor) în lecții (ex: utilizarea hărților digitale,
a resurselor și aplicațiilor online, a software-urilor GIS), cât și modalități de evaluare formativă și
sumativă, cu exemple de itemi sau rubrici de evaluare.

