Page 122 - biologie-viii
P. 122
Răspunsuri
TEST INIȚIAL. P. 9. S. I. A. hrănire, relație, mediul, înmulțire. 100 000: 70 = 1 428 oameni; balena/200 tone = 200 000 kg, 200 000 :7 =
B. 1. b, 2. c, 3. c, 4. a, 5. b. C. 1. A, 2. A, 3. F ‒ sexuată, 4. F. ‒ zigotu- 2 857 oameni. P. 47. A. 1. A, 2. F/Organismele cu organe omoloage
lui. S. II. A. 1. ‒ b, 2. ‒ a, 3. ‒ d, 4. ‒ c. P. 10. omoplat/sistem osos/ pot trăi în medii foarte diferite, 3. A. B. 1. fosilelor, filogenetice,
suport pentru mușchii scheletici; trunchi cerebral/sistem ner- organismele; 2. variabilitatea, caractere. C. b. D. 1. SISTEMATICĂ,
vos/respirație, masticație, deglutiție; ovare, trompe uterine, uter, 2. DOVEZI, 3. BISTON, 4. PALEONTOLOGIE, 5. MUTAȚIE, 6. CITOLOGIE,
vagin/sistem reproducător/producere și transport ovule; cere- 7. DIRECTE, 8. VERIGĂ. Vertical – EVOLUȚIE. P. 50. A. 1. A, 2. F/
bel/sistem nervos/echilibru și tonus muscular, biceps/sistem Mendel a elaborat legile eredității, 3. F/variațiile ereditare se
muscular/mișcări ale membrelor. transmit descendenților. B. 1. evoluției, variabilitatea, lupta pen-
Aplicații: P. 14. A. 1. F/ereditate; 2. F/la toate tipurile de celule. tru existență, 2. factorii de mediu, deosebirilor. P. 53. A. 1. A, 2. F/
B. B. C. DARWIN, MENDEL, MORGAN, ADN, GENE, EREDITATE, Ereditatea triază variațiile. 3. F/Lupta pentru existență este con-
VARIABILITATE. D. GENETICA, EREDITATE, CROMOZOMI. P. 17. A. secința suprapopulației. B. 1. formei, utilă, 2. speciilor, mediu.
1. nucleul, ARN, ADN, cromozomii; 2. Dominante. B. 1. A, 2. F/mul- C. 1. 3, 2, 1; 2. d, 3. c. P. 56. A. 1. A, 2. F/creșterea volumului cutiei
tiplicare ADN; 3. A. C. 1, 3 ‒ baze azotate complementare; 2, 4 – craniene. B. 1. superioare, bazinului, coloanei vertebrale, inferi-
catenă; A. ARN; B. ADN. P. 20. A. 1. F/XX, 2. F/metacentrici, 3. A, oare; 2. carne, comunități. C. 1. TERESTRĂ, 2. LIMBAJ, 3. CIMPANZEU,
4. F/în timpul diviziunii. B. 1. b, 2. b. C. 1. C, 2. R, 3. O, 4. M, 5. O, 4. BIPED, 5. ENCEFAL, 6. CRANIU, 7. „S”; vertical – SAPIENS. P. 57.
6. Z, 7. O, 8. M, 9. I. P. 23. A. 1. a, 2. c. B. unul, parentali, omologi, 2. conic, semințelor, lung, hrană, fructe, subțire, insectelor, surse
meiozei. C. 1. A, 2. A, 3. F/cromatină. D. Formulă de calcul: 2 (n = de hrană, vânturile. 3. a. conopida; b. broccoli – inflorescența;
n
nr. perechi cromozomi); 2 = 4 combinații; 2 = 8 combinații; 2 = c. varza – mugure; d – frunze; e. gulie – tulpina îngroșată. 4. A.
3
4
2
16 combinații. E. 1. gameții feminini: asemănători/un tip: 22 auto- EVALUARE UNITATEA 2. P. 63 – 64. S. I. A. 1. a, 2. c, 3. b, 4. b,
zomi + X (heterozom); gameții masculini/2 tipuri: 22 autozomi + 5. a, 6. b, 7. d, 8. d, 9. c, 10. c. B 1. D, 2. C, 3. D, 4. D, 5. B, 6. C, 7. E,
X (heterozom) și 22 autozomi + Y (heterozom); 2. sexul viitoru- 8. B, 9. A, 10. B. S. II. A. 1. om, pisică, cal, liliac, delfin; 2. radius –
lui copil este dat de tată. P. 26. A. 1. F/gena recesivă se mani- 5, metacarpiene – 21; 3. asemănare: strămoș comun, două deo-
festă doar în prezența copiei ei; 2. A. 3. F/Hemofilia este o boală sebiri: funcții și adaptări diferite, evoluție: divergentă. B. 1. A,
care constă în hemoragii frecvente. B. 1. 3 purtătoare, 1 bolnav; 2. F, 3. A, 4. F, 5. F, 6. A, 7. F. C. 1. d, 2. a, 3. e, 4. c, 5. b.
2. 4 nepoți; 3. prin căsătorii între rude apropiate (veri). P. 29.
A. 1. b, 2. c, 3.d. B. 1. F/anormali omologi, 2. A, 3. F/Modificarea Aplicații: P. 68. A. 1. A, 2. F/Ploile acide sunt în totalitate dău-
cromozomului 2 apare prin duplicarea unor segmente cromo- nătoare pentru viață. B. B. C. a. Berceni: cel mai poluat; Suceava:
zomiale. P. 33. 1. a. 22 perechi autozomi; b. 50% băieți; 50% fete. cel mai curat. b. Berceni. P. 71. A. solidă, lichidă, gazoasă; inco-
2. a. În cazul unei gene dominante, când părinții care manifestă loră, inodoră, insipidă. B. 1. d, 2. a, b, c. P. 74. A. sol nisipos: sunt
boala sunt heterozigoți, este posibil ca 25% dintre copii să nu uscate, fărâmicioase; sol lutos: apa se îmbibă în sol; rădăcinile
manifeste boala; b. I. Nu; II. Pp x pp – 50%; III. Pp x Pp – 25%. plantelor nu au suficient oxigen. P. 80. A. a. 1, 3; b. 2, 4. B. sano-
c. 2. 3. a. – b, deschis, în formă de seceră; b. – înlocuirea, valină; c. – geni, menținerea, a înlătura, clasificarea, fizici. P. 83. A. 1. d,
blocarea vaselor de sânge; transportul unei cantități mai mici 2. c, 3. d. B. a. IMC = 90 : (1,8 x 1,8) = 27,77; b. persoană suprapon-
de oxigen. 4. a. grupul AB, grupul B, grupul O. b. pentru că există derală (IMC: 25,0 – 29,9). P. 86. A. 1. b, 2. c, 3. c. B. d. P. 89. A. 1. A,
toate cele 3 gene; c. 25% (procente egale pentru fiecare copil). 5. 2. A. B. C. P. 92. A. 1. d, 2. b. B. 1. a – 2, 5; b. 1, 3, 4; 2. A – cinetică
a. pentru că fiecare părinte formează un singur tip de gameți; b. B – potențială; P. 98. A. 1. c 2. b. C. 1. total specii reptile pe Lista
50% părintele cu ochi căprui (Bb) formează două tipuri de gameți; Roșie – 2 024 = 2 287 (430 aflate în pericol + 1 845 amenințate +
c. fiecare părinte are câte o genă recesivă pentru ochi albaștri. 6. 12 dispărute); 2. amfibienii.
a. Familia Ionescu: 50% băieți cu daltonism; 50% fete purtătoare; EVALUARE UNITATEA 3. P. 107 – 108. S. I. A. 1. b, 2. c, 3. b, 4. d,
Familia Georgescu: 100% fete purtătoare, 100% băieți sănătoși; 5. b, 6. b, 7. c, 8. a, 9. b, 10. a. B. 1. A, 2. A, 3. A, 4. E, 5. B, 6. A, 7. E,
familia Ion: 100% – toți copii au daltonism. b. 100% băieți bol- 8. E, 9. A, 10. B. S. II. A. 1. poluarea chimică a solului; 2. distruge-
navi de hemofilie; 100% fete sănătoase. rea fertilității solului, a speciilor de plante și animale, posibil
EVALUARE UNITATEA 1. P. 38. S. I. A. 1. a, 2. c, 3. a, 4. a, 5. c, 6. c, pânza de apă freatică; 3. fotosinteză, respirație; 4. nu vor mai
7. b, 8. a, 9. b, 10. b. B. 1. A, 2. A, 3. C, 4. B, 5. D, 6. D, 7. D, 8. C, 9. B, avea hrană și adăpost; 5. bioremedierea (utilizarea de bacterii
10. E. P. 39. S. II. A. 1. C, 2. C, 3. compuși chimici volatili, particule și fungi care descompun hidrocarburile), fitoremedierea (anu-
în suspensie, astm, probleme cardiovasculare; B. 1. A, 2. F, 3. F, mite plante au capacitatea de a descompune poluanții), spă-
4. A, 5. F, 6. F, 7. A. C. 1.– c, 2. – d, 3. – a, 4. – e, 5. – b. larea solului. B. 1. F, 2. A, 3. F, 4. A, 5. F, 6. A, 7.A. C. 1. – e, 2. – d,
Aplicații: P. 40. A. a P/părinți, F1/prima generație, F2/a 2-a 3. – a, 4. – b, 5. – c.
generație; b. gena dominantă nu acoperă în întregime expri- EVALUARE FINALĂ. P. 112 – 113. S. I. A. 1. c, 2. c, 3. b, 4. a, 5. d,
marea genei recesive; c. se manifestă caracter intermediar 6. c, 7. a, 8. a, 9. c, 10. d. B. 1. A, 2. B, 3. E, 4. D, 5. B, 6. D, 7. E, 8. B, 9.
(roz); d. 25% roșii, 50% roz, 25% albe. B. a. – 1/Adenina; c. – 4/ D, 10. B. S. II. A. 1. POLUARE, EVOLUȚIE, ADN. 2. POLUAREA poate
radiații UV; d. – 3/citozina. C. 1. B/albastru, b/alb; 2. BB – 25%, determina mutații ale ADN-ului, mutații care pot reprezenta
Bb – 50%, bb – 25%. P. 44. A. 1. F/conform teoriei supei pri- suport pentru evoluție. De asemenea, POLUAREA acționează ca
mordiale; 2. A. B. 1. 3,8 miliarde de ani, celule procariote; 2. o forță de selecție naturală, supraviețuind speciile de plante și
2 miliarde de ani, energie; 3. 2 miliarde de ani; 4. 230 milioane de animale care reușesc să se adapteze. 3. Interacțiunea com-
de ani. C. a. dinozaurii/temperatura corpului variabilă, metabo- plexă între genetică, evoluție și poluarea cu implicații semnifi-
lism lent; balena/mamifer, metabolism intens, greutate mare cative pentru sănătatea ecosistemelor și a oamenilor. II. B. 1. F,
datorită vieții în mediul acvatic; b. 100 tone = 100 000 kg; 2. A, 3. F, 4. A, 5. F, 6. F, 7. A. II. C. 1. – d, 2. – a, 3. – e, 4. – b, 5. – c.
120
120
120

