Page 70 - biologie-viii
P. 70
UNITATEA 3
Aplicații
A. Adevărat sau fals?
Scrie litera A pentru enun urile adevărate i F pentru cele false. Dacă unul dintre enun uri este fals, modi-
fică-l par ial pentru ca acesta să devină adevărat. Nu este permisă folosirea nega iei.
1. Poluarea aerului este o problemă globală a societă ii contemporane.
2. Efectul de seră, ca i ploile acide, sunt, în totalitate, dăunătoare pentru via ă.
B. Evaluează enunțurile!
Acordă trei puncte pentru fiecare enun pe care îl consideri corect i scade câte un punct pentru enun ul gre it.
1. Ploile acide sunt dăunătoare uneori.
2. Plantele i animalele influen ează în acela i fel compozi ia atmosferei, deoarece au i hrănire heterotrofă.
3. Toate radia iile solare străbat atmosfera i încălzesc Pământul.
4. Con inutul mare de oxigen al atmosferei actuale a Pământului se datorează plantelor.
Câte puncte ai ob inut în total?
A. 12 puncte; B. 0 puncte; C. 4 puncte; D. 8 puncte.
C. Compară și rezolvă!
1. Pe 23 noiembrie 2024, ora 17.30, indicele calită ii aerului în următoarele localită i era:
București, București, Cluj-Napoca,
Cluj-Napoca, Cluj-Napoca, Suceava, Târgu
Localități Berceni Str. Iuliu Calea Medgidia Bd. Eroilor Str. Aurel Str. Bucium Str. Mărășești, Mureș
Maniu Moșilor Vlaicu
Indice
calitate aer 153 9 88 2 308 10 50 0 4
Cu ajutorul imaginii i a tabelului rezolvă următoarele cerin e:
a. Identifică, în tabel, localitatea cu cel mai poluat aer, respec- NESĂNĂTOS
tiv cel mai bun aer de respirat. PERSOANE NESĂNĂTOS
PENRU
b. În care localitate/stradă indicată în tabel nu ar fi bine să SENSIBILE FOARTE
locuie ti dacă e ti o persoană sensibilă/ai avea astm bron ic? MODERAT NESĂNĂTOS
c. Aranjează localită ile în ordinea crescătoare a indicelui de
INDICE DE
calitate a aerului i realizează un grafic cu valorile acestora. BUN CALITATE A RISCANT
d. Află calitatea aerului din localitatea ta, accesând linkul AERULUI
https://aqicn.org/map/romania/ro/.
2. Umple pe jumătate 4 borcane de sticlă cu apă, respec- Efectul de seră pe suprafețe diferite
tiv nisip, sol i iarbă. Într-un orificiu din mijlocul capacelor
introdu un termometru, astfel încât acesta să nu atingă Temperatura ( C)
o
suprafa a substratului. A ază borcanele direct sub razele 60 Apă
soarelui timp de o oră, iar la fiecare 10 minute înregistrează 40 Nisip
temperatura. Analizând graficul, determină care borcan a 20 Sol
avut cea mai rapidă cre tere a temperaturii i respectiv cea 0 Iarbă
mai lentă cre tere. Care crezi că este explica ia? 0 min. 10 min. 20 min. 30 min. 40 min. 50 min. 60 min.
C. Activitate în echipă
Lucrând în grupe de câte cinci elevi, nota i cinci surse de poluare a aerului din zona în care locui i. Identifica i
apoi 10 activită i proprii prin care a i putea contribui la diminuarea poluării atmosferice. Realiza i afi e i arti-
cole despre con tientizarea efectelor poluării aerului i a măsurilor de diminuare a acesteia, pe care le ve i
ata a PORTOFOLIULUI sau le ve i distribui în comunitatea voastră.
68 SĂNĂTATEA OMULUI ȘI A MEDIULUI

