Page 86 - consiliere-viii-b
P. 86
LECȚIA 4 Superputerea mea: Diferențele care fac diferența?
1. Exercițiu practic: Activitate în perechi, bazată pe INVESTIGAȚIE (observare comportamente), INTERVIU și
FEEDBACK pozitiv.
Titlu activitate: 1. Ce activitate legată de carieră ți-a plăcut cel mai
„Detectivi de calități – portrete în oglindă” mult?
2. În ce situație ai simțit că te-ai descurcat foarte bine?
3. Ce activități te obosesc sau nu ți se potrivesc?
INSTRUCȚIUNI:
Ai ocazia să fii... un detectiv de calități! Dar nu pentru 4. Cum reacționezi când trebuie să prezinți o idee în
tine, ci pentru colegii tăi. fața colegilor?
Alege trei–cinci colegi din clasă și formează o echipă de 5. Cum înveți cel mai ușor: vizual, ascultând sau prin
exploratori de superputeri. Timp de patru săptămâni, fiecare fapte?
dintre voi va avea rolul de observator și observat, participând
la activități legate de alegerea liceului și a carierei potrivite. SĂPTĂMÂNA 3 – „Mesaj din oglindă”
Veți observa, veți intervieva, veți da feedback și veți reflecta! Activitate: Scrie colegului tău un mesaj de apreciere
bazat pe ce ai observat.
SĂPTĂMÂNA 1 – „Start la explorare!”
Biletul meu de apreciere
Activitate: Observă comportamentul unui coleg în cadrul
unei activități. Salut, ___________________________!
Mi-a plăcut cum _____________________
Radarul detectivului de personalitate Cred că asta te face potrivit pentru un liceu cu profil
Numele colegului: ______________________ Și poate, într-o zi, pentru o carieră ca _________
1. Ce idei noi a propus? ((Deschidere spre experiențe) Semnat: __________________________
2. Cum și-a organizat timpul și sarcinile?
(Conștiinciozitate)
3. Cum a interacționat cu colegii? Cum preferă să lucreze SĂPTĂMÂNA 4 – „Eu cu ochii deschiși!”
(singur/în echipă)? (Extraversie) Activitate: Reflectează la ce ai descoperit despre tine.
4. Ce atitudine prietenoasă ai observat? (Agreabilitate) Oglinda personală
5. Cum a reacționat într-o situație de stres sau provocare? 1. Ce m-a surprins din ce mi-au spus colegii?
(Stabilitate emoțională) 2. Mă regăsesc în această imagine despre mine? De
ce?
SĂPTĂMÂNA 2 – „Reporter în acțiune!”
3. Ce calități noi am descoperit la mine?
Activitate: Ia un scurt interviu unui coleg din echipă. 4. Cum mă va ajuta această imagine să aleg mai bine
Jurnal de interviu – cinci întrebări posibile: profilul liceului/cariera?
2. Exercițiu practic: Profilul meu de personalitate Big Five
Completează tabelul de mai jos după exemplul dat, analizând fiecare dintre cei Cinci Mari Factori ai Personalității
(Big Five). Gândește-te la activitățile care îți plac, ce te face special în acele domenii și ce cariere/ocupații s-ar potrivi
trăsăturilor tale dominante.
Trăsătura dominantă Activități care îți plac) Ce te face special în acest domeniu? Cariere/Ocupații posibile
Deschidere către experi- Scriu povești, încerc lucruri noi. Sunt creativ și îmi place să explorez idei scriitor, designer, cercetător
ențe noi.
Conștiinciozitate Organizez proiecte școlare. Sunt organizat și respect termenele. contabil, manager, farmacist
Extraversie Discut cu colegii, conduc grupuri Sunt energic și comunicativ. specialist în marketing, consilier,
organizator de evenimente
Agreabilitate Ajut colegii la teme, voluntariat. Sunt empatic și îmi place să ajut. profesor, psiholog, asistent social
Stabilitate emoțională Rămân calm în situații stresante. Sunt rezilient și iau decizii bune sub chirurg, pilot, avocat
presiune
84 ManageMentul carierei