Page 51 - educatie-sociala-viii
P. 51

Lecția 11: Instrumente și mijloace de plată  Unitatea 2


                1.  Verifică dacă ai înțeles

               1. Enumeră cele patru modalități de plată.
               2. Descrie o modalitate de plată, la alegere, prezentând avantajele și dezavantajele acesteia.

                2.  Reflectează
               1. De ce crezi că persoanele fizice sau juridice încearcă să se sustragă de la plata taxelor și a impozitelor?
               2. De ce este important ca toată lumea să achite impozitele pe care le datorează statului?

                3.  Lucrăm în echipă

               Discutați tema „Cum să stimulăm persoanele în vârstă să folosească modalitățile moderne de plată”,
            folosind metoda „Șase pălării gânditoare”.
               1. Împărțiți-vă în 6 echipe. Cinci echipe vor avea un număr egal de elevi. În echipa a șasea vor fi doar
            doi elevi.
               2. Atribuiți fiecărei echipe câte o culoare, după cum urmează:










                 Pălăria  albă. Se referă la      Pălăria roșie. Se bazează         Pălăria neagră. Este conside-
              gândirea pragmatică, obiectivă,   pe latura emoțională, afectivă a   rată pălăria problemelor, precau-
              bazată pe informații, date și fapte.   gândi rii. Folosește intuiția, emo-  ției și chiar a criticilor. Caută punc-
              Oferă informații și materiale în   țiile, bănuie lile sau instinctul în   tele slabe, vulnerabile ale unei
              legătură cu problema discutată.    rezolvarea problemei.           probleme sau ale unei decizii.











                 Pălăria galbenă. Este pălă-      Pălăria verde. Este pălăria       Pălăria albastră. Este com-
              ria gândirii pozitive. Reprezintă   creativității. Se referă la găsirea   plexă și vizează întregul proces
              perspec tiva optimistă asupra     unor soluții creative în rezolva-  al gândirii. Utilizează perspec-
              unei decizii sau probleme. Este   rea problemelor. Generează idei   tiva celorlalte 5 pălării în cadrul
              constructivă și se bazează pe     noi, identifică alternative. Este   aceleiași probleme sau decizii. Se
              valorizarea beneficiilor.         lipsită de reguli sau critici.   caracterizează prin organizare.



               3. Fiecare echipă va avea la dispoziție 10 minute pentru pregătire și alte 2-3 minute pentru expune-
            rea ideilor.
               4. Cei doi elevi din echipa albastră vor juca rolul moderatorilor, planificând, organizând și direcțio-
            nând discuția.

                            Metoda „Șase pălării gânditoare”, dezvoltată de psihologul maltez Edward de Bono,
                      constituie un procedeu interactiv în rezolvarea problemelor, ce combină șase moduri de gândire.

                                                                                                            49
                                                                                                            49
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56