Page 74 - educatie-sociala-viii
P. 74

Unitatea 3       Lecția 17: Avantaje și riscuri ale consumatorilor în raport cu instituțiile bancare și financiare nebancare





           Reține                                    Riscurile consumatorilor în relația
             1.  Instituțiile  bancare                     cu instituțiile financiare
          includ  băncile  comerci-
          ale iar instituțiile financi-      Accesul la servicii financiare oferă numeroase avantaje, dar există
          are  nebancare  sunt  orga-     și riscuri pe care consumatorii trebuie să le ia în considerare:
          nizații care oferă produse         Dobânzi și comisioane mari, care pot adăuga costuri semni-
          financiare (cum ar fi împru-    ficative, în special în cazul  instituțiilor financiare neban-
          muturi și finanțări), fără a fi   care. Acest lucru poate duce la datorii mari pen-
          bănci, de exemplu, compani-     tru consumatori.
          ile de leasing și instituțiile de   Riscul de supraîndatorare, deoarece,
          microcreditare.
                                          în lipsa unui management financiar
             2. Avantajele consumato-     adecvat, consumatorii pot ajunge să
          rilor în relațiile cu instituțiile   împrumute sume pe care nu le pot
          financiare sunt:                rambursa, ceea ce le poate afecta
              accesul la finanțare;      situația financiară pe termen lung.
               oferirea facilităților de     Insuficienta reglementare
               economisire;               pentru instituțiile nebancare, aces-
              securitatea fondurilor;    tea putând avea mai puține garanții,
              flexibilitate.             spre deosebire de bănci, ceea ce poate

             3. Riscurile consumatorilor   expune consumatorii la riscuri mai mari.
          în relația cu instituțiile finan-  Lipsa de informare, deoarece mulți
          ciare pot fi:                   consumatori nu citesc sau nu înțeleg toate cla-
               dobânzi și comisioane     uzele unui contract de credit, ceea ce îi poate expune la
               mari;                      costuri ascunse sau condiții dezavantajoase.
              supraîndatorare;
               eglementare insufici-
               r
               entă pentru instituțiile      Să ne reamintim
               nebancare;                     În cazul în care întâmpini dificultăți în relația cu instituțiile finan-
               l
               ipsa de informare a        ciare, poți trimite o sesizare către Centrul de Soluționare Alternativă
               consumatorilor.             a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB).


            1.  Verifică dacă ai înțeles

           Ce ar trebui să faci în calitate de consumator pentru a minimiza riscurile
           în relația cu instituțiile financiare?



















        72
        72
   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79