Page 74 - educatie-sociala-viii
P. 74
Unitatea 3 Lecția 17: Avantaje și riscuri ale consumatorilor în raport cu instituțiile bancare și financiare nebancare
Reține Riscurile consumatorilor în relația
1. Instituțiile bancare cu instituțiile financiare
includ băncile comerci-
ale iar instituțiile financi- Accesul la servicii financiare oferă numeroase avantaje, dar există
are nebancare sunt orga- și riscuri pe care consumatorii trebuie să le ia în considerare:
nizații care oferă produse Dobânzi și comisioane mari, care pot adăuga costuri semni-
financiare (cum ar fi împru- ficative, în special în cazul instituțiilor financiare neban-
muturi și finanțări), fără a fi care. Acest lucru poate duce la datorii mari pen-
bănci, de exemplu, compani- tru consumatori.
ile de leasing și instituțiile de Riscul de supraîndatorare, deoarece,
microcreditare.
în lipsa unui management financiar
2. Avantajele consumato- adecvat, consumatorii pot ajunge să
rilor în relațiile cu instituțiile împrumute sume pe care nu le pot
financiare sunt: rambursa, ceea ce le poate afecta
accesul la finanțare; situația financiară pe termen lung.
oferirea facilităților de Insuficienta reglementare
economisire; pentru instituțiile nebancare, aces-
securitatea fondurilor; tea putând avea mai puține garanții,
flexibilitate. spre deosebire de bănci, ceea ce poate
3. Riscurile consumatorilor expune consumatorii la riscuri mai mari.
în relația cu instituțiile finan- Lipsa de informare, deoarece mulți
ciare pot fi: consumatori nu citesc sau nu înțeleg toate cla-
dobânzi și comisioane uzele unui contract de credit, ceea ce îi poate expune la
mari; costuri ascunse sau condiții dezavantajoase.
supraîndatorare;
eglementare insufici-
r
entă pentru instituțiile Să ne reamintim
nebancare; În cazul în care întâmpini dificultăți în relația cu instituțiile finan-
l
ipsa de informare a ciare, poți trimite o sesizare către Centrul de Soluționare Alternativă
consumatorilor. a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB).
1. Verifică dacă ai înțeles
Ce ar trebui să faci în calitate de consumator pentru a minimiza riscurile
în relația cu instituțiile financiare?
72
72