Page 31 - educatie-tehnologica-viii
P. 31

Unitatea 1  Energia electrică                     29


           Energia este o problemă globală, organismele internaționale având
        preocupări  în  acest  domeniu.  Comisia  Europeană  a  propus  pachetul    Dicționar
        „Energie curată pentru toți europenii” și a stabilit o viziune politică pri-  Eficiența energetică ­ raportul dintre rezultat
        vind clima și energia până în anul 2050. Statele membre au elaborat strategii     (performanță, servicii, bunuri sau energie) și
        naționale pe termen lung, care prevăd trei direcții principale de acțiune: înlo-  energia folosită în acest scop; urmărește ob-
        cuirea energiilor poluante cu altele mai puțin poluante, introducerea teh-  ținerea aceluiași rezultat utilizând o cantitate
        nologiilor de reducere a emisiilor de gaze și creșterea eficienței energetice.  mai mică de energie.

             De reținut!

            •  Instalațiile de producere, transport, dis tribuție și utilizare a energiei electrice au efecte negative asupra mediu-
              lui. Emisiile de gaze cu efect de seră și poluanții atmosferici, ocuparea terenurilor, producerea deșeurilor, dever-
              sările - toate contribuie la schimbările climatice, produc daune asupra ecosistemelor naturale și a mediului
              artificial și au efecte negative asupra sănătății umane.
            •  Sursele de energie eoliană, solară, geo ter mică, mareomotrică sunt surse de energie inepuizabilă și nepoluantă
              (energia verde).


             Aplicații


           1. România s-a alăturat celor 193 de state membre ale ONU care au adoptat Agenda 2030 pentru dezvoltare durabilă.
        Documentați-vă despre prevederile acestui program, legate de producerea energiei electrice. Prezentați în clasă trei din
        cele mai importante prevederi.
           2. Starbursting (Explozia stelară)                                               cine?
           Etape de lucru:
           1. Se va propune tema: Efectele producerii energiei electrice asupra mediului
        înconjurător.
           2. Organizarea clasei: colectivul clasei se va împărți în cinci grupe, corespun-
        zător celor cinci vârfuri ale stelei din imaginea alăturată și celor cinci întrebări   ce?  Efectele   unde?
        de bază.                                                                      producerii energiei
           3. Fiecare grupă formulează cât mai multe întrebări, legate de tema propusă.   electrice asupra
        Exemplu: Ce efecte negative are o termocentrală asupra mediului înconjurător?     mediului
           4. Evaluarea rezultatelor activității de grup se va face prin numărul de între-
        bări scrise de fiecare grupă și corectitudinea acestora.
           5. Profesorul va evidenția cele mai interesante întrebări și va aprecia munca         de ce?
        în echipă.                                                                   când?


             Și tu poți!

           Realizați  un  poster  în  care  să  evidențiați  beneficiile  utilizării  energiei  verzi,  atât  pentru  mediu,  cât  și
        pentru economie.


            Reguli pentru un poster bun:
            Titlu – să fie scurt, interesant și vizibil de la distanță.
            Text –  scrie propoziții scurte, cu un font suficient de mare.
            Ilustrații, fotografii, grafice –  să fie sugestive și interesante, fără să încarce posterul.
            Prezentare –  înainte de a începe, faceți o schiță a posterului care să stabilească poziția elementelor: titlul, antetul, simbolurile, casetele,
                     fotografiile etc.
            Asamblare – posterul trebuie să se încadreze în formatul stabilit, dar să nu fie înghesuit.
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36