Page 83 - istorie-viii-b
P. 83

Unitatea 8. ROMÂNIA MODERNĂ    81







                                                                              Domnișoara
                                                                              Pogany (1913),
                                                                              operă a lui
                                                                              Constantin
                                                                              Brȃncuşi,
                                                                              considerat cel
                                                                              mai important
                                                                              sculptor
                                                                              al secolului XX.
         STUDIU DE CAZ
         Cultura ȋn spațiul romȃnesc




        Trăsături generale Cultura română din secolul al XIX-lea și începutul secolu-
        lui XX a constituit un aspect al modernizării societății românești. Asemenea sce-
        nei politice, viața culturală românească s-a sincronizat cu mișcarea ideilor euro-
        pene și a evidențiat cele două tendințe ale societății românești: tradiționalism și
        modernism. Pe de altă parte, constituirea statului român modern a contribuit la
        coeziunea culturală a românilor din provinciile aflate sub dominație străină în
        jurul Vechiului Regat.
        Instituții de cultură Un element de coeziune în spiritul creator din întreg spa-
        țiul românesc îl reprezintă Academia Română. Înființată în 1866 ca „Societatea   Ateneul Romȃn, construcție realizată
        literară română”, devenită Societatea Academică Română în 1867, a adoptat titu-  după planurile arhitectului francez
        latura de Academia Română în 1879, declarându-și ca obiectiv promovarea cul-  Albert Galleron. Ȋmbină stilul neoclasic
        turii, limbii și istoriei naționale, a literelor, științelor și artelor frumoase. Organi-  cu stilul eclectic.
        zată  după  modelul  academiilor  europene  în  trei  secțiuni:  literatură,  istorie  și
        științe, Academia Română a reflectat progresul științei românești în epoca mo-  CITIȚI ȘI RĂSPUNDEȚI
        dernă prin nume de prestigiu: Timotei Cipariu, Titu Maiorescu, A.D. Xenopol, Ni-  A  ,,Anumite  curente  agrariene  s-au  evi-
        colae Iorga, Spiru Haret, Simion Mehedinți, Anghel Saligny ș.a.       dențiat spre sfȃrșitul secolului al XIX-lea: sămă-
           Înființarea universităților de la Iași (1860) și București (1864) și apariția unui   nătorismul, ȋnsuflețit de revista Sămănătorul,
        număr mare de societăți și asociații culturale, precum Societatea Scriitorilor Ro-  și poporanismul. Susținătorii lor ȋmpărtășeau
        mâni la București, 1909, sau Societatea Junimea, la Iași, 1863, au focalizat viața   anumite ipoteze privind aspectul agrar al so-
        culturală și științifică românească modernă.                          cietății romȃnești. Cei din urmă erau devotați
                                                                              unei  reforme  majore  a  structurilor  agrare  și
        Învățământul şi mişcarea artistică Legea învățământului din 1864 a faci-  acordau o atenție deosebită țărănimii.’’
        litat accesul la educație, în timp ce Spiru Haret, ca ministru al Instrucțiunii Publi-  (Keith Hitchins, Scurtă istorie a Romȃniei)
        ce, a modernizat învățământul românesc acordând atenție pregătirii învățători-  1. Precizați o asemănare ȋntre ideile celor
        lor și culturalizării satelor.                                        două curente culturale menționate ȋn sursă.
           În arhitectură s-a evidențiat influența școlii franceze, ilustrată prin edificii ca   2.  Cum  explicați  preocuparea  celor  două
        Ateneul Român sau Cercul Militar din București, dar și stilul neo-românesc pro-  curente asupra problemelor țărănimii?
        movat de arhitectul Ion Mincu și de elevii săi. În pictură și sculptură s-au afirmat   3. Folosind informațiile din lecție, mențio-
        Nicolae Grigorescu, Ștefan Luchian, Carol Storck, Constantin Brâncuși ș.a. Pentru   nați două măsuri ale statului romȃn ȋn vederea
                                                                              ȋmbunătățirii situației categoriei sociale preci-
        promovarea artelor și științelor au fost organizate colecții și muzee și au fost sus-  zate ȋn sursă.
        ținute talentele deosebite de către regele Carol I și regina Elisabeta.

                                                                                 PLAN DE INVESTIGAȚIE
                                                                                  Realizați un plan de investigație asu-
                                                                               pra  rolului  unei  personalități  romȃnești
                                                                               din a doua jumătate a secolului al XIX-lea
                                                                               și ȋnceputul secolului XX în afirmarea cul-
                                                                               turii romȃne pe plan european, avȃnd ȋn
                                                                               vedere:
                                                                                  a.  Alegerea  personalității  culturale
                                                                               respectȃnd limitele spațiale și temporale.
                                                                                  b. Stabilirea faptelor istorice care să
                                                                               argumenteze cerința.
                                                                                  c. Redactarea concluziilor cercetării.
                                                                                  Expuneți   rezultatele   investigației
        Școala Centrală de Fete, Bucureşti, 1890, operă a arhitectului Ion Mincu.  voas tre pe un grup de discuții on-line.
   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88