Page 93 - istorie-viii-l
P. 93
UNITATEA VIII STUDIU DE CAZ
CULTURA ÎN SPAȚIUL ROMÂNESC
În a doua jumătate a secolului al XIX-lea și până
la Primul Război Mondial, România a cunoscut o
perioadă de mare înflorire culturală. Literatura,
arta, muzica, teatrul și învățământul s-au dezvoltat
sub influența Europei de Vest, dar au păstrat origi-
nalitatea și autenticitatea românească. În literatură
a fost perioada marilor clasici – Mihai Eminescu,
Ion Creangă, Ion Luca Caragiale și Ioan Slavici –,
care au surprins în operele lor lumea românească și
specificul ei național.
Artele au fost un domeniu de întâlnire între tra- Mihai Eminescu I.L. Caragiale Ion Creangă
diție și inovație, ducând la apariția unor curente
artistice originale. În această perioadă, la Bucu-
rești au fost construite importante edificii publice
în stil clasic sau neoromânesc, care au devenit sim-
boluri ale culturii române, precum Palatul Băncii
Națio nale, Palatul de Justiție, Ateneul Român, Pri-
măria Capitalei. În pictură s-au afirmat mari artiști,
care au lăsat în urma lor opere extrem de valoroa-
se. Printre aceștia s-au numărat Theodor Aman,
Nicolae Grigorescu, Ion Andreescu și Ștefan Luchi-
an. Din această perioadă, nume importante pre-
cum George Enescu, Gheorghe Dima și Hariclea
Darclée au devenit simboluri ale muzicii româ- Palatul Fundației Universitare Carol I azi
nești moderne. Regele Carol I despre Fundația Universitară
În 1866, cultura română a făcut un pas impor- care îi va purta numele: „Dorind a lăsa în urma
tant în sensul organizării sale. S-au pus bazele vii- Mea o mărturie vie a sentimentelor ce Mă însu-
Moartea lui Decebal
(Columna lui Traian)
toarei Academii Române, ca primă instituție cultu- flețesc către țară și a arăta totodată necurmatul
rală a țării. Aceasta a fost organizată după modelul interes ce am pentru instrucțiune, am închinat ti-
altor academii europene ale vremii și a reunit în ju- nerelor generații acest lăcaș de studiu, cu falnica
rul ei cei mai de seamă filologi, istorici, oameni de menire de a contribui la răspândirea și înflorirea
știință, medici, economiști etc. Școala a fost o altă științei în România.” (Cuvântările regelui Carol I)
instituție care a contribuit la dezvoltarea culturii 1. Analizează fragmentul și explică de ce Carol I
românești, dar nu pe măsura așteptărilor. Deși s-au considera educația un element esențial pentru dez-
adoptat legi moderne pentru învățământ, s-au înfi- voltarea României. Cum se reflectă această idee în
ințat școli de toate gradele, nivelul de alfabetizare măsurile pe care le-a luat în timpul domniei sale?
a rămas relativ redus. Cauzele au fost neajunsurile 2. Compară măsurile luate de Carol I pentru
economice și neîncrederea multor oameni în bene- educație cu acelea luate de Al.I. Cuza. Ce asemă-
ficiile educației. nări și diferențe observi în abordarea celor doi?
Nicolae Grigorescu, Spălătorese la râu Ștefan Luchian, Păstorița
ROMÂNIA MODERNĂ 91

