Page 106 - biologie-viii
P. 106

UNITATEA 3


        IV. FORMULEAZĂ O PREDICȚIE                                  O lună     2 ani            10 ani  50 ani
           Compară datele din graficele referitoare la acumularea

        gazelor cu efect de seră în atmosferă, evolu ia temperatu-                                90 ani
        rilor, evolu ia numărului de dezastre naturale raportate  i   100 ani –
                                                                   2 milioane ani
        predic iile referitoare la evolu ia acumulărilor de gaze cu efect                               100 ani
        de seră, în func ie de politicile care vor fi adoptate (vezi pagi-  100 ani

        na 119).                                                                                        100 ani –
           a. Care este punctul tău de vedere referitor la necesitatea   200 ani                        2 milioane
        aplicării principiilor dezvoltării durabile?                                              500 ani  ani
           b. Po i realiza un scenariu evolutiv referitor la viitorul posi-  500 ani
        bil al ecosistemelor marine  i oceanice?
                                                                                              1 000 000 ani
           c. Comentează efectul negativ al activită ilor umane,
        utilizând informa ii despre descompunerea de eurilor   d. Argumentează necesitatea colaborării între  ările
        din imaginea alăturată.                             lumii în domeniul protec iei mediului.

        V. EXPERIMENTE
           1. Încălzirea globală                            nutrien ii valoro i sunt returna i naturii, deoarece, în
           Materiale necesare: Două pungi de plastic (una  timp, compostul se transformă în humus care ajută la
        mai mică  i una mai mare), două termometre, hârtie,  revigorarea solurilor sărace.
        creion.                                                Materiale necesare: Ladă de lemn de 1 m x 1 m

           Mod de lucru: Pune i termometrul în punga de  fără fund, dar cu capac, care va fi amplasată într-o zonă
        plastic mai mică  i umfla i punga cu aer, legându-i apoi  izolată, umbrită a cur ii  colii, direct pe pământ, pentru

        gura. Introduce i punga mică în cea mare  i umfla i  i a  a permite descompunătorilor din sol să intre în com-

        doua pungă cu aer. Înnoda i gura pungii  i pune i-o la  post/containere rotative speciale, materiale biodegra-
        soare, lăsând al doilea termometru lângă ea. Citi i ter-  dabile bogate în carbon (plante uscate, ramuri, hârtie,
        mometrul după 30 de minute, nota i valorile  i obser-  carton, rumegu , coji de alune, nuci, scame), materi-
        va i ce s-a întâmplat în interiorul pungilor.       ale biodegradabile bogate în azot (resturi de legume
           Concluzia: Când razele solare pătrund în punga   i fructe, frunze verzi, gunoi de grajd, coji de ouă, za
        mare (atmosfera pământului), aerul din punga mică      de cafea, resturi de ceai), aer  i apă.
        (sau gazele, precum dioxidul de carbon,                         Mod de lucru: Materialele bogate în
        re inute în atmosferă) absorb  i emană                          azot  i respectiv în carbon trebuie a e-
        căldura înapoi spre termometrul care                             zate în straturi de 15–20 cm, bine ume-
        reprezintă Pământul. Acest fenomen                                zite  i care să alterneze. După aproxi-
        reprezintă încălzirea globală cauzată                             mativ 3–4 săptămâni, se poate face
        de folosirea combustibililor fosili.                              prima amestecare. Acest procedeu se
           Printre efectele negative ale încălzirii                      poate repeta la 4–6 săptămâni timp de
        globale se numără: secetele, furtunile  i                       7 luni. Dacă nu se face amestecarea, des-
        inunda iile, cre terea nivelului mării, topi-                compunerea se desfă oară mai lent (1 an).
        rea ghe arilor polari, extinc ii ale unor specii etc.   Descompunătorii (ciuperci, bacterii  i insecte) sunt
           Lucrând cu colegul de bancă, găsi i (timp de  organisme care au nevoie de aer  i de apă. Întoarcerea
        10 minute)  i nota i cinci obiceiuri proprii pe care le-a i   i udarea grămezii vor oferi aerul  i umiditatea nece-
        putea schimba pentru a contribui la reducerea încălzi-  sare microorganismelor.
        rii globale. Prezenta i colegilor lista în clasă.      Nu se pun la compostat citrice, ulei, lemn tratat,
                                                            carne, brânzeturi, plante bolnave.
           2. Îmbunătă irea calită ii solului, utilizând mate-  Concluzie: Pute i folosi compostul pentru cultiva-
        riale biodegradabile                                rea plantelor care vor cre te mai puternice. Compostul
           Cu ajutorul microorganismelor  i insectelor, putem  va îmbunătă i porozitatea solului, capacitatea lui de
        transforma materiale biodegradabile într-un sol fer-  înmagazinare a apei  i rezisten a la eroziunea produsă
        til, de culoare închisă, numit compost. În acest fel,  de apă sau de vânt.



        104   SĂNĂTATEA OMULUI ȘI A MEDIULUI
   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111