Page 61 - biologie-viii
P. 61
UNITATEA 2
II. GÂNDIRE CRITICĂ
1. Modificarea unor caracteristici sub pre-
siunea mediului
Cu aproximativ 52 de milioane de ani în urmă,
caii erau mici, de mărimea unei vulpi, având cinci
degete la picioarele din fa ă i patru degete la cele
din spate. Caii trăiau în păduri extinse, hrănin-
du-se cu frunze i fructe. Ulterior, zona pădurilor
s-a redus treptat, în paralel cu extinderea stepei,
iar caii au dobândit o talie mai mare i capacita-
tea de deplasare cu viteze mari. Rezolvă cerin ele i argumentează.
Ce factori crezi că au determinat modificarea taliei calului?
Ce modificare a dus la sporirea vitezei de deplasare a animalului?
Calul original ar fi putut supravie ui în stepă?
2. Evolu ia bacteriilor patogene, ca urmare a dezvoltării rezisten ei la antibiotice
Primul compus considerat un antibiotic adevărat este penicilina, descoperită în 1928 de către Alexander
Fleming. De atunci, antibioticele au salvat sute de milioane de vie i prin distrugerea bacteriilor patogene. Dar,
în acela i timp, antibioticele au determinat i evolu ia bacteriilor, care prin muta ii s-au adaptat i au devenit
rezistente la unele antibiotice, făcând necesară sintetizarea unor antibiotice mai toxice i mai costisitoare.
Completează, pe caiet, câteva fraze lacunare despre utilizarea antibioticelor i păstrarea sănătă ii.
Nu folosi ………....................……, dacă nu î i sunt …….........................…. de un medic.
Nu păstra antibiotice pentru o viitoare …….........................….
Nu lua …….........................…. prescrise altei persoane i nici nu ……………. antibioticele tale altora.
Efectuează la ……............... vaccinurile recomandate i …….............. cu stricte e regulile de …...............
3. Supravie uirea unei specii, în anumite condi ii, prin muta ii dăunătoare
În general, muta iile produc boli grave ale organismului sau chiar moartea acestuia. Totu i, în anumite
condi ii, unele muta ii au asigurat supravie uirea speciei umane. Este cazul genei mutante care determină forma
de seceră a hematiilor, muta ie care produce anemia falciformă. Speran a de via ă a persoanelor bolnave este
mai mică decât în mod normal, iar dacă gena se găse te în pereche, efectul genei este letal. Documentează-te
din diverse surse (internet, reviste) i rezolvă cerin ele următoare.
Găse te o legătură între malarie i anemia falciformă.
De ce este considerată această muta ie benefică pentru supravie uirea popula iei locale?
Explică frecven a mare a muta iei la popula ia africană (1/3 din popula ie) i la afroamericani (1/5 000).
III. OBSERVAREA/INTERPRETAREA UNOR DIAGRAME
1. Observarea i analizarea unor diagrame
a. Observă cele două diagrame de mai jos care descriu două posibile evolu ii ale vie uitoarelor pe Pământ.
Argumentează răspunsurile pentru unul dintre cele două modele de evolu ie propuse.
Model de evoluție 1: Model de evoluție 2:
Formele de viață au un strămoș comun. Organismele au evoluat independent și nu sunt înrudite.
EVOLUȚIONISM 59

