Page 94 - biologie-viii
P. 94
UNITATEA 3
Aplicații
A. Alege răspunsul corect. Este corectă o singură variantă de răspuns.
1. Despre energiile regenerabile i cele neregenerabile este adevărat că:
a. sunt limitate; c. contribuie la încălzirea climatică;
b. poluează semnificativ mediul; d. se deosebesc prin posibilitatea de reutilizare.
2. Energia:
a. se pierde, neputând fi conservată; c. din surse regenerabile este utilizată frecvent;
b. se transformă dintr-un tip de energie în altul; d. din surse regenerabile poluează semnificativ.
B. Utilizând informațiile de la rubrica Știai că:
1. Asociază corect tipurile de energie cu exemplele date.
a. energie cinetică 1. atrac ia dintre electroni i neutroni;
2. vântul;
b. energie poten ială 3. atrac ia dintre Pământ i Lună;
4. mărul care cade din pom;
5. căldura.
2. Asociază cele două imagini notate cu A i B cu tipurile de
energie (cinetică sau poten ială) prezentate.
A.: energie ____________ B.: energie____________
C. Analizează textul și imaginea.
Energia mareelor este ob inută din energia poten i-
ală rezultată din mi carea pe verticală a apelor mării în
timpul fluxului (cre terea nivelului mării) i al refluxului
(scăderea nivelului mării) sau din energia cinetică dato-
rată curen ilor de maree.
Pentru a putea produce energie electrică prin inter-
mediul mareelor este nevoie, în principiu, de o diferen ă
minimă de 8 m între flux i reflux, de un golf sau un
estuar care să maximizeze for a apei i de turbine care
se pun în mi care când apare mareea.
1. Prive te imaginea alăturată i notează pe caiet suc-
cesiunea corectă a cifrelor corespunzătoare procesului
descris.
2. Ce dezavantaje poate avea acest tip de ob inere a energiei electrice?
D. Dezbatere cu tema: Cea mai bună sursă de energie.
Clasa va fi împăr ită în 7–8 grup e, fiecare dintre acestea având ca sarcină să se documenteze asupra unei
surse de energie (eoliană, solară, hidroenergie, biomasă, energie nucleară, ulei, gaz, cărbune), folosind enci-
clopedii, căr i de tiin ă, respectiv informa ii de pe internet. Elevii vor căuta informa ii despre avantajele i
dezavantajele utilizării unei surse de energie, dacă este poluantă i cum ar putea fi înlocuită. Grupele vor pre-
zenta informa iile găsite, iar la finalul dezbaterii vor vota cea mai bună sursă de energie pe care o poate folosi
comunitatea lor, inând cont de amplasarea localită ii, de factorii climatici, economici etc. (nu vor avea voie să
voteze energia pe care au prezentat-o).
92 SĂNĂTATEA OMULUI ȘI A MEDIULUI

