Page 79 - educatie-muzicala-viii
P. 79

Unitatea 7                                            77

                                                         Folk
                Observă!

            1.  a) Ascultă The Sound of Silence de Simon & Garfunkel și Nebun de alb   The sound of silence
          de Emeric Imre.                                                     Hello darkness, my old friend
            b) Citește textul acestor piese. Folosește pentru traducere funcția Google   I’ve come to talk with you again
                                                                              Because a vision softly creeping
          Translate, dacă nu studiezi limba engleză.                          Left its seeds while I was sleeping
            2. Notează în caiet răspunsurile la următoarele întrebări:        And the vision that was planted in my brain
            a) Ce gânduri, imagini și sentimente sunt portretizate în versurile celor   Still remains
          două melodii?                                                       Within the sound of silence.
            b) Inventează versuri noi, care să contrasteze cu gândurile, imaginile și   Nebunul de alb
         sentimentele evocate de versurile originale. Adaptează-le la linia melodică   Acum sunt mai pustiu ca totdeauna
         originală. Ce observi?                                               De când mă simt tot mai bogat de tine
            c)  Care  sunt  elementele  comune  celor  două  lucrări  legate  de  ritm,   Și-mi stau pe tâmple soarele și luna
          orchestrație, elemente melodice?                                    Acum mi-e cel mai rău și cel mai bine.





              Folk-ul  este  un  gen  muzical  tradițional  care  provine  din  cultura
           populară a diferitelor popoare. Se bazează pe cântece transmise oral din
           generație în generație, reflectând viața cotidiană, poveștile, legendele
           și evenimentele istorice. În secolul XX, muzica folk a evoluat într-un
           stil modern, influențat de mișcări sociale și politice.
              Caracteristici:  ●  voce  acompaniată  de  chitară;  ●  melodie  simplă
           și  ușor  de  reținut;  ●  abordarea  unei  tematici  diverse  ce  cuprinde
           preocupările și trăirile oamenilor simpli.
              Structură: formă strofică simplă pliată pe narațiune lirică, cu versuri
           repetate și acompaniament minim, specific cântecelor de tip baladă sau
           de protest.
              Reprezentanți:  Bob  Dylan,  Joan  Baez,  Jodi  Collins,  Joni  Mitchell,   Bob Dylan
           Leonard  Cohen,  Nicu  Alifantis,  Mircea  Vintilă,  Mircea  Baniciu,  Vasile
           Șeicaru, Ducu Bertzi, Tatiana Stepa etc.                                 Știai că?

                                                                              Bob  Dylan  este  un  cântăreţ,  compozitor,
                Exersează!                                                    poet și figură iconică a muzicii folk și rock,
                                                                              cunoscut  pentru  versurile  sale  poetice  și
            1.  Ascultă melodia Both Side Now de Judy Collins. Urmărește pe partitură   mesajele sociale puternice. Dylan a deve-
                    Ï
         refrenul melodiei. Ï Ï Ï  . Ï Ï Ï j  Ï  Ï Ï j   Ï  Ï Ï j   Ï         nit  faimos  în  perioada  mișcărilor  pentru
                                 J J
                                                    Ï . Ï
                                         Ï . Ï
              &  C ä  Ï Ï Ï Ï  . Ï Ï Ï j     J  J Ï Ï j  J  J    Ï . Ï  J     drepturile civile și împotriva războiului din
                                                           Ï Ï j
                                 J J
              &  C ä I'velooked atclouds from bothsides now  Ï J  J  Ï . Ï  Ï  J  Ï . Ï  Ï J  Vietnam,  scriind  cântece  de  protest  pre-
                                         Ï . Ï from up and down and still some how it's-
                                                         J
                                                                              cum Blowin’ in the Wind (1963), devenit un
                    I'velooked atclouds from bothsides now from up and down and still some how it's  imn al schimbării sociale și al luptei pentru
                                                                -
                        .
          &   . Ï Ï Ï Ï Ï j   Ï Ï Ï Ï Ï Ï  Ï  w      . ú  Ï Ï w  w            pace.
               J
                         Ï Ï
              . Ï Ï Ï Ï Ï j
          & cloud il lu sions I re call I real ly don't know- -  .  Ï Ï  Ï Ï Ï Ï Ï Ï  Ï  w clouds  . ú  at  all.  w
                          -
                                  -
               J
                                                        Ï Ï w
            cloud il lu sions I re call I real ly don't know  clouds  at  all.      Jurnalul meu muzical
            2. Notează în caiet răspunsurile la următoarele întrebări:
                                  -
                          -
                -
                  -
            a) Care este desenul melodic al refrenului (mers treptat, salturi)?
            b) Ce formule ritmice utilizează melodia refrenului?              Ascultă melodia Both Sides Now și în inter-
            c) Care este relația dintre melodie, ritm și mesajul transmis de versurile   pretarea autoarei piesei, Joni Mitchell. Cau-
          refrenului?                                                         tă pe internet mai multe informaţii despre
            3.  Ascultă  melodia  Tears in Heaven  de  Eric  Clapton.  Care  este  relația   filmele în a căror coloană sonoră a fost in-
          dintre linia melodică vocală și acompaniament? Notează observațiile tale   clusă  această  melodie,  notându-ţi  desco-
          în caiet.                                                           peririle în jurnalul tău muzical.
   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84