Page 77 - educatie-muzicala-viii
P. 77
Unitatea 7 75
Aspecte ale muzicii în societatea de astăzi: jazz, pop, rock etc.
Jazz
Audiție muzicală dirijată Portofoliu
1. Ascultă melodia Take Five de Dave Brubeck, observând și notând
în caiet modalitatea de organizare a melodiei: ritm, tempo și elemente
melodice folosite etc..
2. Câte teme muzicale ai identificat? Ce instrumente cântă aceste teme
și în ce ordine?
Jazz-ul este un gen muzical de divertisment instrumental sau vocal-in-
strumental provenit din îmbinarea elementelor de folclor al persoanelor
de culoare din sudul Americii de Nord (blues, negro spiritual) cu genuri
ale muzicii europene (menuet, cadril, marș). Caracteristici: ● caracter
improvizatoric; ● prezența swing-ului, a unor maniere specifice de inter
pretare. Structură: formă liberă, în care tema melodică este prezentată
inițial de toți membrii orchestrei, fiind dezvoltată apoi de fiecare instrument
în parte întro manieră improvizatorică. Deseori, în concertele de jazz, Caută on-line informații despre viața și
fiecare instrument solist este aplaudat de public la finalul intervenției. creația lui George Gershwin și completează
Bluesul și jazzul au influențat genurile muzicii secolului al XXlea: rhythm o fișă de compozitor.
and blues, rock, country, pop și chiar muzica simfonică.
Reprezentanți: Louis Armstrong, John Coltrane, Duke Ellington,
Billie Holiday, Miles Davis, Johnny Răducanu, Anca Parghel.
Știai că?
Descoperă!
Notația muzicală a genurilor aparținând
muzicii din societatea de azi este, adesea,
Audiază online lucrarea Rhapsody in Blue de George Gershwin, iden realizată în sistemul de notație germanic
tificând elementele de jazz prezente în lucrarea muzicală audiată. Notează (cu litere). Observă o asemenea transcriere
în caiet observațiile legate de structura lucrării, de orchestrație și de a unei lucrări de jazz în manualul digital.
elementele de limbaj folosite (tempo, nuanțe, formule ritmice și melodice).
Exersează!
1. Joacă în clasă Creează-ți propriul ritm! Coordonează-te!
Obișnuiește-te cu jazz-ul!, respectând etapele următoare:
a) Activitate în echipă: Umpleți câte o șosetă cu grăunțe de orez sau
fasole, legândo astfel încât boabele să nu iasă. Așezațivă în cerc, cu
picioarele strânse sub voi și săculețul în fața fiecăruia.
b) Numărați până la cinci și executați următoarele mișcări pe fiecare timp:
Timpul 1 2 3 4 5
Mișcare Apucați Atingeți-vă Atingeți-vă Așezați săculețul în Bateți din
săculețul cu genunchiul stâng genunchiul drept dreptul colegului palme. Jurnalul meu muzical
mâna dreaptă. cu săculețul. cu săculețul. din dreapta.
c) Executați secvența ritmică pe melodia Take Five de Dave Brubeck. Ce condiții ar trebui să îndeplinească o me-
lodie pentru a fi frumoasă, valoroasă? Con-
d) După ce gesturile au fost asimilate de către toți elevii, puteți încerca tează mai mult faptul că a fost scrisă în anu-
să schimbați sensul, având în vedere ca fiecare gest să se potrivească liniei mite contexte culturale și istorice sau că în
melodice alese. sunetele ei te regăsești la fiecare ascultare?