Page 85 - educatie-muzicala-viii
P. 85

Unitatea 7                                            83

                Descoperă!                                                          Știai că?


            1.  a) Ascultă  on-line  următoarele  lucrări  muzicale:  Richard  Wagner   Recviemul este o compoziţie muzicală litur-
          – Marșul nupțial din opera Lohengrin și Felix Mendelssohn-Bartholdy –   gică, inspirat din Missa pro defunctis, dedi-
          Marșul nupțial din Visul unei nopți de vară, respectiv W.A. Mozart – Requiem   cată slujbelor funerare din tradiţia creștină,
                                                                              în special cea catolică. Numele provine din
          (Lacrimosa), Gabriel Fauré – Requiem (Libera me).                   limba latină, de la primele cuvinte ale sluj-
            b) Notează în caiet observațiile tale referitoare la rolul și funcția socială   bei de înmormântare: „Requiem aeternam
          ale acestor lucrări.                                                dona eis, Domine” („Odihnă veșnică dă-le
            2. Poți găsi genuri muzicale asemănătoare în folclorul românesc?  lor,  Doamne”).  Recviemul  este,  de  obicei,
            3. Caută  on-line  informații  despre  anul  în  care  fiecare  lucrare  a  fost   o  lucrare  corală  și  orchestrală,  dar  poate
          compusă (opțional).                                                 avea și părţi solistice.
                                                                              Numeroși  compozitori,  precum  Mozart,
                                                                              Verdi,  Berlioz,  Saint-Saëns,  Dvořák,  Fauré,
                                                                              au inclus acest gen în creaţia lor.
             Până  în  secolul  al  XVIII-lea,  compozitorii  erau  considerați  mai
           degrabă meșteșugari decât artiști independenți, fiind angajați ai unor
           curți  regale,  case  nobiliare  sau  instituții  religioase.  Creatori  precum
           Monteverdi, Bach, Händel, Vivaldi, Haydn  și  Mozart  și-au  realizat    Portofoliu
           operele  conform  cerințelor  patronilor  lor,  fie  pentru  ceremonii,  fie
           pentru divertismentul aristocrației.
             Începutul  secolului  al  XIX-lea  aduce  emanciparea  statutului  de
           compozitor.  Această  schimbare  a  fost  influențată  de  factori  precum
           creșterea interesului pentru concertele publice, declinul sistemului de
           patronaj și dezvoltarea clasei de mijloc, care a devenit un nou public
           pentru  muzică.  Beethoven  simbolizează  această  tranziție,  fiind  unul
           dintre primii artiști independenți, capabil să-și câștige existența prin
           concerte  și  publicare  de  lucrări,  impunând  compozitorului  un  nou
           statut: cel de creator liber și genial.


                Aplică!
            1. a) Audiază on-line Partea I, Allegro, din Concertul brandenburgic nr. 3
          în Sol Major BWV 1048, de Johann Sebastian Bach, respectiv Partea I, Allegro,
         din Concertul pentru vioară și orchestră nr. 3 în Fa Major RV 293, „Toamna”,
         de Antonio Vivaldi.                                                  Completează o fișă de compozitor pentru
            b) Notează în caiet observațiile tale legate de caracterul melodiei, de   Antonio Vivaldi.
         elementele  de  limbaj  folosite,  de  modalitățile  de  transpunere  în  plan
         instrumental a ideilor muzicale, de rolul/funcția acestor lucrări etc.
            2.  Audiază  fragmentul  Hallelujah  (Aleluia)  din  oratoriul  Messiah  de   Știai că?
         G.F. Händel, notând în caiet observațiile tale în urma audiției. Citește din
         manualul  digital  textul-suport  și  află  mai  multe  despre  istoria  acestei   Valsul este un gen muzical de divertisment
         secțiuni a oratoriului.                                              apărut la sfârșitul secolului al XVIII-lea în
            3. Lucrați în perechi! Împreună cu colegul de bancă, realizați un proiect   muzica  europeană.  Succesul  acestui  gen
         de cercetare cu tema Muzica și aristocrația, având ca punct de pornire creația   în rândul publicului larg a determinat atât
         instrumentală a lui J.S. Bach, G.F. Händel și Antonio Vivaldi, audiată pe   apariţia  sălilor  de  bal  special  destinate
                                                                              dansului,  cât  și  a  muzicienilor  care  și-au
          parcursul acestui an școlar.                                        dedicat  creaţia  aproape  exclusiv  acestui
                                                                              gen (ex.: Johann Strauss). Datorită succesu-
                Provocare creativă
                                                                              lui fulminant, valsul se infiltrează ca parte
                                                                              componentă în genuri consacrate ale muzi-
            Realizează un scurt eseu, un rap sau o poezie cu titlul Întâlnește vocile   cii culte precum simfonia (Partea a III-a din
          trecutului. Alege un fundal sonor potrivit lucrării tale. Prezintă creația ta și     Simfonia a V-a în mi minor op. 64, de Piotr
          colegilor de clasă.                                                 Ilici Ceaikovski), opera sau baletul.
   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90