Page 85 - educatie-muzicala-viii
P. 85
Unitatea 7 83
Descoperă! Știai că?
1. a) Ascultă on-line următoarele lucrări muzicale: Richard Wagner Recviemul este o compoziţie muzicală litur-
– Marșul nupțial din opera Lohengrin și Felix Mendelssohn-Bartholdy – gică, inspirat din Missa pro defunctis, dedi-
Marșul nupțial din Visul unei nopți de vară, respectiv W.A. Mozart – Requiem cată slujbelor funerare din tradiţia creștină,
în special cea catolică. Numele provine din
(Lacrimosa), Gabriel Fauré – Requiem (Libera me). limba latină, de la primele cuvinte ale sluj-
b) Notează în caiet observațiile tale referitoare la rolul și funcția socială bei de înmormântare: „Requiem aeternam
ale acestor lucrări. dona eis, Domine” („Odihnă veșnică dă-le
2. Poți găsi genuri muzicale asemănătoare în folclorul românesc? lor, Doamne”). Recviemul este, de obicei,
3. Caută on-line informații despre anul în care fiecare lucrare a fost o lucrare corală și orchestrală, dar poate
compusă (opțional). avea și părţi solistice.
Numeroși compozitori, precum Mozart,
Verdi, Berlioz, Saint-Saëns, Dvořák, Fauré,
au inclus acest gen în creaţia lor.
Până în secolul al XVIII-lea, compozitorii erau considerați mai
degrabă meșteșugari decât artiști independenți, fiind angajați ai unor
curți regale, case nobiliare sau instituții religioase. Creatori precum
Monteverdi, Bach, Händel, Vivaldi, Haydn și Mozart și-au realizat Portofoliu
operele conform cerințelor patronilor lor, fie pentru ceremonii, fie
pentru divertismentul aristocrației.
Începutul secolului al XIX-lea aduce emanciparea statutului de
compozitor. Această schimbare a fost influențată de factori precum
creșterea interesului pentru concertele publice, declinul sistemului de
patronaj și dezvoltarea clasei de mijloc, care a devenit un nou public
pentru muzică. Beethoven simbolizează această tranziție, fiind unul
dintre primii artiști independenți, capabil să-și câștige existența prin
concerte și publicare de lucrări, impunând compozitorului un nou
statut: cel de creator liber și genial.
Aplică!
1. a) Audiază on-line Partea I, Allegro, din Concertul brandenburgic nr. 3
în Sol Major BWV 1048, de Johann Sebastian Bach, respectiv Partea I, Allegro,
din Concertul pentru vioară și orchestră nr. 3 în Fa Major RV 293, „Toamna”,
de Antonio Vivaldi. Completează o fișă de compozitor pentru
b) Notează în caiet observațiile tale legate de caracterul melodiei, de Antonio Vivaldi.
elementele de limbaj folosite, de modalitățile de transpunere în plan
instrumental a ideilor muzicale, de rolul/funcția acestor lucrări etc.
2. Audiază fragmentul Hallelujah (Aleluia) din oratoriul Messiah de Știai că?
G.F. Händel, notând în caiet observațiile tale în urma audiției. Citește din
manualul digital textul-suport și află mai multe despre istoria acestei Valsul este un gen muzical de divertisment
secțiuni a oratoriului. apărut la sfârșitul secolului al XVIII-lea în
3. Lucrați în perechi! Împreună cu colegul de bancă, realizați un proiect muzica europeană. Succesul acestui gen
de cercetare cu tema Muzica și aristocrația, având ca punct de pornire creația în rândul publicului larg a determinat atât
instrumentală a lui J.S. Bach, G.F. Händel și Antonio Vivaldi, audiată pe apariţia sălilor de bal special destinate
dansului, cât și a muzicienilor care și-au
parcursul acestui an școlar. dedicat creaţia aproape exclusiv acestui
gen (ex.: Johann Strauss). Datorită succesu-
Provocare creativă
lui fulminant, valsul se infiltrează ca parte
componentă în genuri consacrate ale muzi-
Realizează un scurt eseu, un rap sau o poezie cu titlul Întâlnește vocile cii culte precum simfonia (Partea a III-a din
trecutului. Alege un fundal sonor potrivit lucrării tale. Prezintă creația ta și Simfonia a V-a în mi minor op. 64, de Piotr
colegilor de clasă. Ilici Ceaikovski), opera sau baletul.

