Page 86 - educatie-muzicala-viii
P. 86

84                                             Unitatea 7


                            Evoluții în context socio-politic ale muzicii:

                                             tema războiului în muzică


                                                  Descoperă!

                                              1. Ascultă  on-line  lucrarea  intitulată  Theme  from  Schindler’s  List  de
                                            John  Williams,  notând  în  caiet  observațiile  tale  legate  de  caracterul
                                            melodiei și mijloacele de limbaj folosite (nuanțe, tempo, formule ritmice
                                            și melodice, orchestrație).
                                              2. Reține  faptul  că  această  lucrare  face  parte  din  coloana  sonoră  a
                                            filmului Lista lui Schindler, film ce prezintă ororile nazismului. Care sunt
                                            elementele de limbaj care sugerează asocierea cu subiectul filmului? Poți
                                            deduce doar din linia melodică deznodământul filmului?



                                               De-a  lungul  istoriei,  muzica  a  reflectat  experiențele  războiului
                                             – fie ca un mijloc de propagandă, fie ca o expresie a durerii, curajului
                Știai că?
                                             sau dorinței de pace. De la cântece de marș și imnuri patriotice până la
          Muzica și revoluţia și-au întrepătruns des-  simfonii tragice și cântece de protest, războiul a inspirat unele dintre
          tinele  în  decursul  istoriei.  Exemplul  cel   cele mai puternice creații muzicale.
          mai elocvent îl reprezintă creaţia verdiană,   Tema războiului este o temă des întâlnită în creațiile muzicale ale
          care, în perioada mișcărilor revoluţionare   tuturor timpurilor, fie că vorbim despre semnalele și cântecele de luptă
          din  1848,  a  fost  asociată  cu  lupta  pentru   din Antichitate sau Evul Mediu, de creațiile muzicale dramatice (operă,
          unificarea  Italiei.  Numele  compozitorului
          a  fost  interpretat  ca  o  anagramă  pentru   balet)  sau  simfonice  ale  ultimelor  două  secole  sau  că  ne  raportăm  la
          Vittorio Emanuele Re d’Italia.     muzica contemporană.
          Totodată, creaţia lui Giuseppe Verdi și cea   În timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, dezvoltarea radioului
          a lui Richard Wagner au fost transformate,   și a cinematografului a făcut posibilă folosirea muzicii ca element de
          în epoca nazismului, în muzică de propa-  propagandă  de  către  guvernele  lumii,  transformând-o  în  armă  de
          gandă de regimurile fasciste și hitleriste.
                                             război.
                Portofoliu
                                                  Observă!
          Simfonia a VII-a în Do Major op. 60 „Lenin-
          grad”, de Dmitri Șostakovici, este considera-
          tă un testament sonor pentru cele 27 de mi-  1. Audiază  on-line  lucrarea  Threnody  to  the  Victims  of  Hiroshima
          lioane de victime sovietice ce au pierit în Al   („Cântec  de  jale  pentru  victimele  de  la  Hiroshima”),  de  Krzysztof
          Doilea Război Mondial. Completează o fișă   Penderecki. Ce observi? Ce instrumente muzicale identifici?
          de audiţie pentru Partea I a acestei lucrări.   2. Accesează  în  manualul  digital  partitura  lucrării  (fragment)  și
          Caută pe internet informaţii despre poves-  legenda notației muzicale. Ce observi? De ce crezi că autorul a apelat la
          tea creării acestei capodopere universale.  aceste mijloace de expresie?
                                              3. Citește din manualul digital textul-suport și află mai multe despre
                Știai că?
                                            circumstanțele în care Threnody de Krzysztof Penderecki a luat naștere.
         În Primul Război Mondial, Aliaţii au realizat
         din primele note ale Simfoniei a V-a în do
         minor  op.  64  a  lui  Ludwig  van  Beethoven   Provocare creativă
         (sol, sol, sol, mi) un cod Morse − pentru a   Imaginează-ți  trăirile  victimelor  războiului.  Compune  un  fragment
         semnifica „V”, simbolul victoriei. Semnătu-
         ra muzicală a servit ca un laitmotiv recu-  muzical care să surprindă sonor aceste trăiri. Dă un titlul potrivit lucrării tale.
         rent în concerte și în toate formele de pro-  Indicație de rezolvare: Poți folosi diferite sunete și zgomote înregistrate
         pagandă ale Aliaţilor.             de tine sau aplicația Song Maker.
   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91