Page 86 - educatie-muzicala-viii
P. 86
84 Unitatea 7
Evoluții în context socio-politic ale muzicii:
tema războiului în muzică
Descoperă!
1. Ascultă on-line lucrarea intitulată Theme from Schindler’s List de
John Williams, notând în caiet observațiile tale legate de caracterul
melodiei și mijloacele de limbaj folosite (nuanțe, tempo, formule ritmice
și melodice, orchestrație).
2. Reține faptul că această lucrare face parte din coloana sonoră a
filmului Lista lui Schindler, film ce prezintă ororile nazismului. Care sunt
elementele de limbaj care sugerează asocierea cu subiectul filmului? Poți
deduce doar din linia melodică deznodământul filmului?
De-a lungul istoriei, muzica a reflectat experiențele războiului
– fie ca un mijloc de propagandă, fie ca o expresie a durerii, curajului
Știai că?
sau dorinței de pace. De la cântece de marș și imnuri patriotice până la
Muzica și revoluţia și-au întrepătruns des- simfonii tragice și cântece de protest, războiul a inspirat unele dintre
tinele în decursul istoriei. Exemplul cel cele mai puternice creații muzicale.
mai elocvent îl reprezintă creaţia verdiană, Tema războiului este o temă des întâlnită în creațiile muzicale ale
care, în perioada mișcărilor revoluţionare tuturor timpurilor, fie că vorbim despre semnalele și cântecele de luptă
din 1848, a fost asociată cu lupta pentru din Antichitate sau Evul Mediu, de creațiile muzicale dramatice (operă,
unificarea Italiei. Numele compozitorului
a fost interpretat ca o anagramă pentru balet) sau simfonice ale ultimelor două secole sau că ne raportăm la
Vittorio Emanuele Re d’Italia. muzica contemporană.
Totodată, creaţia lui Giuseppe Verdi și cea În timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, dezvoltarea radioului
a lui Richard Wagner au fost transformate, și a cinematografului a făcut posibilă folosirea muzicii ca element de
în epoca nazismului, în muzică de propa- propagandă de către guvernele lumii, transformând-o în armă de
gandă de regimurile fasciste și hitleriste.
război.
Portofoliu
Observă!
Simfonia a VII-a în Do Major op. 60 „Lenin-
grad”, de Dmitri Șostakovici, este considera-
tă un testament sonor pentru cele 27 de mi- 1. Audiază on-line lucrarea Threnody to the Victims of Hiroshima
lioane de victime sovietice ce au pierit în Al („Cântec de jale pentru victimele de la Hiroshima”), de Krzysztof
Doilea Război Mondial. Completează o fișă Penderecki. Ce observi? Ce instrumente muzicale identifici?
de audiţie pentru Partea I a acestei lucrări. 2. Accesează în manualul digital partitura lucrării (fragment) și
Caută pe internet informaţii despre poves- legenda notației muzicale. Ce observi? De ce crezi că autorul a apelat la
tea creării acestei capodopere universale. aceste mijloace de expresie?
3. Citește din manualul digital textul-suport și află mai multe despre
Știai că?
circumstanțele în care Threnody de Krzysztof Penderecki a luat naștere.
În Primul Război Mondial, Aliaţii au realizat
din primele note ale Simfoniei a V-a în do
minor op. 64 a lui Ludwig van Beethoven Provocare creativă
(sol, sol, sol, mi) un cod Morse − pentru a Imaginează-ți trăirile victimelor războiului. Compune un fragment
semnifica „V”, simbolul victoriei. Semnătu-
ra muzicală a servit ca un laitmotiv recu- muzical care să surprindă sonor aceste trăiri. Dă un titlul potrivit lucrării tale.
rent în concerte și în toate formele de pro- Indicație de rezolvare: Poți folosi diferite sunete și zgomote înregistrate
pagandă ale Aliaţilor. de tine sau aplicația Song Maker.