Page 8 - educatie-plastica-viii
P. 8

Capitolul I                                                                            Limbajul plastic


                                                 Evaluare inițială


                                                 1. Citiți următoarele propoziții și precizaţi care sunt adevărate (A) şi care
                                                 sunt false (F).
                                                 a. Pe măsură ce se depărtează de noi, obiectele par că se măresc.
                                                 b. Etapele studiului după natură sunt: construcția, paginarea, valorația.
                                                 c. Culorile calde dau impresia de apropiere, culorile reci par să
                                                 depărteze obiectele de privitor.

        Fig. 1 Claude Monet, Malurile Senei toamna.  2. Analizați imaginile din Fig. 2 și 3, apoi completați spațiile punctate.
                                                 a. Compoziția dinamică are o schemă compusă preponderent din linii
                                                 ................ .
                                                 b. Schema compozițională statică se bazează pe un triunghi așezat cu
                                                 vârful ................ .
                                                 c. Centrul de interes al unei compoziții este reprezentat de zona care
                                                 ................ din primul moment.

                                                 3.  Realizați corespondența dintre lucrările de artă românească (prima
                                                 coloană) și perioada în care au fost create (coloana a doua).
                                                 a. Coiful de la Coțofenești;   I. stilul brâncovenesc, secolul al XVIII-lea;
                                                 b. Biserica Mănăstirii Voroneț;  II. stilul eclectic, secolul  al XIX-lea;
        Fig. 2 Édouard Manet, Familia lui Monet.
                                                 c. Palatul de la Mogoșoaia;  III. epoca fierului, arta dacică;
                                                 d. Ateneul Român.         IV. secolul al XV-lea, Moldova.


                                                 4.  Răspundeți la întrebări, pe scurt:
                                                 a. Ce reprezintă linia orizontului în contextul perspectiv?
                                                 b. Planul tabloului este un plan orizontal sau unul vertical?
                                                 c. Cum se numește punctul în care privirea observatorului întâlnește linia
                                                 orizontului?
                                                 d. De ce liniile care în realitate sunt paralele în perspectivă se intersec-
                                                 tează într-un punct de fugă?


        Fig. 3 Pieter Bruegel cel Bătrân, Parabola orbilor.  5. Preluați o formă naturală (o frunză, o floare, o pasăre etc.) și realizați o
                                                 schiță în caiet. Stilizați, simplificând și geometrizând forma, dar păstrând
                                                 liniile esențiale. Veți obține prin stilizare un motiv decorativ cu care să
                                                 decorați un tricou simplu.
                                                 Punctaj: 1 p. (1.) + 1 p. (2.) + 1 p. (3.) + 3 p. (4.) + 3 p. (5.) + 1 p. din oficiu = 10 p.







        Fig. 4 Stilizarea    Fig. 5 Coiful de la
        unui motiv floral.            Coțofenești.




















        Fig. 6 Ateneul Român.                    Fig. 7 Mănăstirea Voroneț.      Fig. 8 Palatul Mogoșoaia.
        6   6
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13