Page 39 - educatie-sociala-viii
P. 39
Lecția 7: Nevoi și dorințe versus resurse Unitatea 2
Reține
1. Nevoile sunt reprezentate de lucrurile esențiale. Dorințele implică produse și servicii pe care le
vrem, dar de care ne putem lipsi.
2. Cea mai importantă teorie despre nevoi este Ierarhia nevoilor a lui Abraham Maslow, care plasează
nevoile pe cinci nivele: nevoi fiziologice, nevoi de siguranță, nevoia de apartenență, nevoia de recunoaș-
tere, nevoia de autorealizare.
3. Resursele sunt toate lucrurile pe care le putem folosi pentru a ne satisface nevoile și dorințele.
Unele din resursele importante pentru o afacere sunt timpul și banii.
4. Dorințele sunt nelimitate, dar resursele sunt limitate.
1. Reflectează
Pot trăi oamenii satisfăcându-și doar nevoile, fără să își împlinească și
Știai că? o parte din dorințe? Argumentează răspunsul.
Deși ușor de înțeles, teo-
ria lui Maslow a fost criticată 2. Verifică dacă ai înțeles
de-a lungul timpului, contesta- Dă exemplu de minimum trei diferențe între nevoi și dorințe.
tarii argumentând că ierarhia nu
se bazează pe probe științifice, nu 3. Aplică
există o definiție standard a nevoii
și este foarte dificil de măsurat satis- Gândește-te la următoarea achiziție pe care ai dori să o
facerea relativă a nevoilor, întrucât, faci în viitorul apropiat și răspunde la întrebările de mai jos:
odată satisfăcută o nevoie, o alta apare 1. Este acesta un lucru de care am nevoie sau doar ceva
imediat la orizont. Există, de asemenea, ce îmi doresc?
diferențe sociale, culturale, economice, 2. Dacă îmi satisfac această dorință, îmi mai rămân
religioase care perturbă păstrarea resurse pentru lucrurile necesare?
ordinii ierarhice din cadrul piramidei, 3. Care este cel mai bun mod de a folosi banii sau resur-
ceea ce l-a și determinat pe Maslow sele mele acum?
să recunoască la un moment dat că După ce ai răspuns la aceste întrebări, care este decizia pe
pot exista inversări între diversele care o vei lua? Vei cumpăra sau nu produsul? Argumentează
categorii de nevoi.
răspunsul.
4. Lucrăm în echipă
Lampa fermecată.
1. Împărțiți-vă în echipe de câte doi
elevi. Un elev găsește lampa fermecată
care îi poate îndeplini trei nevoi (NU
dorințe). Celălalt elev este duhul din lampă care ascultă cererile
colegului. În cazul în care colegul exprimă o dorință, elevul care
joacă rolul duhului îi explică de ce nu o poate îndeplini. Atunci
când colegul exprimă o nevoie, elevul-duh îi spune că o va înde-
plini și îi explică de ce. După ce primul elev a exprimat trei nevoi,
schimbați rolurile.
2. Discutați despre cât de ușor sau dificil a fost să deosebiți nevoile de dorințe.
37
37