Page 42 - educatie-sociala-viii
P. 42

Unitatea 2       Lecția 8: Forme actuale ale banilor. Valoarea și funcțiile banilor




           Reține

             1. Banii pot exista în 6 forme: banii marfă (ieșiți din uz), banii metalici (monedele), banii de hârtie sau
          din polimer (bancnotele), banii scripturali, banii electronici, criptomonedele.
             2. Banii au valoare intrinsecă (valoarea materialului din care sunt confecționați), valoare nominală
          (valoarea înscrisă pe monede și bancnote) și valoare de schimb (câte produse și servicii pot fi cumpărate).
             3. Valoarea banilor este influențată de: încrederea populației, puterea de cumpărare, politica mone-
          tară, cererea și oferta de bani.
             4. Banii au 4 funcții: mijloc de schimb, mijloc de plată, mijloc de economisire, unitate de măsură a
          valorii.



                                            1.  Reflectează
               Știai că?
                                                De ce crezi că au renunțat oamenii la troc?
           Insula Yap din Oceanul
        Pacific are o suprafață de apro-             2.  Verifică dacă ai înțeles
        ximativ 100 de kilometri pătrați și           Enumeră cele 6 forme ale banilor.
        aproximativ 12.000 de locuitori. Nu
        dispune de metale prețioase, cum ar              3.  Aplică
        fi aurul sau argintul. În schimb, aici s-au
        folosit discuri mari de calcar numite Rai        Încearcă să obții în schimbul unui leu un produs
        ca monedă pentru comerț. Pietrele Rai          sau un serviciu a cărui valoare este de minimum 2 lei.
        sunt discuri circulare mari, cu o gaură în
        centru, aduse dintr-o carieră aflată la 650        4.  Lucrăm în echipă
        de kilometri de insulă. Când spaniolii au         Să înțelegem inflația.
        cucerit insula, dispunând de explozibil
        au putut aduce mai multe pietre. Prin            a) Împărțiți clasa în trei echipe. Echipa 1 va aduce
        urmare valoarea pietrelor Rai a scăzut.       la oră  pietricele (câte una pentru fiecare elev). Echipa 2
                                                              va aduce frunze (câte una pentru fiecare elev).
                                                              Echipa 3 va rupe o foaie în bucăți egale (câte
                                                              două pentru fiecare elev).
                                                                b) Faceți schimburi între voi știind că o pia-
                                                              tră valorează două hârtii, iar o frunză valorează
                                                              o hârtie.
                                                                c) Echipa 3 va mai rupe o foaie în bucăți egale
                                                              cu primele (câte încă două pentru fiecare elev).
                                                                d) Repetați jocul și răspundeți la următoa-
                                                              rele întrebări: Elevii care dețineți frunze ați mai
                                                              fi dispuși să le schimbați pentru o hârtie? Elevii
                                                              care dețineți pietre ați mai fi dispuși să le schim-
                                                              bați pe două hârtii? De ce?



                  Alte forme ciudate ale banilor de-a lungul timpului au fost: banii din piele de cerb alb din China,
                             banii din dinți de marsuin (insulele Solomon), din dinți de balena (Fiji),
                            din dinți de câine (insula San Cristobal) sau craniile sclavilor din Borneo.


        40
        40
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47