Page 7 - educatie-sociala-viii
P. 7

Cuvânt-înainte


                 Dragi elevi,
                 Stimați profesori,
                 Luăm contact cu banii încă dinainte de a conștientiza acest lucru. Îi vedem pe părinții noștri folo-
              sind bani, îi auzim vorbind despre bani și ne formăm diverse convingeri despre aceștia, încă de la o
              vârstă fragedă. Apoi începem să primim bani de la părinți, de la bunici sau de la alte persoane și să îi
              folosim pentru a cumpăra lucruri. Astfel devenim consumatori, fără să avem idee ce înseamnă acest
              concept. La vârsta școlară mică concepem diverse desene, obiecte sau alte lucrări pe care, uneori,
              încercăm să le vindem cunoscuților pentru a obține bani. Și astfel ajungem producători, deși terme-
              nul în sine ne e încă străin. Unii dintre noi avem pușculițe, luând astfel contact cu ideea de econo-
              misire. Despre alegerea unui scop și întocmirea unui buget este posibil să știm câte ceva, dar puțini
              oameni folosesc o metodă clară în acest sens.
                 Pentru că trăim într-o lume în care deciziile economico-financiare ne influențează viața de zi cu zi,
              înțelegerea principiilor de bază ale economiei, ale consumului responsabil și ale gestionării banilor este
              esențială pentru a deveni cetățeni responsabili și bine pregătiți pentru provocările cu care ne confruntăm.
                 Acest manual de educație socială, dedicat educației economico-financiare, este conceput pentru
              a oferi elevilor cunoștințe fundamentale despre economie, bani și relația consumatorului cu institu-
              țiile financiare. Structurat pe domenii esențiale, el urmărește să dezvolte competențe practice și ati-
              tudini responsabile față de resursele financiare.
                 • Cetățenia și dimensiunea economică. Vom descoperi ce înseamnă să fii un consumator infor-
              mat, care sunt drepturile și responsabilitățile acestuia și cum funcționează procesul de producție și
              antreprenoriatul.
                 • Banii și bugetul. Planificarea financiară este un aspect esențial al vieții. Vom învăța să gestio-
              năm veniturile și cheltuielile, să diferențiem nevoile de dorințe și să adoptăm strategii eficiente de
              economisire.
                 • Relația consumatorului cu instituțiile bancare și financiare. Manualul oferă informații despre
              produse și servicii bancare, criterii de alegere a unei oferte financiare avantajoase și riscurile asoci-
              ate diverselor instrumente financiare.
                 • Proiectul educațional. Vom avea ocazia să aplicăm cunoștințele dobândite prin elaborarea și
              derularea unui proiect educațional, dezvoltându-ne astfel gândirea critică și abilitățile practice.
                 Prin activități interactive, studii de caz și exemple concrete din viața de zi cu zi, ne-am propus să
              încurajăm o abordare activă și reflexivă a educației financiare. Am inclus o gamă variată de activi-
              tăți precum lecturi, studii de caz, jocuri de rol, investigații, exerciții, activități individuale și de grup.
              Fiecare unitate de învățare este bine structurată, oferind conținuturi clar definite, exerciții specifice, o
              schemă de recapitulare și activități de evaluare. Pe parcursul capitolelor sunt integrate și alte tipuri de
              activități interactive, cum ar fi lectura de texte, răspunsul la ghicitori, completarea de rebusuri, exer-
              ciții și proiecte. Analiza SCOPICA propusă la lecția 5 este o abordare structurată și inovatoare pentru
              definirea și atingerea unui scop.
                  Înțelegerea mecanismelor economice și dezvoltarea unei atitudini responsabile față de bani vor
              contribui la formarea unor adulți independenți și pregătiți să ia decizii financiare corecte.
                 Vă invităm să explorați acest manual cu deschidere și curiozitate, descoperind astfel un domeniu
              esențial pentru viitorul fiecăruia dintre noi.
                                                                                                      Autorii


                                                                                                             5 5
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12