Page 12 - educatie-sociala-viii
P. 12

Unitatea 1       Lecţia 1: Calitatea de consumator de bunuri și servicii




                  Calitatea de consumator de bunuri și servicii



           Consumatorul este o persoană care cumpără pro-
        duse (bunuri cu formă fizică, precum hainele, alimen-
        tele, telefoanele) sau servicii (activități care te ajută,
        cum ar fi reparațiile, internetul sau transportul). De
        fiecare dată când achiziționezi ceva, ești consumator.

           Este important să înțelegi că, în cali-
        tate de consumator, ai drepturi și
        responsabilități.



                     Drepturi
            Ai dreptul să cumperi produse
          sigure, să primești informații corecte                     Responsabilități
          despre ceea ce cumperi și să fii respectat.   Trebuie să fii atent la ceea ce cumperi și să nu risi-
          De exemplu, dacă un produs este defect,     pești banii. Este bine să citești etichetele, să compari
          ai dreptul să ceri repararea, înlocuirea    prețurile și să verifici dacă produsul sau serviciul este
          sau returnarea banilor.                     ceea ce ai nevoie cu adevărat.




           Descoperă
            Alături de bunurile și serviciile obișnuite, există și serviciile financiare. Acestea sunt oferite de bănci
         și de alte instituții care te ajută să gestionezi banii.
            Câteva exemple de servicii financiare sunt:
            Conturi bancare. Instrumente financiare care te ajută să păstrezi banii în siguranță, să faci plăți și să
         încasezi bani.
            Carduri bancare. Instrument bancar cu ajutorul căruia poți plăti fără numerar sau retrage bani de la
         bancomat.
            Economisire. Se face prin intermediul unui cont de economii sau a unui depozit bancar.
            Credite. Sume de bani pe care le poți obține de la bancă pentru diverse achiziții și pe care trebuie să
         le rambursezi împreună cu o sumă suplimentară numită dobândă.



                            Reguli pentru a te proteja în calitate de consumator
             Cere întotdeauna bonul fiscal pentru că acesta este dovada că ai plătit pentru produsul sau serviciul
             achiziționat. Dacă ceva nu este în regulă, poți folosi bonul fiscal pentru a rezolva problema.
             Informează-te înainte să cumperi! Citește despre produs sau serviciu și întreabă alte persoane care
             l-au folosit și află păreri.
             Fii atent la oferte! Dacă ceva pare prea ieftin pentru a fi adevărat, probabil că nu este de calitate.
             Ferește-te de fraude! Nu da nimănui datele cardului tău bancar sau parolele pentru conturi.




        10
        10
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17