Page 34 - fizica-viii
P. 34

32                               Fenomene termice    UNITATEA 1


                                       Motorul Otto

                                          Este un motor cu ardere internă, având
        Nikolaus                       următoarele elemente principale:
        Otto                              Ca – carburatorul (amestecă benzina cu
        (1832 – 1891)                  aerul);
             fost inginerul german care a   Ci – cilindrul (acolo arde combustibilul);
             dezvoltat cu succes primul   P – pistonul (se mişcă în cilindru între P
             m
        A otor  cu  ardere  internă,   şi P );                                    1
        cu  aprindere  prin  scânteie.    2
        Majoritatea motoarelor cu ben-    B – bujia (produce scântei electrice);
        zină care echipează mașinile actu-  E – sistemul de evacuare;
        ale au la bază principiul elaborat   A – axul principal al motorului (angrenează roţile);
        de Nikolaus Otto.                 S  / S  – supapa de admisie / evacuare;
                                           1
                                               2
                                          P  / P  – punctul mort superior / inferior.
                                               2
                                           1
                                          Motorul Otto este un motor în 4 timpi. Un timp este o secvenţă a funcţi-
                                       onării motorului, în care pistonul face o mişcare din P  spre P  sau invers.
                                                                                          1
                                                                                                 2
                                       Vom descrie în continuare ce se întâmplă în fiecare timp.



           Motorul realizat de Otto în 1876



              Știai că?
           Capacitatea cilindrică a unui         Timpul I      Timpul II     Timpul III    Timpul IV
        motor  este  volumul  tuturor     ⚫ Timpul I: Admisia
        cilindrilor motorului, cuprinse   Supapa de admisie este deschisă, supapa de evacuare este închisă, pis-
        între punctul mort superior și   tonul coboară din P  în P . În cilindru pătrunde un amestec de aer şi ben-
        cel inferior. Puterea motorului                   1    2
        depinde  de  capacitatea  cilin-  zină din carburator.
        drică, de turație și de randament.   ⚫ Timpul II: Compresia
        Motoarele V8 au 8 cilindri dispuși    Supapele sunt închise, pistonul urcă din P  în P , comprimând ameste-
                                                                                       1
                                                                                  2
        în V și sunt foarte puternice.   cul carburant. Presiunea şi temperatura amestecului cresc.
                                          ⚫ Timpul III: Aprinderea
                                          Ambele supape sunt închise. La începutul timpului III bujia produce
                                       o scânteie electrică, iar aceasta aprinde amestecul carburant. Presiunea
                                       şi temperatura cresc brusc, împingând pistonul spre P . Gazul efectuează
                                                                                           2
                                       lucru mecanic.
                                          ⚫ Timpul IV: Evacuarea
                                          Supapa de admisie este închisă, cea de evacuare deschisă. În momentul
           BMW M12 a fost cel mai puternic   deschiderii supapei S , majoritatea gazelor arse părăsesc cilindrul datorită
        motor de Formula 1 construit vre-                  2
        odată, având puterea de 1000 kW.   suprapresiunii. Restul este evacuat de pistonul care urcă.
        Din 1986 (când a fost construit)   Observații:
        până în prezent, puterea motoa-   1. După timpul IV, urmează timpul I.
        relor a scăzut la 750 kW, din cauza   2. Motorul efectuează lucru mecanic doar în tim-
        limitărilor impuse de organizatori.
                                       pul III.
                                          3. În cei patru timpi, axul principal al motorului
                                       se roteşte de două ori.
                                                        4. Motoarele mai puternice au
                                                       4 sau 8 cilindri dispuşi în linie sau
                                                        în V.
                                                           5. Pentru funcţionarea echilibrată a motorului, în fie-
                                                        care cilindru se desfăşoară un alt timp al ciclului de func-
                                                        ţionare, iar ordinea de efectuare a timpilor este 1, 2, 4, 3.
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39