Page 122 - geografie-viii-l
P. 122
120 BAREME
III. Se acordă în total 30 p., câte 3 p. pentru fieca- AUTOEVALUARE – PAGINA 104 b. dezavantaje: poluarea aerului, consumul resur-
re oraș identificat corect (în total 10). selor în timp;
IV. Se acordă în total 16 p., câte 2 p. pentru fiecare I. Se acordă în total 30 p., câte 3 p. pentru utilizarea • resurse nepoluante:
județ identificat corect, la alegere (în total 8). fiecărui termen (în total 9) și 3 p. pentru coerența și a. avantaje: au o asigurare mare în timp, nu polu-
corectitudinea textului. ează;
Punctaj (I, II, III, IV) ...................................................90 p. II. Se acordă în total 24 p., câte 3 p. pentru fiecare b. dezavantaje: investiții inițiale mari, nu pot fi am-
Din oficiu ..................................................................... 10 p. răspuns corect. plasate pe toate suprafețele;
Total test ...................................................................100 p. III. Se acordă în total 8 p., câte 4 p. pentru fiecare III. Se acordă în total 16 p., câte 4 p. pentru 4 exem-
caracteristică precizată corect. ple, dintre: creșterea disconfortului termic, reducerea
IV. Se acordă în total 20 p., câte 5 p. pentru fiecare perioadei cu precipitații sub formă de zăpadă, aridi-
AUTOEVALUARE – PAGINA 89 caracteristică precizată corect. zarea unor regiuni cu temperaturi ridicate, modifica-
V. Se acordă în total 8 p., câte 2 p. pentru fiecare rea structurii culturilor agricole, prelungirea sezonului
I. Se acordă în total 20 p., câte 4 p. pentru fiecare fenomen natural negativ menționat; de exemplu: helioterm etc.
răspuns corect, astfel: alunecări de teren, inundații, viscol, eroziune to- IV. Se acordă 16 p., câte 4 p. pentru 4 caracte-
1. d; 2. c; 3. d; 4. c; 5. a. rențială etc. ristici, dintre: este o modificare asupra planetei
II. Se acordă în total 24 p., câte 4 p. pentru fiecare ca întreg; modificările sunt, frecvent, ireversibile;
resursă, astfel: Punctaj (I, II, III, IV, V) ...............................................90 p. modificările climatice duc la creșterea tempera-
A – minereuri auro-argentifere; Din oficiu ..................................................................... 10 p. turii aerului și schimbări în circulația acestuia;
B – hidroenergie; Total test ...................................................................100 p. efectele modificărilor se transmit și în alte locuri
C – resurse piscicole; decât în cele de origine; ca efect al ridicării nive-
D – terenuri arabile; lului oceanului, zonele foarte joase pot fi inundate;
E – gaz metan; AUTOEVALUARE – PAGINA 110 modificările se referă la toate elementele mediului
F – păduri. (climă, ape, înveliș biotic, soluri etc.).
III. Se acordă în total 20 p., câte 4 p. pentru fiecare I. Se acordă în total 32 p. câte 2 p. pentru fiecare V. Se acordă în total 10 p., câte 2 p. pentru fie-
răspuns corect, astfel: răspuns corect, de exemplu: care 5 răspunsuri corecte, dintre: termocentrale (pe
1. Brașov; 2. Curtici; 3. Brăila; • poluarea aerului: cărbuni), industria siderurgică, industria chimică,
4. Brăila; 5. București. a. emană noxe în aer, schimbă compoziția acestuia,
IV. Se acordă în total 10 p., câte 2 p. pentru utiliza- creează dificultăți de respirație; incendii, încălzire tradițională (cu lemne), transpor-
rea fiecărui termen într-un context corect științific și b. folosirea filtrelor de reținere a noxelor, utilizarea turi feroviare (locomotive Diesel – electrice), trans-
gramatical. autovehiculelor nepoluante, reducerea utilizării com- porturi auto etc.
V. Se acordă în total 10 p., câte 2 p. pentru 5 răspun- bustibililor fosili;
suri, astfel: 1. F; 2. F; 3. F; 4. F; 5. A. Punctaj (I, II, III, IV, V) ...............................................90 p.
VI. Se acordă în total 6 p., câte 3 p. pentru fiecare • poluarea râurilor: Din oficiu ..................................................................... 10 p.
element al explicației: energia electrică este determi- a. deversarea în râuri a unor substanțe poluante, Total test ...................................................................100 p.
nantă pentru toate ramurile industriale și transpor- afectarea faunei din râuri, etc;
turi; serviciile se bazează, de asemenea, pe utilizarea b. interzicerea deversării în râuri, construirea unor
energiei electrice; transporturile feroviare pe liniile stații de purificare etc.; TEST FINAL – PAGINA 117
electrificate nu pot exista fără energie electrică. • poluarea sonoră:
Toate elementele răspunsurilor se regăsesc în tex- a. afectează auzul oamenilor, distrage atenția etc.; I. Se acordă în total 20 p., câte 2 p. pentru fiecare
tele și hărțile de la acest capitol (Activități economice). b. interzicea claxonării, reducerea surselor de po- răspuns corect, astfel:
luare fonică, ziduri de protecție etc.; 1. a; 2. c; 3. d.; 4. b.; 5. b; 6. b; 7. d; 8. d; 9. b; 10. a.
Punctaj (I, II, III, IV, V, VI) ..........................................90 p. • eroziunea terenurilor: II. Se acordă în total 6 p., câte 2 p. pentru un argu-
Din oficiu ..................................................................... 10 p. a. degradarea reliefului și a solurilor; ment adus pentru cele trei caracteristici alese.
III. Se acordă în total 12 p., câte 2 p. pentru 6 carac-
Total test ...................................................................100 p. b. realizarea unor măsuri antierozionale (baraje, teristici dintre cele menționate.
canale etc.); IV. Se acordă în total 20 p, câte 2 p. pentru fiecare
• poluarea solului: caracteristică dintre cele solicitate.
TEST SECVENȚIAL – PAGINA 90
a. modificarea calității solului, introducerea unor V. Se acordă în total 20 p., câte 2 p. pentru fieca-
I. Se acordă în total 10 p., câte 2 p. pentru fiecare substanțe nocive în sol; re răspuns corect, astfel: 1. Mureș; 2. Târgu-Mureș;
răspuns corect, astfel: b. agrotehnică avansată, irigații raționale, măsuri 3. Arad; 4. Bacău; 5. Bistrița; 6. Izvorul Muntelui;
1. a; 2. a; 3. a; 4. b; 5. a. de protecție în activitățile economice; 7. Brăila; 8. Dunărea maritimă; 9. Delta Dunării;
II. Se acordă în total 20 p., câte 4 p. pentru fiecare • despăduriri: 10. Chilia.
element identificat și prezentat corect pentru regiu- a. eroziunea terenurilor, deteriorarea peisajului, re- VI. Se acordă câte 2 p. pentru 3 argumente dintre:
nea aleasă. ducerea posibilității de purificare naturală a aerului; în Cuaternar, altitudinea a depășit limita înghețului;
III. Se acordă în total 20 p., câte 5 p. pentru fiecare b. împăduriri, interzicerea tăierilor ilegale, utiliza- datorită precipitațiilor bogate, multe sub formă de
asemănare sau deosebire dintre: rea rațională a lemnului; zăpadă; zăpada s-a acumulat, transformând-se în
a. asemănări: lipsa resurselor minerale, terenuri • incendii: gheață; ghețarii s-au instalat, formând relieful gla-
arabile, potențial eolian, potențial hidroenergetic; a. poluarea aerului, distrugerea vegetației, a fau- ciar (circuri și văi).
b. deosebiri: resurse energetice (gaz metan) în G, nei, a clădirilor; VII. Se acordă în total 6 p. pentru 1 F, 2 A, 3 A.
care lipsesc în E; terenuri arabile mai întinse în E de- b. supravegherea atentă a arealelor cu incendii
cât în G. posibile, stingerea rapidă a incendiilor, prevenirea Punctaj (I, II, III, IV, V, VI, VII) ...................................90 p.
IV. Se acordă în total 20 p., câte 5 p. pentru fieca- populației; Din oficiu ..................................................................... 10 p.
re deosebire, astfel: populație numeroasă în F și mai Total test ...................................................................100 p.
mică în D; terenuri arabile în F, păduri și hidroenergie • depozitarea deșeurilor:
în D; resurse de cărbuni în D, resurse de petrol în F; a. modificarea solului, poluarea aerului, degrada-
rețea rutieră mai dezvoltată în F, mai redusă în D etc. rea peisajului; EVALUAREA PORTOFOLIILOR
V. Se acordă în total 20 p., câte 5 p. pentru fiecare b. realizarea unor depozite ecologice, reciclarea
influență corectă. ambalajelor etc. La sfârșitul anului școlar veți prezenta portofo-
II. Se acordă în total 16 p., câte 4 p. pentru: liile individuale realizate. Acestea vor fi evaluate,
Punctaj (I, II, III, IV, V) ...............................................90 p. • resurse poluante: împreună cu profesorul vostru, apreciind caracte-
risticile lor și modul de realizare, conform criteri-
Din oficiu ..................................................................... 10 p. a. avantaje: putere energetică ridicată, randament ilor stabilite.
Total test ...................................................................100 p. mare, utilizare tehnologiilor existente;