Page 122 - geografie-viii-l
P. 122

120                                                   BAREME


          III. Se acordă în total 30 p., câte 3 p. pentru fieca-  AUTOEVALUARE – PAGINA 104  b. dezavantaje: poluarea aerului, consumul resur-
        re oraș identificat corect (în total 10).                             selor în timp;
          IV. Se acordă în total 16 p., câte 2 p. pentru fiecare   I. Se acordă în total 30 p., câte 3 p. pentru utilizarea   • resurse nepoluante:
        județ identificat corect, la alegere (în total 8).  fiecărui termen (în total 9) și 3 p. pentru coerența și   a. avantaje: au o asigurare mare în timp, nu polu-
                                           corectitudinea textului.           ează;
        Punctaj (I, II, III, IV) ...................................................90 p.  II. Se acordă în total 24 p., câte 3 p. pentru fiecare   b. dezavantaje: investiții inițiale mari, nu pot fi am-
        Din oficiu ..................................................................... 10 p.  răspuns corect.  plasate pe toate suprafețele;
        Total test ...................................................................100 p.  III. Se acordă în total 8 p., câte 4 p. pentru fiecare   III. Se acordă în total 16 p., câte 4 p. pentru 4 exem-
                                           caracteristică precizată corect.   ple, dintre: creșterea disconfortului termic, reducerea
                                             IV. Se acordă în total 20 p., câte 5 p. pentru fiecare   perioadei cu precipitații sub formă de zăpadă, aridi-
          AUTOEVALUARE – PAGINA 89         caracteristică precizată corect.   zarea unor regiuni cu temperaturi ridicate, modifica-
                                             V. Se acordă în total 8 p., câte 2 p. pentru fiecare   rea structurii culturilor agricole, prelungirea sezonului
          I. Se acordă în total 20 p., câte 4 p. pentru fiecare   fenomen  natural  negativ  menționat;  de  exemplu:   helioterm etc.
        răspuns corect, astfel:            alunecări  de  teren,  inundații,  viscol,  eroziune  to-  IV. Se  acordă  16  p.,  câte  4  p.  pentru  4  caracte-
          1. d;   2. c;   3. d;   4. c;   5. a.  rențială etc.                ristici,  dintre:  este  o  modificare  asupra  planetei
          II. Se acordă în total 24 p., câte 4 p. pentru fiecare              ca  întreg;  modificările  sunt,  frecvent,  ireversibile;
        resursă, astfel:                   Punctaj (I, II, III, IV, V) ...............................................90 p.  modificările  climatice  duc  la  creșterea  tempera-
          A – minereuri auro-argentifere;   Din oficiu ..................................................................... 10 p.  turii  aerului  și  schimbări  în  circulația  acestuia;
          B – hidroenergie;                Total test ...................................................................100 p.  efectele  modificărilor  se  transmit  și  în  alte  locuri
          C – resurse piscicole;                                              decât în cele de origine; ca efect al ridicării nive-
          D – terenuri arabile;                                               lului oceanului, zonele foarte joase pot fi inundate;
          E – gaz metan;                   AUTOEVALUARE – PAGINA 110          modificările se referă la toate elementele mediului
          F – păduri.                                                         (climă, ape, înveliș biotic, soluri etc.).
          III. Se acordă în total 20 p., câte 4 p. pentru fiecare   I. Se acordă în total 32 p. câte 2 p. pentru fiecare   V. Se acordă în total 10 p., câte 2 p. pentru fie-
        răspuns corect, astfel:            răspuns corect, de exemplu:        care 5 răspunsuri corecte, dintre: termocentrale (pe
            1. Brașov;    2. Curtici;    3. Brăila;       • poluarea aerului:   cărbuni),  industria  siderurgică,  industria  chimică,
          4. Brăila;    5. București.        a. emană noxe în aer, schimbă compoziția acestuia,
          IV. Se acordă în total 10 p., câte 2 p. pentru utiliza-  creează dificultăți de respirație;  incendii, încălzire tradițională (cu lemne), transpor-
        rea fiecărui termen într-un context corect științific și   b. folosirea filtrelor de reținere a noxelor, utilizarea   turi feroviare (locomotive Diesel – electrice), trans-
        gramatical.                        autovehiculelor nepoluante, reducerea utilizării com-  porturi auto etc.
          V. Se acordă în total 10 p., câte 2 p. pentru 5 răspun-  bustibililor fosili;
        suri, astfel: 1. F; 2. F; 3. F; 4. F; 5. A.                           Punctaj (I, II, III, IV, V) ...............................................90 p.
          VI. Se acordă în total 6 p., câte 3 p. pentru fiecare   • poluarea râurilor:   Din oficiu ..................................................................... 10 p.
        element al explicației: energia electrică este determi-  a. deversarea în râuri a unor substanțe poluante,   Total test ...................................................................100 p.
        nantă pentru toate ramurile industriale și transpor-  afectarea faunei din râuri, etc;
        turi; serviciile se bazează, de asemenea, pe utilizarea   b. interzicerea deversării în râuri, construirea unor
        energiei  electrice;  transporturile  feroviare  pe  liniile   stații de purificare etc.;  TEST FINAL – PAGINA 117
        electrificate nu pot exista fără energie electrică.  • poluarea sonoră:
          Toate elementele răspunsurilor se regăsesc în tex-  a. afectează auzul oamenilor, distrage atenția etc.;  I. Se acordă în total 20 p., câte 2 p. pentru fiecare
        tele și hărțile de la acest capitol (Activități economice).  b. interzicea claxonării, reducerea surselor de po-  răspuns corect, astfel:
                                           luare fonică, ziduri de protecție etc.;  1. a; 2. c; 3. d.; 4. b.; 5. b; 6. b; 7. d; 8. d; 9. b; 10. a.
        Punctaj (I, II, III, IV, V, VI) ..........................................90 p.  • eroziunea terenurilor:   II. Se acordă în total 6 p., câte 2 p. pentru un argu-
        Din oficiu ..................................................................... 10 p.  a. degradarea reliefului și a solurilor;   ment adus pentru cele trei caracteristici alese.
                                                                               III. Se acordă în total 12 p., câte 2 p. pentru 6 carac-
        Total test ...................................................................100 p.  b.  realizarea  unor  măsuri  antierozionale  (baraje,   teristici dintre cele menționate.
                                           canale etc.);                       IV. Se acordă în total 20 p, câte 2 p. pentru fiecare
                                             • poluarea solului:              caracteristică dintre cele solicitate.
        TEST SECVENȚIAL – PAGINA 90
                                             a. modificarea calității solului, introducerea unor   V. Se acordă în total 20 p., câte 2 p. pentru fieca-
          I. Se acordă în total 10 p., câte 2 p. pentru fiecare   substanțe nocive în sol;   re răspuns corect, astfel: 1. Mureș; 2. Târgu-Mureș;
        răspuns corect, astfel:              b. agrotehnică avansată, irigații raționale, măsuri   3.  Arad;  4.  Bacău;  5.  Bistrița;  6.  Izvorul  Muntelui;
          1. a;   2. a;   3. a;   4. b;   5. a.  de protecție în activitățile economice;  7.  Brăila;  8.  Dunărea  maritimă;  9.  Delta  Dunării;
          II. Se acordă în total 20 p., câte 4 p. pentru fiecare   • despăduriri:   10. Chilia.
        element identificat și prezentat corect pentru regiu-  a. eroziunea terenurilor, deteriorarea peisajului, re-  VI. Se acordă câte 2 p. pentru 3 argumente dintre:
        nea aleasă.                        ducerea posibilității de purificare naturală a aerului;   în Cuaternar, altitudinea a depășit limita înghețului;
          III. Se acordă în total 20 p., câte 5 p. pentru fiecare   b. împăduriri, interzicerea tăierilor ilegale, utiliza-  datorită precipitațiilor bogate, multe sub formă de
        asemănare sau deosebire dintre:    rea rațională a lemnului;          zăpadă;  zăpada  s-a  acumulat,  transformând-se  în
          a.  asemănări:  lipsa  resurselor  minerale,  terenuri   • incendii:   gheață; ghețarii s-au instalat, formând relieful gla-
        arabile, potențial eolian, potențial hidroenergetic;  a. poluarea aerului, distrugerea vegetației, a fau-  ciar (circuri și văi).
          b. deosebiri: resurse energetice (gaz metan) în G,   nei, a clădirilor;   VII. Se acordă în total 6 p. pentru 1 F, 2 A, 3 A.
        care lipsesc în E; terenuri arabile mai întinse în E de-  b.  supravegherea  atentă  a  arealelor  cu  incendii
        cât în G.                          posibile,  stingerea  rapidă  a  incendiilor,  prevenirea   Punctaj (I, II, III, IV, V, VI, VII) ...................................90 p.
          IV. Se acordă în total 20 p., câte 5 p. pentru fieca-  populației;  Din oficiu ..................................................................... 10 p.
        re deosebire, astfel: populație numeroasă în F și mai                 Total test ...................................................................100 p.
        mică în D; terenuri arabile în F, păduri și hidroenergie   • depozitarea deșeurilor:
        în D; resurse de cărbuni în D, resurse de petrol în F;   a. modificarea solului, poluarea aerului, degrada-
        rețea rutieră mai dezvoltată în F, mai redusă în D etc.  rea peisajului;   EVALUAREA PORTOFOLIILOR
          V. Se acordă în total 20 p., câte 5 p. pentru fiecare   b.  realizarea  unor  depozite  ecologice,  reciclarea
        influență corectă.                 ambalajelor etc.                      La sfârșitul anului școlar veți prezenta portofo-
                                             II. Se acordă în total 16 p., câte 4 p. pentru:  liile individuale realizate. Acestea vor fi evaluate,
        Punctaj (I, II, III, IV, V) ...............................................90 p.  • resurse poluante:  împreună cu profesorul vostru, apreciind caracte-
                                                                               risticile lor și modul de realizare, conform criteri-
        Din oficiu ..................................................................... 10 p.  a. avantaje: putere energetică ridicată, randament   ilor stabilite.
        Total test ...................................................................100 p.  mare, utilizare tehnologiilor existente;
   117   118   119   120   121   122   123   124