Page 57 - istorie-viii-l
P. 57
UNITATEA V LECȚIA 3
MIHAI VITEAZUL Încă din primii ani de domnie, Mihai a aderat la Liga Reflectăm împreună
Sfântă, alianță antiotomană înființată din inițiativa papei. Din această ali-
anță făceau parte Aron vodă al Moldovei și Sigismund Báthory, principe- Care este domnitorul care te-a im-
le Transilvaniei. În 1594, ajutat de aceștia, Mihai a pus la cale o revoltă presionat cel mai mult? Discută cu un
antiotomană, suprimând creditorii levantini și soldații garnizoanei oto- coleg despre calitățile pe care le re-
mane de la București. Apoi, în ianuarie 1595, domnitorul a atacat cetățile flectă activitatea domnitorilor români.
turcești de pe ambele maluri ale Dunării. Acțiunile sale au produs mare
panică la Constantinopol, deoarece bulgarii, sârbii și grecii s-au ridicat și
ei împotriva Semilunii.
Poarta Otomană a trimis împotriva Țării Românești o armată uriașă,
comandată de Sinan Pașa. Mihai Viteazul i-a înfrânt pe invadatori la Că-
lugăreni, însă turcii, superiori numeric, au cucerit orașele București și
Târgoviște. Mihai și-a refăcut armata, a eliberat cele două orașe și a obți-
nut victoria de la Giurgiu (1595). Dar în anul următor, Mihai a fost nevoit
să încheie pace, recunoscând suzeranitatea sultanului. În 1598, Mihai a
atacat din nou la sud de Dunăre și de data aceasta a ajuns
cu trupele sale până la Munții Balcani, arzând și pustiind
posesiunile otomane.
Mihai Viteazul a realizat prima unire politică a Țărilor
Române. În 1599, în urma victoriei de la Șelimbăr, dom-
nitorul a luat în stăpânire Transilvania, iar în primăva-
ra anului 1600, a supus Moldova. Însă unirea nu a durat.
Sigiliul lui Mihai Mihai Viteazul a fost asasinat la 9 august 1601, lângă Mihai Viteazul (frescă din Catedrala
Viteazul (1600) Turda, de către mercenarii conduși de generalul Basta. ortodoxă de la Alba Iulia)
Aplicații
1. Citește sursele de mai jos și răspunde cerințelor: 2. Imaginează-ți că ești un reporter care redac-
A. „Și cum s-a iscat ceartă între principi care din- tează o știre despre victoria obținută de Ștefan cel
tre ei să preia comanda asupra celorlalți, părerea Mare la Vaslui (Podul Înalt) împotriva sultanului
lui Sigismund a fost că trebuie numit în frunte unul Mahomed al II-lea. Scrie un articol captivant,
dintre ei care și să fi cunoscut moravurile și obice- respectând adevărul istoric și oferind informații
iurile dușmanilor, și să fi luptat cu ei. Și de aceea l-a bine documentate. Alege un titlu sugestiv .
numit comandant al oștii pe principele Țării Româ-
nești, bărbat viteaz, activ și puternic, care, luptân- 3. Realizați un proiect de echipă și dați viață
du-se în mai multe rânduri cu turcii, a triumfat în unei galerii a domnitorilor români. Veți lucra în
mod glorios asupra lor.” (Șerban Papacostea, Mircea echipe de câte cinci, fiecare echipă având misiu-
la Nicopol (1396): o mărturie ignorată). nea de a descoperi povestea unui mare domnitor
B. „Iar împăratul știa că situația îi e grea, că ieni- român: echipa 1: Mircea cel Bătrân; echipa 2: Ian-
cerii îi sunt răniți și apucați de frică, a căutat să-și cu de Hunedoara; echipa 3: Vlad Țepeș; echipa 4:
salveze armatele de fugă (...) și eu unul cred că duș- Ștefan cel Mare; echipa 5: Mihai Viteazul.
manii s-ar fi luat pe urma armatei împăratului. Se
pare că i-a oprit molima (...) și însuși Ioan (Iancu de Respectați următoarea structură:
Hunedoara) a fost rănit aici și nu cu mult mai târ- a. Documentați-vă despre viața domnitorului
ziu a murit.” (Cronicarul Laonic Chalcocondil despre vostru (data și locul nașterii, evenimente impor-
bătălia de la Belgrad) tante, familia, realizările politice și militare).
a. Menționează elementul comun celor două b. Creați un afiș captivant cu informațiile esen-
surse. țiale și o imagine reprezentativă.
b. Redactează un text de minimum zece rânduri, c. Prezentați-vă proiectul colegilor.
cu titlul „Domnitorii români și politica de cruciadă d. Expuneți afișele în clasă, transformând spa-
târzie”. Prezintă politica externă a domnitorilor, fo- țiul într-o galerie istorică, unde fiecare elev poate
losind atât datele oferite de surse, cât și cunoștințe- explora și nota în caiet cele mai interesante infor-
le acumulate din lecție. mații descoperite.
EVUL MEDIU ROMÂNESC 55

