Page 59 - istorie-viii-l
P. 59

UNITATEA V                                         STUDIU DE CAZ



























                                                                                             Biserica episcopală
                                                                                            de la Curtea de Argeș

                   BISERICA EPISCOPALĂ DE LA CURTEA DE ARGEȘ
              Moartea lui Decebal
              (Columna lui Traian)
           În Evul Mediu românesc, Domnia și Biserica erau
        instituțiile centrale ale statului. Principalul sprijin al   „Așa cum am mai spus, este o clădire încântă-
        Domniei a fost Biserica, iar domnitorii Țărilor Române   tor de frumoasă. Nu are pereche între aceste mă-
        au ctitorit mari lăcașuri de cult.                    năstiri. Este una dintre zidirile răposatului Nea-
           În anul 1512, domnitorul Neagoe Basarab (1512-     goe-vodă, de la ridicarea căreia au trecut până în
        1521) a poruncit să se înceapă construirea Mănăstirii   zilele noastre o sută treizeci și șapte de ani, după
        Curtea de Argeș, un monument unic în arhitectura și   cum am aflat noi în istoria zidirii ei. Și pentru că
        arta românească medievală. Biserica mănăstirii a fost   în această țară nu se găsește deloc marmură, se
        înălțată pe locul vechii mitropolii a Țării Românești,   spune că el a născocit un vicleșug: a luat hatișerif
        înființată în 1359 de Nicolae Alexandru la Curtea de   (ordin) de la împăratul turcilor ca să ridice o mos-
        Argeș, care era și capitala țării. Lucrările s-au încheiat   chee în orașul Vidin și prin acest vicleșug a cărat
        în anul 1517.                                         marmură și piatră din Țara Turcească, cu corăbiile
           Pictura interioară, realizată de zugravul Dobromir,   pe Dunăre, până în aceste părți.” (Paul de Alep, Jur-
        a fost terminată abia în anul 1526, în timpul domniei   nal de călătorie în Moldova și Valahia)
        lui Radu de la Afumați. Frescele îi înfățișează pe legen-  1. Menționează modalitatea prin care ctitorul
        darul Radu Negru, dar și familia ctitorului Neagoe Ba-  bisericii a obținut materialele necesare construc-
        sarab și a lui Radu de la Afumați, al doilea ctitor.   ției.
           Biserica a fost reședință episcopală, dar și necro-   2.  Realizează o descriere de minimum zece
        polă domnească și regală. Aici sunt înmormântați      rânduri despre monument, introducând informa-
        domnitorul Radu de la Afumați (1522-1529), precum     ții din lecție și din sursă.
        și regele Carol I (1866-1914), unul dintre întemeietorii   3. Redactează o pagină de jurnal de călătorie,
        României moderne.                                     imaginându-ți că ești un călător străin care vizitea-
           La Curtea de Argeș istoria se împletește cu legen-  ză Biserica episcopală de la Curtea de Argeș.
        da. Splendoarea bisericii a inspirat minunata baladă
        populară  Legenda meșterului Manole: „Pe Argeș în
        jos/ Pe un mal frumos/ Negru Vodă trece/ Cu tovarăși
        zece:/ Nouă meșteri mari/ Calfe și zidari,/ Cu Manole
        zece/ Care-i și întrece./ Merg cu toți pe cale/ Să alea-
        gă-n vale/ Loc de monastire/ Și de pomenire”. Munca
        meșterilor este însă zadarnică, pentru că tot ce zidesc
        ziua, noaptea se surpă. Meșterul poate înălța biserica
        abia după ce o jertfește pe soția sa Ana, zidind-o în-
        tr-un perete. Învățătura poveștii: nimic nu poate rezis-  În interiorul bisericii, cei 12 apostoli sunt simbolizați
        ta timpului, nu se poate obține fără sacrificiu.                de 12 coloane frumos ornamentate.


                                                                                         EVUL MEDIU ROMÂNESC  57
   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64