Page 73 - educatie-muzicala-viii
P. 73

Unitatea 6                                             71

                Descoperă!                                                          Portofoliu


            1. Citește cu atenție informația de mai jos:                      Completează o fișă de compozitor pentru
                                                                              Piotr Ilici Ceaikovski.
             Baletul este un gen muzical-dramatic coregrafic care se bazează pe
           un scenariu literar (libret) organizat în acte, scene și tablouri. Acțiunea
           dramatică este transpusă în întregime prin intermediul expresivității
           muzicii  instrumentale,  al  mișcărilor  coregrafice,  al  dansului  și  al
           panto mimei.  Scenele  sunt  interpretate  de  dansatori  soliști  sau  de
           întregul corp de balerini.

            În  funcție  de  numărul  de  participanți,  se  disting  anumite  momente
          muzicale  de  sine  stătătoare  precum:  Pas seul sau  Variations  (moment
          solistic de dimensiuni mici), Adagio sau Pas de deux (duet coregrafic mixt),
          Pas de trois, Pas de Quatre (secvențe dansante realizate de trei sau patru
          dansatori).
            2. Vizionează  on-line  Valsul  florilor  din  baletul  Spărgătorul  de  nuci  de
          Piotr Ilici Ceaikovski, notându-ți apoi în caietul de muzică observațiile.
            Indicație de rezolvare: Poți răspunde la următoarele întrebări pentru
          a-ți structura observațiile:
            a) Care sunt mijloacele de expresie care contribuie la redarea acțiunii
            dramatice?
            b) Care este distribuția personajelor?
            c) Ai identificat personaje principale/secundare sau pozitive/negative?
            d) Care sunt elementele care te-au determinat să identifici aceste cate-  Știai că?
            gorii?
            3. a) Activitate în echipă: Intonați împreună următoarea temă muzicală   Baletul se naște ca gen de sine stătător în
          din Valsul florilor, observând măsura și tempoul fragmentului.      aceeași perioadă cu opera, în Italia secolu-
             Tempo de vals                                                    lui al XVI-lea. Introdus de Caterina de Medici
             3                                                                la curtea regală a Franței, baletul cunoaște
           & 4   . ú  . ú  . ú     ú Ï ú Ï ú Ï Ï Ï Ï      ú                   o  perioadă  de  înflorire  mai  ales  în  peri-
                             Ï Ï# Ï
                                                             Ï Ï Ï# Ï   . ú
                                                                              oada  domniei  regelui  Ludovic  al  XIV-lea.
            b)  Construiește  o  succesiune  de  mișcări  coregrafice  pentru  acest   Regele  era  fascinat  de  acest  gen,  parti-
          fragment muzical.                                                   cipând  activ,  ca  protagonist  și  creator,  la
                                                                              spectacolele de balet organizate la curtea
            c)  Notează  în  caiet  la  ce  elemente  muzicale  (ritm,  melodie,  tempo)   regală. În 1661, înființează Academia Regală
          te-ai raportat pentru a rezolva cerința anterioară.                 de  Dans  –  prima  instituție  din  lume  con-
                                                                              sacrată  formării  dansatorilor  și  coregra-
                                                                              filor,  sub  conducerea  maestrului  de  balet
                Observă!                                                      al curții regale, Pierre Beauchamp, cel care
                                                                              a formalizat cele cinci poziții de bază ale
            1. Vizionează  Dansul lebedelor  mici  din  Actul  al  II-lea  al  baletului   baletului.
          Lacul lebedelor de P.I. Ceaikovski.
            2.  Notează, în caiet, observațiile tale legate de fragmentul audiat.
            Indicații de rezolvare: Răspunde la întrebările de mai jos pentru a-ți
          structura observațiile:
            a) Câte personaje participă la acest moment coregrafic?
            b) Cum sunt organizate momentele coregrafice (sincron, individual, în
          dialog)?
            c) Linia melodică este alcătuită pe o structură tripartită de tip AA’A.
          Cum se raportează structurile coregrafice la tiparul melodic?






















                                       ©
   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78