Page 79 - educatie-plastica-viii
P. 79
Compoziția Capitolul III
◼ Realizați, pe telefon sau pe computer, structuri compoziționale experi-
mentate ca în Fig. 8. Alegeți o compoziție cu personaje:
salvați în telefon sau deschideți imaginea pe calculator, în Paint;
folosiți linia din Paint și începeți să trasați diagonalele și axele drep-
tunghiului; trasați și alte linii pe care vi le indică personajele.
◼ Realizaţi un loc pentru fotografiat:
discutaţi cu profesorul pentru a alege un perete pe care să pictaţi aripi
în fața cărora voi şi colegii puteţi face fotografii; aripile se pot confecți-
ona și din diferite materiale prinse pe un carton sau pe un perete; Fig. 8 Andrei Rubliov. Structuri compoziționale.
pictați și alte imagini în fața cărora să vă fotografiați, încercând să vă
așezați în diferite ipostaze (legănatul, eliberarea balonului, ca în lu-
crarea lui Banksy etc.); fiți creativi și inventați noi variante distractive;
pictați pe un carton mai mare lucrarea lui Edvard Munch, Țipătul;
pentru a vă amuza, decupați un oval de mărimea capului, încercând
diferite expresii de spaimă, anxietate; dacă aveți tablă inteligentă, pos-
tați lucrarea pe ecran, iar apoi pozați în fața tablei îmbrăcați în negru;
găsiți și alte variante, pictând tot pe cartoane un personaj preferat sau
personaje și obiecte legate de o sărbătoare (un Moș Crăciun, iepurași,
ouă roșii, dovleci și fantome simpatice etc.).
◼ Realizați un portret după model:
alegeți, împreună cu profesorul, pe colegul sau pe colega cu trăsăturile
cele mai expresive și cu elementele feței (nas, gură, ochi) cu proporții
diferite de cele pe care le știți ca fiind împărțirea clasică în patru părți
egale; aceste detalii vă ajută să individualizați mai ușor portretul,
încercând să exagerați aceste particularități și chiar să evidențiați o
anumită expresie; Fig. 9 Soluții pentru locul de fotografiat.
pentru documentare, căutați online portretele lui Amedeo Modigliani;
alegeți o dominantă cromatică în culoarea care credeți că l-ar caracte-
riza cel mai bine sau în culoarea pe care chiar colegul o preferă.
◼ Realizați o compoziție cu personaje, alegând una dintre următoarele
sugestii (observați compozițiile de la Fig. 2 și 3):
compoziție statică, având trei personaje, cu titlul În familie, folosind ca
temă de culoare dominanta caldă;
compoziție dinamică, având cinci personaje, cu titlul Antrenament,
folosind ca temă de culoare contrastul complementarelor;
compoziție statică, având cinci personaje, cu titlul Așteptare, fo-losind
ca temă de culoare griuri colorate și griuri acromatice;
compoziție dinamică, având cinci personaje, cu titlul Dans, folosind ca
temă de culoare contrastul de clarobscur.
◼ Desenați pe foi de matematică rețele egale, în care sugerați volumul,
și rețele bazate pe modificarea succesivă a spațiului. Folosiți valorația
pentru a evidenția adâncimea, așa cum observaţi în imagini. Fig. 10 Elev, Portretul colegei.
Fig. 11 Elev, rețea egală în care se sugerează volumul, etape. Fig. 12 Elev, rețea cu modificări succesive, etape.
77
77