Page 80 - educatie-plastica-viii
P. 80
Compoziția Capitolul III
3.2 Evaluare complementară
a. Portofoliul elevului
◼ Portofoliul are scopul de a confirma că obiectivele învățării reprezintă ceea
ce știți sau sunteți capabili să faceți. Portofoliul cuprinde dovezi relevante
ale progresului, preocupărilor și intereselor voastre: lucrările pe care
le-ați realizat în clasă, studiile și schițele de documentare pentru proiec-
te, compozițiile pe diverse teme, precum și lucrările realizate acasă de cei
pasionați, care demonstrează preocupările unora dintre voi. Portofoliul
este deopotrivă un martor al evoluției voastre ca elevi și un bun instru-
Fig. 1 Elev. Natură statică, studiu în creion.
ment pentru profesor, care vă poate urmări evoluția. Profesorul nu face
doar evaluarea, el vă poate îndruma în alegerea lucrărilor.
◼ Portofoliul este o mapă, pe coperta căreia scrieți: PORTOFOLIUL ELE-
VULUI, denumirea disciplinei, numele elevului, clasa, profesorul. Puteți
personaliza coperta cu un logo care să vă caracterizeze.
b. Conținutul portofoliului
◼ Portofoliul cuprinde:
caietul de schițe în care se află schițele, testele de evaluare, fișele de
observare sistematică a activității și a comportamentului elevului, fi-
Fig. 2 Elev. Peisaj, tehnici picturale. șele de autoevaluare, fișele de evaluare sau sarcinile de lucru din acti-
vitățile pe grupe, eseurile, analizele pe imagini, alte însemnări, listele
de materiale, etapele de lucru, cuvintele-cheie etc.;
mapa de lucrări (picturi, desene, fotografii cu lucrări de modelaj sau
alte lucrări în relief) realizate în orele de educație plastică;
fișele printate, primite de la profesor, cu diferite planuri sau sarcini de
lucru, planuri pentru analize etc.;
alte lucrări și fotografii pe care le considerați interesante sau pe care
profesorul vi le recomandă fiindcă le consideră reprezentative pentru
evoluția voastră.
◼ În funcție de scop, portofoliile pot fi:
Fig. 3 Elev. Natură statică. Fig. 4 Elev. Rețea spiralată. portofolii de prezentare, care cuprind elementele alese de elev sau in-
dicate de profesor ca reprezentative pentru activitatea sa.
portofolii de evaluare, care cuprind lucrările sau fișele folosite pentru
evaluările pe unități de învățare;
portofolii de grup, care cuprind toate materialele realizate în echipe
sau pe clasă, în cadrul unor teme sau proiecte comune.
◼ Analizați portofoliul și răspundeți la întrebările din fișa de autoevaluare.
Fig. 5 Elev. Compoziție statică cu personaje.
a. b.
Fig. 6 Elev. Natură statică, studiu în culoare. Fig. 7 a, b Elevi. Haine inspirate de lucrările lui Victor Vasarely.
78
78