Page 80 - educatie-plastica-viii
P. 80

Compoziția                                                                                   Capitolul III

                                                 3.2 Evaluare complementară


                                                 a. Portofoliul elevului

                                                    ◼ Portofoliul are scopul de a confirma că obiectivele învățării reprezintă ceea
                                                 ce știți sau sunteți capabili să faceți. Portofoliul cuprinde dovezi relevante
                                                 ale  progresului,  preocupărilor  și  intereselor  voastre:  lucrările  pe  care
                                                 le-ați realizat în clasă, studiile și schițele de documentare pentru proiec-
                                                 te, compozițiile pe diverse teme, precum și lucrările realizate acasă de cei
                                                 pasionați, care demonstrează preocupările unora dintre voi. Portofoliul
                                                 este deopotrivă un martor al evoluției voastre ca elevi și un bun instru-
        Fig. 1 Elev. Natură statică, studiu în creion.
                                                 ment pentru profesor, care vă poate urmări evoluția. Profesorul nu face
                                                 doar evaluarea, el vă poate îndruma în alegerea lucrărilor.
                                                    ◼ Portofoliul este o mapă, pe coperta căreia scrieți: PORTOFOLIUL ELE-
                                                 VULUI,  denumirea  disciplinei,  numele  elevului,  clasa,  profesorul.  Puteți
                                                 personaliza coperta cu un logo care să vă caracterizeze.

                                                 b. Conținutul portofoliului

                                                    ◼ Portofoliul cuprinde:
                                                    ƒ caietul de schițe în care se află schițele, testele de evaluare, fișele de
                                                   observare sistematică a activității și a comportamentului elevului, fi-

        Fig. 2 Elev. Peisaj, tehnici picturale.    șele de autoevaluare, fișele de evaluare sau sarcinile de lucru din acti-
                                                   vitățile pe grupe,  eseurile, analizele pe imagini, alte însemnări, listele
                                                   de materiale, etapele de lucru, cuvintele-cheie etc.;
                                                    ƒ mapa de lucrări (picturi, desene, fotografii cu lucrări de modelaj sau
                                                   alte lucrări în relief) realizate în orele de educație plastică;
                                                    ƒ fișele printate, primite de la profesor, cu diferite planuri sau sarcini de
                                                   lucru, planuri pentru analize etc.;
                                                    ƒ alte lucrări și fotografii pe care le considerați interesante sau pe care
                                                   profesorul vi le recomandă fiindcă le consideră reprezentative pentru
                                                   evoluția voastră.
                                                    ◼ În funcție de scop, portofoliile pot fi:
        Fig. 3 Elev. Natură statică. Fig. 4 Elev. Rețea spiralată.    ƒ portofolii de prezentare, care cuprind elementele alese de elev sau in-
                                                   dicate de profesor ca reprezentative pentru activitatea sa.
                                                    ƒ portofolii de evaluare, care cuprind lucrările sau fișele folosite pentru
                                                   evaluările pe unități de învățare;
                                                    ƒ portofolii de grup, care cuprind toate materialele realizate în echipe
                                                   sau pe clasă, în cadrul unor teme sau proiecte comune.
                                                    ◼ Analizați portofoliul și răspundeți la întrebările din fișa de autoevaluare.









        Fig. 5 Elev. Compoziție statică cu personaje.














                                                  a.                                                      b.

        Fig. 6 Elev. Natură statică, studiu în culoare.  Fig. 7 a, b Elevi. Haine inspirate de lucrările lui Victor Vasarely.
        78
            78
   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85