Page 28 - educatie-sociala-viii
P. 28
Unitatea 2 Lecția 5: Alegerea unui scop. Resurse necesare pentru atingerea scopului propus
Alegerea unui scop. Resurse necesare
pentru atingerea scopului propus
Orice reușită profesională sau personală începe cu stabilirea unui
scop clar. Dacă știi exact ce îți dorești, vei ști și ce trebuie să faci pen-
tru a ajunge acolo.
Analiza SCOPICA – resursă pentru atingerea unui scop
Pentru definirea și atingerea unui scop îți propunem să folosești
Analiza SCOPICA. Cele 6 litere din cuvântul „SCOPICA” reprezintă fie-
care câte un pas de făcut în vederea definirii și atingerii scopului.
1. S – Situatia actuală
Înainte să îți stabilești scopul este important să analizezi situația ta
actuală. Să știi de unde pornești. De exemplu, poți avea 14, 15 sau 16 ani,
în funcție de vârsta la care ai început școala. Dacă ai 14 sau 15 ani, poți
deschide un cont bancar, dar nu te poți angaja. Dacă ai 16 ani, poți lucra
cu jumătate de normă în timpul vacanțelor. Poți locui în mediul urban
sau rural etc.
Exemplu
Maria este clasa a VIII-a, are 15 ani și locuiește într-un oraș din provincie.
Școala ei este la aproximativ un kilometru și jumătate de casă. Deși este o fire
sportivă, pierde zilnic destul de mult timp cu drumul spre și dinspre școală.
2. C – Capacități și Constrângeri
Exemplu
După ce ai analizat situația ta actuală, fă o listă care să conțină ce poți Maria practică hand-
și ce nu poți să faci. Poate că ești sportiv. Sau poate cânți sau dansezi. Sau balul la un club din oraș.
poate faci sau știi ceva ce ți-ar fi de ajutor. Poate o alergie sau o altă pro- Însă nu știe să meargă pe
blemă te împiedică să faci anumite lucruri. bicicletă.
3. O – Obiective
Un obiectiv este o proiecție a viitorului sau un rezultat anticipat și dorit, pe care o persoană (sau un
grup de persoane, de exemplu, o familie sau o clasă de elevi) și-l imaginează și se angajează să îl obțină.
După ce ți-ai analizat situația, după ce ai făcut o listă cu capacitățile și constrângerile tale, este momen-
tul să îți stabilești un obiectiv. Cel mai popular tip de obiective sunt obiectivele SMART.
26
26