Page 28 - educatie-sociala-viii
P. 28

Unitatea 2       Lecția 5: Alegerea unui scop. Resurse necesare pentru atingerea scopului propus




                                       Alegerea unui scop. Resurse necesare

                                            pentru atingerea scopului propus



                                            Orice reușită profesională sau personală începe cu stabilirea unui
                                         scop clar. Dacă știi exact ce îți dorești, vei ști și ce trebuie să faci pen-
                                         tru a ajunge acolo.


                                        Analiza SCOPICA – resursă pentru atingerea unui scop


                                          Pentru definirea și atingerea unui scop îți propunem să folosești
                                      Analiza SCOPICA. Cele 6 litere din cuvântul „SCOPICA” reprezintă fie-
                                     care câte un pas de făcut în vederea definirii și atingerii scopului.


                                        1.   S   – Situatia actuală


                                        Înainte să îți stabilești scopul este important să analizezi situația ta
                                     actuală. Să știi de unde pornești. De exemplu, poți avea 14, 15 sau 16 ani,
                                     în funcție de vârsta la care ai început școala. Dacă ai 14 sau 15 ani, poți
                                     deschide un cont bancar, dar nu te poți angaja. Dacă ai 16 ani, poți lucra
                                     cu jumătate de normă în timpul vacanțelor. Poți locui în mediul urban
                                     sau rural etc.



                                   Exemplu
                                   Maria este clasa a VIII-a, are 15 ani și locuiește într-un oraș din provincie.
                                Școala ei este la aproximativ un kilometru și jumătate de casă. Deși este o fire
                                sportivă, pierde zilnic destul de mult timp cu drumul spre și dinspre școală.




           2.   C   – Capacități și Constrângeri
                                                                                    Exemplu
           După ce ai analizat situația ta actuală, fă o listă care să conțină ce poți   Maria practică hand-
        și ce nu poți să faci. Poate că ești sportiv. Sau poate cânți sau dansezi. Sau   balul la un club din oraș.
        poate faci sau știi ceva ce ți-ar fi de ajutor. Poate o alergie sau o altă pro-  Însă nu știe să meargă pe
        blemă te împiedică să faci anumite lucruri.                              bicicletă.


           3.   O   – Obiective

           Un obiectiv este o proiecție a viitorului sau un rezultat anticipat și dorit, pe care o persoană (sau un
           grup de persoane, de exemplu, o familie sau o clasă de elevi) și-l imaginează și se angajează să îl obțină.
           După ce ți-ai analizat situația, după ce ai făcut o listă cu capacitățile și constrângerile tale, este momen-
        tul să îți stabilești un obiectiv. Cel mai popular tip de obiective sunt obiectivele SMART.

        26
        26
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33