Page 10 - educatie-tehnologica-viii
P. 10

8                           Energia electrică  Unitatea 1


















                                           Proiectul vostru                                         Profesorul
                                                                                                 urmărește derula­
                                             Energia electrică este cea mai utilizată formă de ener-  rea activităților, îndrumă
              Dosarul proiectului
                                           gie. Ea este produsă în centrale electrice, apoi transpor- și sprijină elevii în îndeplinirea
         •  Denumirea proiectului, grupa de lucru   tată și distribuită la consumatori prin rețele electrice.   sarcinilor de lucru,
         •  Fișa de documentare            Ansamblul de instalații organizat unitar în scopul pro-  pe durata desfășurării
         •  Schema traseului energiei electrice de   ducerii, transportului și distribuției energiei electrice pe   etapelor proiectului.
         la producere la consum            un anumit teritoriu formează un sistem energetic.
         •  Resurse materiale și financiare  Pe parcursul lecțiilor, veți coopera pentru a realiza o repre-
         •  Graficul de lucru
         •  Norme specifice de securitate și sănă­  zentare 3D a traseului energiei electrice, de la producere până la consum.
         tate în muncă (NSSM), respectate în tim­
         pul lucrului
         •  Impactul tehnologiilor de producere,
         tran s port și distribuție a energiei elec­  Energia electrică – miracolul societății moderne
         trice asupra individului, a societății și a
         mediului
         •  Grila de notare și evaluare/autoeva-   • Tema proiectului: Macheta traseului energiei electrice:
         luare                                         producere     transport    distribuție    consum
                                              • Mod de lucru: pe grupe – 5 grupe cu sarcini diferite, care vor realiza fie-
                                           care câte un segment al machetei, conform unei scheme simple, stabilite prin
                                           cooperare
                                              • Timp de lucru: 7 săptămâni
              Cum desfășurați o activitate
                  de documentare?
         După ce s-a stabilit tema, căutați și anali­
         zați informații legate de tema dată, respec­   ETAPE DE LUCRU
         tând următorii pași:                     Observați cu atenție imaginea care ilustrează drumul energiei
         •  redactați o listă cu informațiile care tre­  electrice de la producere la consum.
         buie culese și cu surse de informații de     Analizați traseul energiei electrice: producere – transport – distri-
         unde acestea pot fi obținute (documente,   buție – consum.
         cărți, publicații, resurse online, biblioteci     Identificați elementele com po nente și determinați poziția, rolul,
         virtuale accesate pe internet etc.);  importanța acestora în sistemul energetic.
         •  utilizați instrumente de documentare
         (comunicare  prin  e-mail,  chat,  mesaje                                        Stâlp   Post de
         instant) pentru a schimba idei între colegi                                     de joasă  transformare
                                                                                         tensiune
         sau cu alte persoane, pe tema stabilită;
         •  procesați, clarificați, organizați informa­
         țiile obținute.                                   Generator
         Puteți lucra individual sau în grupe mici,                        Stâlp
                                                                                    Stație
                                                                   Stație
         pe parcursul mai multor ore, în funcție de   Centrală electrică  ridicătoare  de înaltă   coborâtoare   Consumator
                                                                          tensiune
         abilitățile de investigare pe care le dețineți,         de tensiune      de tensiune
         ghidați de profesor.
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15