Page 124 - fizica-viii
P. 124

122              Fenomene optice – Instrumente optice  UNITATEA 3



              Termeni-cheie            Ochiul. Ochelarii

        ⚫  glob ocular, cornee, pupilă, iris,
          cristalin, retină                Ai observat că?
        ⚫ miopie
        ⚫ hipermetropie                   Dacă apropii foarte mult un obiect de ochi, nu vei mai putea distinge
        ⚫ ochelari                     detaliile lui.

                                           Ce crezi?
              Știai că?
                                          De ce, atunci când citesc, unii oameni îndepărtează cartea de ochi pen-
           Oamenii nu văd propriu-zis cu   tru a vedea mai bine, iar alții o apropie foarte tare?
        ochii, ci cu creierul. Deși imaginea
        pe care ochiul o formează este
        mai mică decât obiectul și răs-     Amintește-ți
        turnată, creierul „întoarce” ima-  Privește figura de mai jos și amintește-ți părțile componente ale ochiu-
        ginea și o mărește, astfel încât să   lui (studiate la biologie în clasa a VII-a). Explică rolul lor în funcționarea
        vedem obiectele cum sunt ele în
        realitate.                     ochiului ca organ de simț.










           Ochii folosesc 65% din energia
        creierului, mai mult decât orice
        altă parte a corpului.
           „Pata oarbă”, aflată pe retină
        în locul în care nervul optic pără-
        sește ochiul, este total lipsită de
        celule fotosensibile. În această
        zonă nu se formează imagini.
           „Pata galbenă” este o zonă
        mică, în centrul retinei, cu diame-
        trul de aproximativ 5-6 mm, res-
        ponsabilă pentru vederea clară
        și detaliată. Culoarea galbenă
        se datorează pigmenților caro-
        tenoizi prezenți în această zonă,
        cu rolul de a proteja ochiul împo-
        triva culorii albastre.            Experimentează!

                                          1. Cum funcționează un ochi „normal”?
                                          ⚫ Vei folosi: o lentilă convergentă (cu convergența de 5 dioptrii), suport
                      pat a   g a l b e nă
                      pata galbenă
                                       pentru lentilă, un balon umflat cu diametrul de aproximativ 25 cm, o lumâ-
                                       nare, o brichetă, bandă dublu adezivă.
                                          ⚫ Ce ai de făcut? Fixează balonul pe masă, folosind banda dublu
               a o
                 a
                   b
                  r
            p
            pata oarbă ă               adezivă. Așază lentila în contact cu balonul. Roagă un coleg să aprindă
             a
              t
                        ove
                       f fovea a
                                       lumânarea și să o deplaseze paralel cu axul optic principal al lentilei, înde-
                                       părtându-se încet de aceasta. Este recomandat ca experimentul să se efec-
                                       tueze în condiții de semiîntuneric.
        În centrul petei galbene, pe axa   ⚫ Ce constați? Atunci când lumânarea se află la o distanță de aproxi-
        vizuală a ochiului, se află o zonă   mativ 1 m față de lentilă, pe peretele balonului opus lentilei se formează
        cu  diametrul  de  aproximativ
        1,5 mm numită fovea, în care celu-  imaginea micșorată și răsturnată a lumânării.
        lele fotoreceptoare sunt exclusiv   ⚫ Cum îți explici? Sistemul optic format este un model al ochiului uman.
        conuri. Aceasta nu conține vase   Lentila convergentă are un comportament asemănător cristalinului, for-
        de sânge și de aceea lumina nu   mând imaginea lumânării pe „retina” reprezentată de peretele balonului.
        este obstrucționată, iar imaginile   Imaginea este reală, răsturnată și mai mică decât obiectul când obiectul
        formate au claritate maximă.
                                       se află, față de lentilă, la o distanță mai mare decât dublul distanței focale.
   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129