Page 8 - fizica-viii
P. 8

6
















        GHID DE UTILIZARE A MANUALULUI

           Manualul Fizică pentru clasa a VIII-a este structurat în unități de învățare, care respectă domeniile și
        conținuturile existente în programa școlară. Lecțiile sunt însoțite de un număr considerabil de experi-
        mente, care determină formarea competențelor specifice cu care acestea sunt corelate. Există și lecții cu
        caracter de extindere, profesorul având posibilitatea să opteze pentru predarea lor în funcție de nivelul
        clasei. Manualul cuprinde un număr mare de probleme rezolvate, probleme propuse și teste de evalua-
        re/autoevaluare. La finalul manualului se regăsesc răspunsuri la problemele propuse, precum și tabele
        cu constantele fizice necesare în rezolvarea problemelor. Unele lecții conțin și activități precum: proiec-
        te, investigații, eseuri etc., care se atașează portofoliului personal. Structura unei lecții este următoarea:
        Termeni-cheie,  Ai observat că?, Amintește-ţi!, Ce crezi?, Experimentează!, Reţine!, Problemă rezolvată,
        Verifică dacă ai înţeles!, Aplică cele învăţate!, Teme pentru portofoliu, Știai că?



                         Titlul lecției
                                              60   Fenomene electrice şi magnetice – Electrocinetica  UNITATEA 2

                                                   Termeni-cheie  Gruparea rezistoarelor
              Termeni-cheie                     ⚫ grupare serie
                                                ⚫ grupare paralel   Ai observat că?
                                                                Pentru a folosi mai mulți consumatori în același timp, poți folosi un
        Prezintă noțiunile noi                  ⚫ rezistență echivalentă serie  prelungitor.
                                                ⚫ rezistență echivalentă paralel
        introduse în lecție.                                     Ce crezi?
                                                                Prăjitorul de pâine (fig.2) funcționează cu rezistențe electrice. Comparând
                                                               cu ceea ce ai învățat deja la gruparea becurilor, ce crezi că se întâmplă dacă
                                                               se arde o rezistență? Mai funcționează prăjitorul de pâine?
             Ai observat că?
                                                                  Amintește-ți
                                                                În clasa a VI-a ai învățat despre gruparea becurilor în serie și în paralel.
                                                                Dacă la candelabrul din figura 3 se arde un bec, celelalte becuri mai
        Ai remarcat în jurul tău                   Fig.1 ‒ Prelungitor  funcționează? Cum crezi că trebuie legate becurile din locuințe astfel încât
        fenomene/probleme la care                              arderea unui bec să nu influențeze funcționarea celorlalte?
                                                                Cum sunt legate becurile unei instalații pentru bradul de Crăciun? De ce?
        ai meditat și te determină să                            Reține!
        gândești?                                              borne. Un rezistor este echivalent cu o grupare de rezistoare dacă, la apli-
                                                                Orice porțiune a unui circuit electric comunică cu restul circuitului prin
                                                               carea aceleiași tensiuni la bornele rezistorului echivalent ca și la bornele
                                                  Fig.2 ‒ Prăjitor de pâine  grupării, circulă un curent electric cu aceeași intensitate. Rezistența aces-
                                                               tui rezistor se numește rezistență echivalentă a grupării.
             Ce crezi?
                                                               Gruparea rezistoarelor în serie (în cascadă)
        Exprimă-ți o părere!                                     Experimentează!
                                                                ⚫ Vei folosi: trei rezistoare cu rezistențe electrice diferite, o sursă de
                                                               tensiune, un ampermetru, un voltmetru și un întrerupător.
                                                                ⚫ Ce ai de făcut?
                                                                – Realizează un circuit electric
             Amintește-ți                             Fig.3    după montajul din figura 4, conform
                                                               schemei electrice alăturate;
                                                                – Leagă ampermetrul în dife-
                                                               rite puncte ale circuitului și com-
        Îți vei reaminti noțiuni  pe care                      pară valorile indicate de aparat. Ce
                                                               observi?
        le-ai studiat în anii anteriori                         Atenție! Ampermetrul se leagă întotdeauna în serie.
                                                                – Leagă un voltmetru, pe rând, la bornele fiecărui rezistor cu rezisten-
        sau în lecțiile anterioare.                            țele  R  1   ,  R  2   ,  R  3    și notează tensiunile  U  1   ,  U  2   ,  U  3   .








                                                                Atenție! Voltmetrul se leagă întotdeauna la capetele rezistorului.
                                                                – Leagă voltmetrul la bornele grupării formate din cele trei rezistoare
                                                 Fig.4 ‒ Montaj experimental –
                                                 gruparea serie a rezistoarelor  și măsoară tensiunea U, conform schemei din figura 5.
                                                                – Notează valorile găsite într-un tabel de forma celui din figura 6.
                                                                ⚫ Ce constați? Tensiunea electrică la bornele grupării este numeric
             Experimentează!                                   egală cu suma tensiunilor celor trei rezistoare.
                                                                ⚫ Cum îți explici? Când rezistoarele sunt conectate în serie, curen-
        Vei realiza activități practice                        tul electric trece prin fiecare rezistor, fără a avea ramificații. Acest lucru
                                                               înseamnă că intensitatea curentului electric este aceeași prin fiecare rezis-
        pentru a verifica o lege sau un          Fig.5 ‒ Rezistența echivalentă   tor. Tensiunea totală se împarte între rezistoare proporțional cu valorile
                                                               rezistențelor lor.
                                                    a grupării serie
        fenomen fizic.
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13