Page 105 - geografie-viii-l
P. 105
103
2. Elemente de geografie fizică Activitate de grup
Are o altitudine medie situată sub 100 m (aproximativ 65 m), fiind după
acest criteriu aparent o câmpie. Înălțimea maximă este de 467 m în Vf.
Greci. Dezvoltarea regională
Dezvoltarea regională își propune să con-
Principalele tipuri de relief care caracterizează Podișul Dobrogei sunt: tribuie la optimizarea teritorială a caracteristi-
munți cu aspect rezidual (Munții Măcinului – 1., p. 102), podiș format pe cilor social-economice, în condițiile unei acti-
șisturi verzi (Podișul Casimcei), relief structural și petrografic (Podișul vități sustenabile.
Babadag), relief carstic (pe Valea Casimcei și în Podișul Negru Vodă), relief Geografia și geografii pot elabora sugestii
de eroziune diferențială, depresiuni închise, văi adâncite, relief fluvial și referitoare la dezvoltarea regională pe regiuni
relief litoral. Podișul Casimcei este format din cele mai vechi roci situate la construite (județe, regiuni de dezvoltare etc.),
suprafață (șisturi verzi) și conservă cel mai vechi relief. dar și pe regiuni obiective, geografice.
Partea de nord reprezintă Dobrogea hercinică, în centru este Dobrogea Formați grupe de câte 2 – 3 elevi.
Pentru regiunea în care se află localitatea
caledoniană, în sud, Dobrogea de Sud. sau școala voastră, identificați cum pot fi îm-
Teritoriul Dobrogei are două tipuri climatice principale: climat tempe- bunătățite următoarele elemente:
rat, cu nuanțe de ariditate (în centru și vest), și climat cu influențe mariti- • dezvoltarea economică a localității;
me (numit climat pontic). • utilizarea resurselor regenerabile;
Principalele tipuri de lacuri sunt limanurile fluviale (pe Dunăre), lima- • alimentarea cu apă;
nurile fluvio-maritime și lagunele (Lacul Siutghiol, Razim – Sinoie). • depozitarea deșeurilor;
Dintre soluri, cernisolurile ocupă aproape 3/4 din suprafața totală. • valorificarea patrimoniului natural și
Vegetația predominantă este de stepă și silvostepă, iar în porțiunile mai cultural;
înalte, păduri de stejar. • rețeaua de transporturi.
Reuniți toate contribuțiile și veți obține
schița unui proiect coerent. Alegeți un mod
3. Elemente de geografie umană convingător de prezentare a rezultatelor ob-
Populația actuală a Dobrogei este de aproape 900 000 locuitori (2024). ținute!
În prezent, bilanțul natural este negativ.
Aici au apărut în Antichitate cele mai vechi orașe (Histria, Tomis, Callatis
etc.), iar în epoca bizantină, orașe și cetăți (Enisala – 3., p. 102).
Rețeaua urbană actuală cuprinde un oraș de importanță națională și in-
ternațională (Constanța), un oraș de importanță regională (Tulcea), două
orașe mijlocii (Medgidia și Mangalia), precum și orașe cu industrii dez-
voltate (Năvodari și Cernavodă). Celelalte orașe au o populație mai mică și
o importanță locală (Hârșova, Babadag, Măcin, Isaccea, Basarabi, Ovidiu,
Negru Vodă, Eforie, Techirghiol).
Principala resursă naturală a Podișului Dobrogei o reprezintă terenurile
arabile. Principalele plante de cultură sunt: grâul, porumbul, orzul, plan-
tele tehnice (floarea-soarelui), vița-de-vie (Murfatlar).
Industria energetică cuprinde exploatările de petrol și gaze naturale ale 4. Petromidia
platformelor de foraj din Marea Neagră. La Midia este un important com-
binat petrochimic (Petromidia), în prezent, modernizat (4.).
Industria energiei electrice cuprinde atomocentrala de la Cernavodă
(singura de acest fel din țară), iar industria construcțiilor de mașini are,
ca element specific, construcția de nave maritime (Constanța, Mangalia și
Tulcea).
În Dobrogea a fost construită una dintre cele mai vechi căi ferate de pe
teritoriul actual al țării (1859, Constanța–Cernavodă). În 1895 s-au con-
struit podurile de la Cernavodă și Fetești (de către A. Saligny).
Transporturile rutiere se realizează pe o serie de segmente de șosele le-
gate de restul țării prin intermediul podurilor de la Giurgeni–Vadu Oii, al
podului mai nou Fetești–Cernavodă și al podului Brăila–Măcin. 5. Mamaia
Transporturile fluviale se realizează pe Dunăre și pe Canalul Dună-
re–Ma rea Neagră (2., p. 102).
Transporturile maritime se realizează prin Constanța, Midia și Manga-
lia, iar cele aeriene, prin aeroportul internațional Mihail Kogălniceanu.
Podișul Dobrogei are un potențial turistic bogat și diversificat, remar-
cându-se cel heliotermal al zonei litorale, de la Mamaia (5.) la Mangalia.