Page 37 - geografie-viii-l
P. 37
35
APLICAȚII PRACTICE ȘI STUDII DE CAZ
Prezentarea regulilor de comportament în caz de cutremur
Pentru a ne comporta corespunzător în caz de cutremur, este util să cu-
noaștem modul de producere prezentat anterior și să avem o imagine cât
mai exactă a caracteristicilor din orizontul local în care ne desfășurăm acti-
vitatea pe parcursul unor intervale mai mari de timp (la școală, în clasă),
precum și pe traseele cele mai frecventate.
Din acest motiv, este necesar să luăm anumite măsuri în cele trei mo-
mente importante ale unui cutremur:
a. înainte de producerea cutremurului:
• să cunoaștem caracteristicile orizontului local, tipul de clădiri, locurile
adăpostite, caracteristicile casei și ale clasei (3.);
• să avem la îndemână o trusă de prim ajutor, telefon, lanternă, hrană și 2. Un mod de adăpostire
îmbrăcăminte;
• să cunoaștem tehnica acordării primului ajutor;
• să știm modul de manevrare al utilităților (apă, gaze, energie electrică);
• să fim siguri că obiectele grele sunt depozitate la sol și să apreciem sta-
bilitatea mobilei;
• să utilizăm sisteme actuale de informare (RO-Alert).
b. în timpul cutremurului este util:
• să ne păstrăm calmul;
• să rămânem în încăpere (locuință sau școală);
• să ne adăpostim în locurile sigure ale încăperii (2.);
• să urmărim obiectele care pot cădea;
• să nu ieșim din încăpere, mai ales pe scări, decât după încheierea cutre-
murului;
• dacă suntem pe stradă, să ne îndepărtăm de clădiri și de obiectele care se
pot prăbuși.
c. după producerea cutremurului:
• să acordăm primul ajutor (dacă este necesar);
• să controlăm punctele sensibile;
• să ieșim în locurile deschise;
• să verificăm instalațiile clădirii;
• să ascultăm informațiile oferite de autorități;
• să anunțăm, dacă este necesar, persoanele care ne pot ajuta. 3. Clădire cu risc seismic