Page 55 - geografie-viii-l
P. 55

53


        2. Reguli de comportament
                                                                                    Extinderi
          Fenomene de risc               Reguli de comportament
                                                                                 Fenomenele de risc din țara noastră re-
         Îngheț          •  utilizarea unor articole de îmbrăcăminte și încălțăminte adecvate,   prezintă doar o parte dintre cele care există
                          protectoare, care conservă căldura;
                                                                              în  mod  natural.  Astfel,  la  noi  nu  se  produc
                         •  creșterea atenției la deplasarea pe zone înghețate pentru a evita   frecvent  incendii  de  păduri  de  foarte  mari
                          accidentele;                                        dimensiuni, cutremure extrem de puternice,

                         •  evitarea locurilor unde, după o încălzire, pot să cadă țurțuri.  tsunami  sau  erupții  vulcanice,  uragane  de
                                                                              tip  cicloni.  Aceste  fenomene  sunt  cele  mai
         Polei           •  atenție când ne deplasăm pe trotuare și străzi;   distructive la nivel mondial.
                         •  utilizarea încălțămintei corespunzătoare, care diminuează alune-  De asemenea, intensitatea fenomenelor
                          carea.                                              menționate,  produse  în  țara  noastră,  este
         Grindină        •  adăpostire în perioadele în care cade grindină de mari dimensiuni.  mică sau medie, în raport cu alte fenomene
                                                                              de acest fel produse la nivel mondial.
         Descărcări      •  adăpostirea din zonele deschise;
         electrice
                         •  evitarea adăpostirii sub copaci;
                         •  abandonarea obiectelor metalice de mari dimensiuni.
         Viscol          •  deplasarea în spațiile afectate se realizează doar dacă este absolut
                          necesar;                                                  Investigație
                         •  îmbrăcăminte adecvată și acoperirea zonelor expuse.
                                                                                Organizați-vă în grupe de câte 5 elevi. Re-
         Ceață           •  deplasarea cu atenție, vizibilitatea fiind foarte redusă.  alizați o investigație asupra orizontului local,
         Tornade         •  evitarea locurilor pe unde este posibilă trecerea tornadei;  în care veți studia, fiecare grupă, câte o com-
                                                                              ponentă  fizico-geografică,  la  alegere,  dintre
                         •  protejarea de obiectele care sunt antrenate de tornade;  următoarele:
                         •  protejarea de praful adus.                        Grupa 1: poziție geografică, localizare, orien-
                                                                              tare, limite, perimetre construite, denumirile
         Ploi torențiale  •  adăpostirea pe timpul ploii torențiale;          acestora, drumuri;
                         •  evitarea șanțurilor și a torenților unde se concentrează precipita-  Grupa 2: relieful – altitudine, aspectul supra-
                          țiile torențiale;                                   feței terenului, forme de relief, substrat, de-
                                                                              numiri ale reliefului;
                         •  evitarea locurilor în care torenții aduc pietrișul rezultat din eroziune;  Grupa 3: clima și vremea (tipul de climă, ca-
                         •   îndepărtarea de arealele care au alunecări de teren;  racteristicile  climei  –  temperatură,  vânturi,
                                                                              precipitații, situații de vreme, fenomene ex-
         Viituri         •  atenția la avertizările autorităților;            treme);
                         •  evitarea deplasării în lungul râurilor expuse la viituri.  Grupa 4: hidrografia (râuri, lacuri, ape subte-
                                                                              rane, amenajări, fenomene de risc, utilizarea
         Inundații       •  creșterea atenției în cazul deplasării în arealele inundate, unde pot   apelor);
                          exista acumulări periculoase de apă.
                                                                              Grupa 5: vegetația, fauna, solul, modificarea
         Pod de gheață   •  evitarea deplasării pe poduri de gheață, din cauza riscului ruperii   acestor elemente, situații de risc, posibilități
                          acestora ca urmare a topirii sau a greutății;       de amenajare.
                         •  nu  trebuie  traversate  lacurile  sau  râurile  înghețate  pe  astfel  de   Pentru  studierea  fiecărei  teme,  aveți  în  ve-
                          poduri.                                             dere:
         Zăpoare         •  evitarea malurilor râurilor pe care curg blocuri de gheață rezultate   • obținerea unei hărți a orizontului local;
                          din topirea rapidă a gheții.                        • stabilirea unor metode de investigație (spe-
                                                                              cifice fiecărei teme);
         Incendii        •  evitarea locurilor afectate de incendii;
                                                                              • realizarea unor schițe de hartă cu elemen-
                         •  creșterea atenției privind extinderea posibilă a acestora;  tele studiate;
                                                                              • realizarea unor fotografii, ilustrații, desene
                         •  alertarea autorităților și a altor persoane.
                                                                              ale elementelor principale;
                                                                              • descrierea, în cadrul fiecărei grupe, a temei
                                                                              abordate și a rezultatelor obținute;
               În  toate  cazurile  trebuie  să  fim                          • identificarea unei metode de prezentare a
               atenți  la  eventualele  alertări  ale                         rezultatelor (poster, PPT, prezentare susținu-
               autorităților, să limităm, pe cât po-                          tă de imagini etc.).
               sibil,  efectele  acestora,  să  ne  adă-                        Rezultatele obținute de fiecare grupă vor
               postim și să ajutăm, în măsura po-                             fi prezentate la finalizarea investigației și vor
               sibilităților noastre, pe cei din jur.                         fi reunite sub titlul: Geografia fizică a orizon-
                                                                              tului local.
   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60