Page 85 - geografie-viii-l
P. 85
83
Comerțul Aplicații
Comerțul Reprezintă o activitate prin care diferite produse prelucrate (ali- 1. Prezentați pe scurt principalele unități
mentare și nealimentare) ajung la consumator, beneficiarul final al acestora. comerciale din apropierea voastră.
Există două domenii majore ale comerțului: interior și exterior. Comerțul 2. Grupați produsele comerciale, pe care
interior se referă la totalitatea produselor realizate și vândute consumato- le întâlniți mai des, în:
rilor din țară. Comerțul exterior reprezintă schimburile de produse realiza- a. produse alimentare;
te între țara noastră și alte țări sau între întreprinderi și companii din țara b. produse nealimentare.
noastră și din alte țări. 3. Enumerați unități de învățământ supe-
Comerțul interior cuprinde desfacerea produselor alimentare și nea- rior, pe care le cunoașteți, bănci și rețele de
limentare, denumite mărfuri. În structura valorică a comerțului interior, telefonie mobilă.
produsele nealimentare au o proporție mai mare (3/5), în raport cu cele ali-
mentare (2/5). Repartiția geografică a magazinelor comerciale (1.) și a pie-
țelor (2.) acoperă întregul teritoriu al țării, fiind dependentă de concentrarea
populației.
Comerțul exterior a crescut în ultimii ani (2010–2022), dar importurile
depășesc exporturile în fiecare an.
Comerțul exterior se realizează mai ales cu țările Uniunii Europene,
aproximativ 70% din total (atât la importuri, cât și la exporturi).
Produsele de comerț exterior, atât la import, cât și la export, sunt: au-
tomobile, mașini și echipamente, mărfuri manufacturate, produse chimice,
produse agroalimentare. Principalele țări care realizează activități de comerț
exterior cu țara noastră sunt: Germania, Italia, Bulgaria, Ungaria, Polonia și
Turcia.
Serviciile complementare care susțin activitățile economice, de transport 1. Supermarket
și calitatea vieții oamenilor sunt:
• Telecomunicațiile – o utilizare largă o are telefonia; în urmă cu patru
decenii predomina telefonia fixă, însă în prezent aceasta s-a diminuat (1/5
din total), iar cea mobilă a crescut (4/5 din totalul activităților de acest fel).
• Serviciile de poștă realizate de stat s-au diminuat în ultimul deceniu,
dar au crescut foarte mult serviciile de curierat (realizate de companii pri-
vate).
• Serviciile de internet încep să fie generalizate.
• Sistemul bancar asigură resursele financiare pentru susținerea ac-
tivităților economice, a celor comerciale și pentru populație. Există bănci
autohtone, filiale ale unor bănci din diferite țări și bănci mixte. Activitatea
bancară este supravegheată de Banca Națională a României (3.).
• Sănătatea publică este un serviciu cu o utilitate foarte mare în asigu-
rarea calității vieții locuitorilor. Sistemul de spitale s-a extins prin dotarea
unităților de stat și prin apariția unor unități private. 2. Piață
• Învățământul cuprinde totalitatea instituțiilor în care se desfășoară ac-
tivități de acest fel. Au evoluat condițiile materiale oferite elevilor (prin do-
tări, laboratoare, internet) și au apărut instituții private.
• Serviciile de editare realizează activitatea de editare, tipărire și difuzare
a cărților, revistelor și ziarelor.
• Asistența socială asigură sprijin mai ales pentru cei care au nevoi speciale.
• Activitățile de cercetare–dezvoltare, diversificate mult în ultimii ani, asi-
gură baza de inovație a activităților economice și vieții sociale.
• Volumul și valoarea acestor produse cu care se face comerț sunt
legate de competitivitate, dar și de resursele utilizate și de specifi-
cul lor. De exemplu, calitatea automobilelor produse în țara noastră
asigură o desfacere a acestora pe mai multe piețe internaționale.
3. Banca Națională