Page 85 - geografie-viii-l
P. 85

83


        Comerțul                                                                    Aplicații

        Comerțul Reprezintă o activitate prin care diferite produse prelucrate (ali-  1. Prezentați pe scurt principalele unități
        mentare și nealimentare) ajung la consumator, beneficiarul final al acestora.   comerciale din apropierea voastră.
           Există două domenii majore ale comerțului: interior și exterior. Comerțul   2. Grupați produsele comerciale, pe care
        interior se referă la totalitatea produselor realizate și vândute consumato-  le întâlniți mai des, în:
        rilor din țară. Comerțul exterior reprezintă schimburile de produse realiza-  a. produse alimentare;
        te între țara noastră și alte țări sau între întreprinderi și companii din țara   b. produse nealimentare.
        noastră și din alte țări.                                               3. Enumerați unități de învățământ supe-
           Comerțul  interior  cuprinde  desfacerea  produselor  alimentare  și  nea-  rior, pe care le cunoașteți, bănci și rețele de
        limentare,  denumite  mărfuri.  În  structura  valorică  a  comerțului  interior,   telefonie mobilă.
        produsele nealimentare au o proporție mai mare (3/5), în raport cu cele ali-
        mentare (2/5). Repartiția geografică a magazinelor comerciale (1.) și a pie-
        țelor (2.) acoperă întregul teritoriu al țării, fiind dependentă de concentrarea
        populației.
           Comerțul exterior a crescut în ultimii ani (2010–2022), dar importurile
        depășesc exporturile în fiecare an.
           Comerțul  exterior  se  realizează  mai  ales  cu  țările  Uniunii  Europene,
        aproximativ 70% din total (atât la importuri, cât și la exporturi).
           Produsele de comerț exterior, atât la import, cât și la export, sunt: au-
        tomobile, mașini și echipamente, mărfuri manufacturate, produse chimice,
        produse agroalimentare. Principalele țări care realizează activități de comerț
        exterior cu țara noastră sunt: Germania, Italia, Bulgaria, Ungaria, Polonia și
        Turcia.

        Serviciile complementare care susțin activitățile economice, de transport       1. Supermarket
        și calitatea vieții oamenilor sunt:
           • Telecomunicațiile – o utilizare largă o are telefonia; în urmă cu patru
        decenii predomina telefonia fixă, însă în prezent aceasta s-a diminuat (1/5
        din total), iar cea mobilă a crescut (4/5 din totalul activităților de acest fel).
           • Serviciile de poștă realizate de stat s-au diminuat în ultimul deceniu,
        dar au crescut foarte mult serviciile de curierat (realizate de companii pri-
        vate).
           • Serviciile de internet încep să fie generalizate.
           • Sistemul  bancar  asigură  resursele  financiare  pentru  susținerea  ac-
        tivităților  economice,  a  celor  comerciale  și  pentru  populație.  Există  bănci
        autohtone, filiale ale unor bănci din diferite țări și bănci mixte. Activitatea
        bancară este supravegheată de Banca Națională a României (3.).
           • Sănătatea publică este un serviciu cu o utilitate foarte mare în asigu-
        rarea calității vieții locuitorilor. Sistemul de spitale s-a extins prin dotarea
        unităților de stat și prin apariția unor unități private.                          2. Piață
           • Învățământul cuprinde totalitatea instituțiilor în care se desfășoară ac-
        tivități de acest fel. Au evoluat condițiile materiale oferite elevilor (prin do-
        tări, laboratoare, internet) și au apărut instituții private.
           • Serviciile de editare realizează activitatea de editare, tipărire și difuzare
        a cărților, revistelor și ziarelor.
           • Asistența socială asigură sprijin mai ales pentru cei care au nevoi speciale.
           • Activitățile de cercetare–dezvoltare, diversificate mult în ultimii ani, asi-
        gură baza de inovație a activităților economice și vieții sociale.



               • Volumul și valoarea acestor produse cu care se face comerț sunt
               legate de competitivitate, dar și de resursele utilizate și de specifi-
               cul lor. De exemplu, calitatea automobilelor produse în țara noastră
               asigură o desfacere a acestora pe mai multe piețe internaționale.
                                                                                      3. Banca Națională
   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90