Page 82 - geografie-viii-l
P. 82
80 ACTIVITĂȚILE ECONOMICE
Industria construcțiilor de mașini
29°
22° 23° 24° 25° 26° 27° 28° Utilaje tehnologice
U A 48°
Tisa C R A I N Dorohoi [i ma[ini unelte
A Sighetul Boto[ani Produse electronice,
I Some[ Baia Mare Marma]iei REPUB L IC A electrotehnice [i
R Carei Satu Mare Baia Sprie Suceava electrocasnice
A Pa[cani Mijloace de transport
(auto [i feroviare)
47° Zal\u Bistri]a Prut 47°
G Oradea Piatra-Neam] Ia[i Nave maritime
N Cluj-Napoca Reghin Roman [i fluviale
Produse diverse
U Turda Gheorgheni Bac\u Vaslui
Odorheiu Secuiesc
Târgu-Mure[ Miercurea-Ciuc
Arad Brad Sighi[oara Siret
46° Alba Iulia Bârlad
Mure[ Media[ Târgu Secuiesc M OLDO VA 46°
1. Fabrica de automobile Dacia – Mioveni
Timi[oara Cugir Sibiu F\g\ra[ Codlea Sfântul Gheorghe Tecuci U C R A I N A
Lugoj Simeria Bra[ov Foc[ani
Boc[a Mâr[a S\cele Gala]i \
S
Caransebe[ Petro[ani Râ[nov Râmnicul S\rat r
Re[i]a Bumbe[ti-Jiu Curtea Sinaia Buz\u g
E
45° Râmnicu- de Arge[ Câmpina Br\ila Tulcea 45° a
Vâlcea
R Târgu-Jiu Mioveni Moreni Plopeni e
Or[ova Drobeta- Târgovi[te Ploie[ti
Turnu- Pite[ti G\e[ti Peri[ Urziceni
B N
Severin Strehaia Titu Otopeni
I Filia[i
Bal[ Slatina Buftea BUCURE{TI
A Constan]a a
44° Dun\rea Olt Olteni]a e 44°
Craiova Ro[iori de Vede Medgidia r
Giurgiu Dun\rea
0 100 km B\ile[ti Jiu Caracal Mangalia a
B Alexandria A M
21° 22° 23° U L 24° G 25° 26° A R 27° I 28° 29°
26°
23°
27°
24°
25°
29°
c
a
z
\
o
i
A
l
2. Fabrica de automobile Ford – Craiova Industria chimic\ Fig. 1 Industria construcțiilor de mașini 28° L Localiz\ri r i 48°
U
C
N
R
Tisa
(1990–2016) A I Boto[ani Centre petrochimice
Satu Mare Suceava REPUBLIC A Cauciuc sintetic
(prelucrare)
Baia Mare
A
Industria construcțiilor de mașini a trecut prin cele mai multe trans-
Fire [i fibre sintetice
Prut
Gura Humorului
I
N\s\ud
Produse clorosodice
R
Vatra Dornei
formări în ultimele patru decenii, ca rezultat al procesului de restructurare
Some[
Acid sulfuric
Ia[i
47°
Zal\u
Dej
A
47°
Piatra-Neam]
~ngr\[\minte chimice
Roman
economică și a noului sistem concurențial existent pe piața internaționa-
Oradea
Cluj-Napoca
Celuloz\ [i hârtie
G
S\vine[ti
Vaslui
Alte produse chimice
lă. Multe întreprinderi au fost dezafectate, altele au fost restructurate, dar
Turda
N
Materiale plastice
Târgu-Mure[
Bac\u
Ludu[
au apărut și întreprinderi noi ale acestei ramuri (tractoare – Reghin, utilaje
U
Ocna
Arad
One[ti
Târn\veni
Mure[ Siret
46°
agricole – Chișineu-Criș). Cop[a Mic\ Media[ Sfântul Gheorghe Borze[ti Bârlad 46°
Mure[
Jimbolia
F\g\ra[
Materiile prime ale industriei construcțiilor de mașini sunt produsele
Or\[tie
Petre[ti
M\r\[e[ti
Timi[oara Codlea U C R A I N A
Bra[ov
siderurgice, ale metalurgiei neferoase, precum și produse realizate în alte \
Râ[nov
Z\rne[ti
M OLDOVA
Gala]i
Lupeni
3. Șantier naval – Constanța S Târgu-Jiu Bu[teni Br\ila r
ramuri. Produsele metalurgiei feroase (oțel, laminate) se obțin la Galați g
45° Re[i]a Râmnicu-Vâlcea Flore[ti Bolde[ti- Buz\u Chi[cani Tulcea 45°
(Liberty, cel mai mare centru siderurgic), Zalău, Iași, Roman, Beclean,
Sc\ieni
a
E
Govora
Ploie[ti
Pite[ti
Drobeta- Teleajen e
Târgoviște, iar cele ale metalurgiei neferoase la Slatina (Alro) și Tulcea
R
Turnu-Severin
Brazi
Midia-
B I[alni]a Dr\g\[ani Slobozia N\vodari N
Activitate de grup (Alum). I Slatina BUCURE{TI
44° A Dun\rea Craiova Caracal C\l\ra[i Constan]a a 44°
Giurgiu r e
Mangalia
Jiu
Olt
Turnu-M\gurele
A
a
Împărțiți-vă în șase grupe. Fiecare grupă Ramuri, produse și centre Elementele principale ale industriei construc-
100 km
Dun\rea
0
I
R
M
B
A
23° U
L
24° G
29°
21°
27°
22°
26°
28°
25°
va aborda una dintre următoarele probleme țiilor de mașini sunt reprezentate de dezvoltarea produselor care au o piață
26
referitoare la condițiile necesare realizării sigură de desfacere (națională sau internațională), inițiativa privată și re-
unei întreprinderi constructoare de mașini: sursele financiare.
a. amplasarea în teritoriu; Industria de utilaje și echipamente tehnologice s-a restructurat, fiind
b. accesul la resursele necesare (produse prezentă în câteva orașe: Ploiești, București, Alexandria și Bistrița.
siderurgice, energie electrică); Industria de autoturisme s-a dezvoltat foarte mult prin creșterea ca-
c. pregătirea personalului; pacității de producție a întreprinderii de la Mioveni (Automobile Dacia) și
d. păstrarea calității mediului; dezvoltarea întreprinderii de la Craiova (Ford). În acest an (2025), cele două
e. desfacerea produselor; întreprinderi de automobile vor produce peste 550 000 autovehicule. Piese
f. resursele financiare. și accesorii pentru autovehicule se produc la Arad, Timișoara, Iași, Brașov,
Bistrița, Cugir, București, Blaj etc.
În cadrul fiecărei grupe, identificați ele-
Dintre mijloacele de transport, menționăm producția de nave (Constan-
mentele pe care le considerați cele mai im- ța, Mangalia, Tulcea, Brăila și Galați), vagoane (Arad), locomotive electrice
portante.
Fiecare grupă va prezenta concluziile (Craiova), material rulant (București, Pașcani) și aeronave (Bacău).
sale, care vor fi discutate cu ceilalți colegi. Industria produselor electronice și electrotehnice, sub concurența celor
Ordonați cele șase probleme, în ordinea în din import, este prezentă în diferite orașe: București, Cluj-Napoca, Timi-
care considerați că trebuie abordate în re- șoara, Satu-Mare, Sibiu, Pitești, Oradea, Craiova, Bistrița etc.
alizarea efectivă a unui proiect de acest fel. Produse electrocasnice se realizează la București, Găești (Arctic),
Aduceți argumente în acest sens. Satu-Mare (Electrolux), Curtea de Argeș (Electroargeș) etc.