Page 127 - istoria-comunismului-xii
P. 127
RECAPITULARE FINALĂ 125
RECAPITULARE FINALĂ
[8] Vizionează, împreună cu colegii, filmul „Anul Nou
care n-a fost” (2024). Organizați o dezbatere:
© F. Bălănescu a) Precizați locul Securității în viața cotidiană a oame-
nilor.
b) Identificați reacțiile psihologice în fața politicii de
demolare a caselor.
c) Indicați soluțiile limită ale oamenilor pentru a scă-
pa de condițiile de existență din ultimii ani ai regimului
Ceaușescu.
[9] Alcătuiește un portofoliu cu tema „Opoziția față
de regimul Ceaușescu”, în care să se regăsească
informații despre scrisorile/memoriile trimise REL de
către Doina Cornea, Paul Goma, Radu Filipescu, Mihai
Botez, Gabriel Andreescu. Poți adăuga și alți opozanți.
[10] Pe baza surselor online, alcătuiește o bază de
date care să conțină între opt și zece mărturii
ale supraviețuitorilor închisorilor comuniste, condam-
anilor de după război se transformase în ceea ce un is- nați pe criterii politice. Redactează un
proiect referitor la combaterea oricăror
toric englez a numit recent the Savage Continent, iar forme de discriminare și violență, pentru
Europa de Răsărit rămânea în continuare bloodlands, promovarea valorilor democratice, a res-
după cum scrie Timothy Snyder. Așadar, noi suntem pectării drepturilor și libertăților omului.
prima generație de copii ai Războiului Rece.” (Matei
Cazacu ș.a, Povestea generației noastre). [11] Discutați în clasă despre simbolistica presu-
1. Prezintă două trăsături ale generației postbelice. pusă de imagine. Recunoașteți personajul și
2. Explică sensul expresiei „the Savage Continent”. identificați locul în care a fost plasată statuia lui.
3. Formulează un punct de vedere referitor la Europa de
Răsărit, susținându-l cu două explicații din sursă.
[6] Pe baza sursei, formulează un scurt articol de
ziar, după modelul:
„În timpul regimului comunist, în România au existat
44 de penitenciare principale și 72 de lagăre de mun-
că forțată destinate deținuților politici. Ele se aflau sub
coordonarea Direcției Generale a Penitenciarelor (cu
toate modificările de titulatură pe care le-a cunoscut
de-a lungul vremii). Alături de conducerea centrală a
DGP, responsabili pentru deciziile referitoare la trata-
mentul aplicat în locurile de detenție politică erau: co-
mandanții de penitenciare, lagăre și colonii de muncă
și locțiitorii lor, precum și ofițerii politici care asigurau
reeducarea deținuților conform directivelor partidului
comunist […]. Personalul care efectua paza penitenci-
arelor era selecționat în așa fel încât să excludă orice
posibilitate de comunicare între deținuți și favorizarea
acestora.” (Sursa: IICCMER)
[7] Utilizați metoda Biblioteca Vie. Împărțiți clasa în
cinci grupe, fiecare dintre ele devenind o „carte”,
care își prezintă subiectul prin dialog cu ceilalți elevi.
Sarcina fiecărei „cărți” este de a citi o carte, după ur-
mătorul plan:
Cartea I Virgil Ierunca, Fenomenul Pitești; Cartea II
Dina Balș, Drumuri pustiite (Memorii); Cartea III Nicolae
Steinhardt, Jurnalul fericirii; Cartea IV Paul Goma, Cu-
loarea curcubeului 77 (Cutremurul oamenilor); Cartea V
Ioan Popa, Robi pe Uranus: Cum am construit Casa Po-
porului. La sfârșitul prezentării, fiecare „carte” formu-
lează două concluzii.

