Page 127 - istoria-comunismului-xii
P. 127

RECAPITULARE FINALĂ  125

 RECAPITULARE FINALĂ

                                                              [8]   Vizionează, împreună cu colegii, filmul „Anul Nou
                                                                    care n-a fost” (2024). Organizați o dezbatere:
          © F. Bălănescu                                      a) Precizați locul Securității în viața cotidiană a oame-
                                                              nilor.
                                                              b)  Identificați  reacțiile  psihologice  în  fața  politicii  de
                                                              demolare a caselor.
                                                              c) Indicați soluțiile limită ale oamenilor pentru a scă-
                                                              pa de condițiile de existență din ultimii ani ai regimului
                                                              Ceaușescu.

                                                              [9]   Alcătuiește un portofoliu cu tema „Opoziția față
                                                                    de regimul Ceaușescu”, în care să se regăsească
                                                              informații  despre  scrisorile/memoriile  trimise  REL  de
                                                              către Doina Cornea, Paul Goma, Radu Filipescu, Mihai
                                                              Botez, Gabriel Andreescu. Poți adăuga și alți opozanți.
                                                              [10]    Pe baza surselor online, alcătuiește o bază de
                                                                      date care să conțină între opt și zece mărturii
                                                              ale supraviețuitorilor închisorilor comuniste, condam-
           anilor de după război se transformase în ceea ce un is-  nați  pe  criterii  politice.  Redactează  un
                                                              proiect  referitor  la  combaterea  oricăror
           toric englez a numit recent the Savage Continent, iar   forme de discriminare și violență, pentru
           Europa de Răsărit rămânea în continuare bloodlands,   promovarea valorilor democratice, a res-
           după  cum  scrie  Timothy  Snyder.  Așadar,  noi  suntem   pectării drepturilor și libertăților omului.
           prima  generație  de  copii  ai  Războiului  Rece.”  (Matei
           Cazacu ș.a, Povestea generației noastre).          [11]   Discutați  în  clasă  despre  simbolistica  presu-

           1. Prezintă două trăsături ale generației postbelice.     pusă  de  imagine.  Recunoașteți  personajul  și
           2. Explică sensul expresiei „the Savage Continent”.  identificați locul în care a fost plasată statuia lui.
           3. Formulează un punct de vedere referitor la Europa de
           Răsărit, susținându-l cu două explicații din sursă.
          [6]    Pe baza sursei, formulează un scurt articol de
                 ziar, după modelul:
           „În timpul regimului comunist, în România au existat
           44 de penitenciare principale și 72 de lagăre de mun-
           că forțată destinate deținuților politici. Ele se aflau sub
           coordonarea  Direcției  Generale  a  Penitenciarelor  (cu
           toate modificările de titulatură pe care le-a cunoscut
           de-a lungul vremii). Alături de conducerea centrală a
           DGP, responsabili pentru deciziile referitoare la trata-
           mentul aplicat în locurile de detenție politică erau: co-
           mandanții de penitenciare, lagăre și colonii de muncă
           și locțiitorii lor, precum și ofițerii politici care asigurau
           reeducarea deținuților conform directivelor partidului
           comunist […]. Personalul care efectua paza penitenci-
           arelor era selecționat în așa fel încât să excludă orice
           posibilitate de comunicare între deținuți și favorizarea
           acestora.” (Sursa: IICCMER)

          [7]   Utilizați metoda Biblioteca Vie. Împărțiți clasa în
                cinci grupe, fiecare dintre ele devenind o „carte”,
           care își prezintă subiectul prin dialog cu ceilalți elevi.
           Sarcina fiecărei „cărți” este de a citi o carte, după ur-
           mătorul plan:
           Cartea  I  Virgil  Ierunca,  Fenomenul  Pitești;  Cartea  II
           Dina Balș, Drumuri pustiite (Memorii); Cartea III Nicolae
           Steinhardt, Jurnalul fericirii; Cartea IV Paul Goma, Cu-
           loarea curcubeului 77 (Cutremurul oamenilor); Cartea V
           Ioan Popa, Robi pe Uranus: Cum am construit Casa Po-
           porului. La sfârșitul prezentării, fiecare „carte” formu-
           lează două concluzii.
   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132