Page 122 - istoria-comunismului-xii
P. 122
120 CAPITOLUL XIII MEMORIA REGIMULUI COMUNIST
ȘTIAI CĂ...? ANALIZEAZĂ ȘI APROFUNDEAZĂ
l 14 mai este Ziua Națională de cin- SURSA „Cea mai mare victorie a comunismului – o victorie relevată dramatic
stire a martirilor din temnițele co- A abia după 1989 – a fost crearea omului fără memorie, a omului nou
muniste. cu creierul spălat, care nu trebuie să își amintească nici ce a fost, nici
l AFDPR s-a înființat în 1990, are se- ce a avut, nici ce a făcut înainte de comunism. Realizarea Memorialului
diul central în București și 43 de fi- Victimelor Comunismului și al Rezistenței este o formă de contracarare
liale. a acestei victorii, un mijloc de resuscitare a memoriei colective.” (Ana
l Cele mai cunoscute muzee ale co- Blandiana, inițiatoarea Memorialului de la Sighet)
munismului din Europa Central-Ră-
săriteană sunt Casa Terorii (Budapes- SURSA „În absența memoriei, noi am trăi doar într-un prezent pustiu,
ta) și Muzeul Comunismului (Praga). B reflectat în propriul hău. Răul de astăzi al societății românești este
l Memorialul „Închisoarea Tăcerii”, și consecința directă a nemărturisirii și uitării voite a unor păcate trecute,
administrat de IICCMER, urmează să a unei memorii disimulate. Dar fiecare «păcat» trebuie judecat în datele
fie inaugurat în 2026.
individuale ale tragediei sau ticăloșiei lui. O judecată generalizată aruncă
totul într-o situație și mai confuză. […] Şi mai trist e faptul că nu se prea
Torționari condamnați căiește nimeni […] În loc să accepte cât de cât retragerea, tăcerea necesare
Primul caz de trimitere în judecată și purificării, unii speculează avantajos chiar și această josnicie. Alții arată
condamnare, la sesizarea IICCMER, a un dezinteres și o indiferență complice. Asemenea ipochimeni famelici
fost al lt.‑col. (r.) Alexandru Viși nescu au acaparat spațiul public, etajele decizionale […] Ei operează în spațiul
(1925–2018, Raho‑ cultural, dau verdicte, fac clasamente, ne orbesc cu mizeriile trecutului lor.
va), fost coman- […] Raportul memorie-uitare ne definește întregul traseu ideatic.” (Ioan F.
dant al peniten- Pop, „Memoria ca disimulare”)
ciarului Râmnicu
Sărat (1956–1963), SURSA „[1983–1984]... trebuie să admit că întreaga experiență istorică a
pentru infracțiuni C neamului meu se rezumă la lista lucrurilor pe care nu mai am voie să
contra umanității; le fac. Va trebui să vină o altă generație de capete cinstite și lucide (Să vină,
a fost condamnat de unde? Crescută, de cine? Crezând, în ce?) care să poată alcătui o listă a
definitiv la 20 de
ani de închisoa- poruncilor ce trebuie făcute, fiindcă a cunoaște răul nu înseamnă automat
re (10 februarie că știm și ce e binele.” (Ion D. Sîrbu, Jurnalul unui jurnalist fără jurnal, vol. 1)
2016). l Extrage ideile principale din sursele A, B și C. Elaborează un text de
Colonel (r.) Ion Ficior (1928–2017, maximum o jumătate de pagină (o mie de semne cu spații) care să conțină
Jilava), fost comandant al coloniei aceste idei, formulate coerent și cu limbaj adecvat.
de muncă forțată
Periprava (1958- Metoda pălăriilor gânditoare: Citiți textul din manualul digital!
1963), este al doi-
lea caz de punere I. Împărțiți în grupe, aplicați metoda Pălăriilor gânditoare pentru a analiza
sub acu zare, la comunismul din perspectiva locurilor memoriale și a curentului nos talgic
sesizarea IICCMER, ma nifest în societate.
a unui torționar. II. Confruntați rezultatele și treceți într-o fișă, pe două coloane:
A fost condamnat 1. Rezultate similare;
definitiv (29 mar-
tie 2017) la 20 de 2. Rezultate diferite. Păstrați-o la portofoliul clasei.
ani de temniță,
făcându-se vino- Redactează articole sau afișe ale Alcătuiește un portofoliu
vat de moartea a temei (aplicația Canva) și le pos- de imagini și declarații
103 deținuți. tează pe Google Classroom. definitorii pentru temă.
GÂNDIRE
GÂNDIRE
GÂNDIRE GÂNDIRE
Alcătuiește un dis- POZITIVĂ AFECTIVĂ
AFE
Ă
PO
ZITIV
Ă
TIV
C
Jurnal de introspectie curs în care pledează Oferă informații
despre temă, se
pentru formarea
unei conștiințe documentează,
Notează în jurnalul tău câteva comune a me- GÂNDIRE GÂNDIRE prezintă tema
GÂNDIRE
GÂNDIRE
gânduri despre cele învățate în moriei represiu- CREATIVĂ OBIE C TIV Ă cu ajutorul unei
OBIECTIVĂ
Ă
TIV
CREA
acest capitol. nii comuniste și aplicații (de ex.,
l Cum anume ți-au reținut atenția Canva).
diversele surse citite? a respingerii nostal-
l Cum ai fi reacționat înainte de giei comunismului. GÂNDIRE GÂNDIRE
GÂNDIRE
GÂNDIRE
1989, dacă ai fi fost la vârsta ma- DE SPRE CRITICĂ
DESPRE
CRITICĂ
GÂNDIRE
turității? GÂNDIRE Prezintă pericolele,
l Cu ce învățăminte rămâi pentru Alege cea mai adecvată identifică inadvertențe
viitorul pe care vrei să-l clădești soluție și prezintă concluziile; și erori; realizarea unor eseuri
după terminarea liceului? realizează o bază de date digitală despre combaterea curentului
l Navighează pe sursele digitale
din lecție, realizează o lectură/ (locuri memoriale, instituții și nostalgic din societate, despre
vizionare relaxată! legislația care combat valorizarea pericolul valorizării totalitaris-
regimurilor totalitare). mului comunist.

