Page 122 - istoria-comunismului-xii
P. 122

120 CAPITOLUL XIII    MEMORIA REGIMULUI COMUNIST



                ȘTIAI CĂ...?                                 ANALIZEAZĂ ȘI APROFUNDEAZĂ
       l 14 mai este Ziua Națională de cin-  SURSA  „Cea mai mare victorie a comunismului – o victorie relevată dramatic
       stire  a  martirilor  din  temnițele  co-  A abia după 1989 – a fost crearea omului fără memorie, a omului nou
       muniste.                           cu  creierul  spălat,  care  nu  trebuie  să  își  amintească  nici  ce  a  fost,  nici
       l AFDPR s-a înființat în 1990, are se-  ce a avut, nici ce a făcut înainte de comunism. Realizarea Memorialului
       diul central în București și 43 de fi-  Victimelor  Comunismului  și  al  Rezistenței  este  o  formă  de  contracarare
       liale.                             a  acestei  victorii,  un  mijloc  de  resuscitare  a  memoriei  colective.”  (Ana
       l Cele mai cunoscute muzee ale co-  Blandiana, inițiatoarea Memorialului de la Sighet)
       munismului  din  Europa  Central-Ră-
       săriteană sunt Casa Terorii (Budapes-  SURSA  „În  absența  memoriei,  noi  am  trăi  doar  într-un  prezent  pustiu,
       ta) și Muzeul Comunismului (Praga).  B reflectat în propriul hău. Răul de astăzi al societății românești este
       l  Memorialul  „Închisoarea  Tăcerii”,   și consecința directă a nemărturisirii și uitării voite a unor păcate trecute,
       administrat de IICCMER, urmează să   a unei memorii disimulate. Dar fiecare «păcat» trebuie judecat în datele
       fie inaugurat în 2026.
                                          individuale ale tragediei sau ticăloșiei lui. O judecată generalizată aruncă
                                          totul într-o situație și mai confuză. […] Şi mai trist e faptul că nu se prea
       Torționari condamnați              căiește nimeni […] În loc să accepte cât de cât retragerea, tăcerea necesare
       Primul caz de trimitere în judecată și   purificării, unii speculează avantajos chiar și această josnicie. Alții arată
       condamnare, la sesizarea IICCMER, a   un  dezinteres  și  o  indiferență  complice.  Asemenea  ipochimeni  famelici
       fost al lt.‑col. (r.) Alexandru Viși nescu   au acaparat spațiul public, etajele decizionale […] Ei operează în spațiul
                     (1925–2018, Raho‑    cultural, dau verdicte, fac clasamente, ne orbesc cu mizeriile trecutului lor.
                     va),  fost  coman-   […] Raportul memorie-uitare ne definește întregul traseu ideatic.” (Ioan F.
                     dant  al  peniten-   Pop, „Memoria ca disimulare”)
                     ciarului  Râmnicu
                     Sărat  (1956–1963),   SURSA  „[1983–1984]...  trebuie  să  admit  că  întreaga  experiență  istorică  a
                     pentru  infracțiuni   C neamului meu se rezumă la lista lucrurilor pe care nu mai am voie să
                     contra  umanității;   le fac. Va trebui să vină o altă generație de capete cinstite și lucide (Să vină,
                     a  fost  condamnat   de unde? Crescută, de cine? Crezând, în ce?) care să poată alcătui o listă a
                     definitiv  la  20  de
                     ani  de  închisoa-   poruncilor ce trebuie făcute, fiindcă a cunoaște răul nu înseamnă automat
                     re  (10  februarie   că știm și ce e binele.” (Ion D. Sîrbu, Jurnalul unui jurnalist fără jurnal, vol. 1)
                     2016).               l  Extrage  ideile  principale  din  sursele  A,  B  și  C.  Elaborează  un  text  de
       Colonel  (r.)  Ion  Ficior  (1928–2017,   maximum o jumătate de pagină (o mie de semne cu spații) care să conțină
       Jilava),  fost  comandant  al  coloniei   aceste idei, formulate coerent și cu limbaj adecvat.
                     de  muncă  forțată
                     Periprava   (1958-   Metoda pălăriilor gânditoare: Citiți textul din manualul digital!
                     1963), este al doi-
                     lea caz de punere    I. Împărțiți în grupe, aplicați metoda Pălăriilor gânditoare pentru a analiza
                     sub  acu zare,  la   comunismul din perspectiva locurilor memoriale și a curentului nos talgic
                     sesizarea IICCMER,   ma nifest în societate.
                     a  unui  torționar.   II. Confruntați rezultatele și treceți într-o fișă, pe două coloane:
                     A fost condamnat     1. Rezultate similare;
                     definitiv  (29  mar-
                     tie  2017)  la  20  de   2. Rezultate diferite. Păstrați-o la portofoliul clasei.
                     ani  de  temniță,
                     făcându-se  vino-     Redactează articole sau afișe ale        Alcătuiește un portofoliu
                     vat  de  moartea  a   temei (aplicația Canva) și le pos-         de imagini și declarații
                     103 deținuți.         tează pe Google Classroom.                 definitorii pentru temă.


                                                                              GÂNDIRE
                                                                  GÂNDIRE
                                                                  GÂNDIRE     GÂNDIRE
                                           Alcătuiește un dis-   POZITIVĂ     AFECTIVĂ
                                                                              AFE
                                                                        Ă
                                                                 PO
                                                                    ZITIV
                                                                                    Ă
                                                                                  TIV
                                                                                 C
          Jurnal de introspectie           curs în care pledează                             Oferă informații
                                                                                             despre temă, se
                                           pentru formarea
                                           unei conștiințe                                    documentează,
          Notează  în  jurnalul  tău  câteva   comune a me-  GÂNDIRE                GÂNDIRE    prezintă tema
                                                                                    GÂNDIRE
                                                           GÂNDIRE
          gânduri despre cele învățate în   moriei represiu-  CREATIVĂ             OBIE C TIV Ă  cu ajutorul unei
                                                                                   OBIECTIVĂ
                                                                 Ă
                                                               TIV
                                                           CREA
          acest capitol.                   nii comuniste și                                  aplicații (de ex.,
          l Cum anume ți-au reținut atenția                                                          Canva).
          diversele surse citite?          a respingerii nostal-
          l Cum ai fi reacționat înainte de   giei comunismului.  GÂNDIRE     GÂNDIRE
                                                                 GÂNDIRE
                                                                              GÂNDIRE
          1989, dacă ai fi fost la vârsta ma-                     DE SPRE     CRITICĂ
                                                                  DESPRE
                                                                              CRITICĂ
                                                                 GÂNDIRE
          turității?                                             GÂNDIRE                   Prezintă pericolele,
          l Cu ce învățăminte rămâi pentru   Alege cea mai adecvată                    identifică inadvertențe
          viitorul pe care vrei să-l clădești   soluție și prezintă concluziile;   și erori; realizarea unor eseuri
           după terminarea liceului?       realizează o bază de date digitală    despre combaterea curentului
           l Navighează pe sursele digitale
           din lecție, realizează o lectură/  (locuri memoriale, instituții și   nostalgic din societate, despre
           vizionare relaxată!             legislația care combat valorizarea    pericolul valorizării totalitaris-
                                           regimurilor totalitare).                          mului comunist.
   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127