Page 126 - istoria-comunismului-xii
P. 126
124 RECAPITULARE FINALĂ
RECAPITULARE FINALĂ
[1] Completează enunțurile de mai jos cu răspunsul
corect:
a) Termenul ... este utilizat pentru a indica pedepsirea
adversarilor reali sau potențiali, presupuși sau inven- © F. Bălănescu
tați ai regimului comunist.
b) Principala instituție represivă din România comunis-
tă a fost ...
c) O formă de represiune prin care indivizi sau grupuri
erau deportați pentru a fi supuși unui control mai efici-
ent s-a numit ...
d) Preluată din experiența sovietică a colhozului, ... a
produs una dintre cele mai dramatice transformări ale
satului românesc.
e) Sovieticii au înființat societăți mixte, numite ... , prin
intermediul cărora s-au exploatat, în folosul URSS, re-
sursele economice și industriale ale României.
[2] Alcătuiește un referat științific cu tema „Re- Anul 2012: Fortul 13 Jilava, foști deținuți politic în vizită,
după 70 de ani de la experiența lor de detenție.
zistența anticomunistă în România”. Structura
acestuia trebuie să cuprindă: pagina de titlu, cuprinsul, Împărțiți clasa în patru grupe de lucru. Fiecare
introducerea, prezentarea elementelor de conținut, [4]
grupă va viziona câte un film care are ca temă
concluziile, bibliografia, anexele. Evaluarea referatului regimul comunist.
se va face în funcție de următoarele criterii:
a) corespondența între tema propusă și conținut (25 p) Grupa I: Condamnați la fericire (1992, documentar, Dinu
Tănase)
b) structura și stilul redactării (30 p)
c) relevanța bibliografiei și a anexelor (20 p) Grupa II: Binecuvântată fii, închisoare (2002, regizor
Nicolae Mărgineanu)
d) interdisciplinaritate (15 p)
Se acordă 10 p din oficiu. Grupa III: Undeva, în Est (1991, regizor Nicolae Mărgi-
neanu)
[3] Alcătuiește un Ebook care să conțină poveștile Grupa IV: Grup Canal 77 (2019, documentar, regizor
Dragoș Zămosteanu)
a cinci personalități ale rezistenței și opoziției
anticomuniste: Aristina-Pop Săileanu, Toma Arnăuțoiu, Fiecare grupă va prezenta concluziile în fața clasei,
după următorul plan:
Ion Uță, Doina Cornea, Vasile Paraschiv.
a) menționarea temei principale a filmului;
b) mecanismele de control ale regimului comunist asu-
pra populației și analiza comparativă a celor două eta-
pe ale comunismului românesc (Condamnați la fericire);
modalitățile de supraviețuire în închisorile comuniste
(Binecuvântată fii, închisoare); descrierea formelor de
rezistență ale țărănimii față de colectivizare (Undeva,
în Est); reacția societății la încălcarea drepturilor omu-
lui în anii 1970 și metode folosite de Securitate (Grup
Canal 77).
[5] Citește cu atenție sursa și rezolvă cerințele
„Povestea generației noastre se confundă cu
istoria României postbelice […] Suntem reprezentanții
generației denumite în Occident baby boomers, copii
veniți pe lume în mare număr după război, ca o reacție
firească a vieții, a bucuriei de a trăi după imensele ma-
sacre de pe câmpurile de luptă și din lagărele morții.
Acesta este însă un concept american, deoarece Europa
Deshumarea osemintelor lui Petru Vitan, zis Gheberici,
născut în satul Băiești (1917–1952), membru al organizației
anticomuniste Liga Partizanilor Români din Hațeg (majoritatea,
foști membri ai PNȚ și veterani de război). Acțiunea de căutare
și deshumare este urmare a solicitării făcute IICCMER de către
urmașii victimei (https://www.iiccmer.ro/pdf/ro/rapoarte/
raport_baiesti.pdf).
Sursa foto: Gh. Petrov

