Page 6 - istoria-comunismului-xii
P. 6
4
VI. FORME DE OPOZIȚIE ȘI CONTESTARE . . . . . 60
Cuprins
C uprins 2. Disidența . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66
1. Rezistența armată . . . . . . . . . . . . . . 60
Studiu de caz: Impactul Actului Final de la
Helsinki asupra României. Doina Cornea. . . 71
3. Exilul românesc . . . . . . . . . . . . . . . 72
Studiu de caz: Radio Europa Liberă (REL) . . 75
RECAPITULARE . . . . . . . . . . . . . . . . . 76
(AUTO)EVALUARE . . . . . . . . . . . . . . . . 77
VII. ECONOMIA. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78
1. Satul: țărănime, colectivizare,
Deşteaptă-te, române!. . . . . . . . . . . . . . . . 3 sistematizare . . . . . . . . . . . . . . . . . 78
Ghid de utilizare a manualului . . . . . . . . . . . 5 2. Orașul: proletariat, industrializare,
Competențe generale şi specifice/ urbanizare . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84
Portofoliul elevului/Metode didactice . . . . . 6 3. Crizele economiei de comandă:
raționalizarea alimentară, penuria
I. INTRODUCERE ÎN STUDIUL REGIMURILOR bunurilor de consum, comerțul
COMUNISTE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 paralel, corupția . . . . . . . . . . . . . . . 86
Regimurile comuniste în secolul al XX‑lea . . . 7 DEZVOLTAREA COMPETENȚELOR. . . . . . . . 90
II. DE LA PARTID PERIFERIC LA PARTID UNIC . . . 10 RECAPITULARE/(AUTO)EVALUARE . . . . . . . 91
1. Dinamica Partidului Comunist/ VIII. SOCIETATEA . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92
Muncitoresc Român, 1921–1989 . . . . . . . 10 1. Viața cotidiană: petrecerea timpului liber. 92
2. Propaganda: instituții și practici, 2. Culte și practici religioase. . . . . . . . . . 94
învățământul de partid . . . . . . . . . . . 14 3. Minorități etnice . . . . . . . . . . . . . . . 98
3. Organizații de masă . . . . . . . . . . . . . 16
Studiu de caz: Organizațiile de copii și tineret .17 IX. EDUCAȚIA ȘI SPORTUL . . . . . . . . . . . . .100
4. Rolul liderului și cultul personalității . . . 18 1. Învățământul public, între educație
Studiu de caz: Gheorghe Gheorghiu‑Dej . . . 20 și control ideologic. . . . . . . . . . . . . .100
Studiu de caz: Nicolae Ceaușescu. . . . . . . 21 2. Sportul de masă și de performanță . . . .102
RECAPITULARE . . . . . . . . . . . . . . . . . 22
(AUTO)EVALUARE . . . . . . . . . . . . . . . . 23 X. POLITICI ÎN DOMENIUL SĂNĂTĂȚII.
DEMOGRAFIA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .104
III. DINAMICA REGIMULUI COMUNIST . . . . . . . 24 1. Politici în domeniul sănătății.
1. Instituții politice și organizarea Campanii de sănătate publică
administrativă. . . . . . . . . . . . . . . . . . 24 (antialcool, antitabac,
2. Relația stat–cetățean: coerciție, combaterea epidemiilor) . . . . . . . . . .104
rezistență și acomodare. . . . . . . . . . . 26 2. Demografia . . . . . . . . . . . . . . . . . .106
DEZVOLTAREA COMPETENȚELOR. . . . . . . . 30 Studiu de caz: Decretul nr. 770/ 1966 . . . . .108
RECAPITULARE/ (AUTO)EVALUARE. . . . . . . 31 RECAPITULARE/EVALUARE . . . . . . . . . . .109
IV. ROMÂNIA ÎN RELAȚIILE XI. POLITICI CULTURALE
INTERNAȚIONALE POSTBELICE . . . . . . . . . 32 ALE REGIMULUI COMUNIST. . . . . . . . . . . . . 110
1. Relațiile cu marile puteri Instrumentalizarea politică a culturii. . . . . 110
în perioada 1944–1989 . . . . . . . . . . . . 32 Studiu de caz: Protocronismul . . . . . . . . 113
Studiu de caz: România în cadrul
Organizației Tratatului de la Varșovia . . . . 36 XII. REVOLUȚIA DIN DECEMBRIE 1989 . . . . . . . 114
Anul 1989 în context internațional.
V. REPRESIUNEA POLITICĂ . . . . . . . . . . . . . 38 Revoluția din decembrie 1989 în România. . 114
1. Legislație și instituții represive:
Securitate, Miliție, Trupe XIII. MEMORIA REGIMULUI COMUNIST. . . . . . . 118
de Securitate, Justiția . . . . . . . . . . . . 38 1. Memoriale și muzee ale comunismului în
2. Sistemul concentraționar (1945–1964): România și în Europa de Est . . . . . . . . 118
închisori, lagăre, colonii de muncă, 2. Condamnarea comunismului
deportări . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46 în România. Procese contra foștilor
3. Forme de supraveghere și represiune torționari. Nostalgia comunismului . . . . 119
(1965–1989): generalizarea supravegherii, RECAPITULARE/(AUTO)EVALUARE . . . . . . . 121
procese de drept comun motivate politic,
psihiatrie punitivă, instituționalizarea HĂRȚI COMPARATIVE/MICUL MUZEU
forțată a minorilor . . . . . . . . . . . . . . 53 AL COMUNISMULUI/HARTĂ CONCEPTUALĂ . . 122
DEZVOLTAREA COMPETENȚELOR. . . . . . . . 57 RECAPITULARĂ FINALĂ . . . . . . . . . . . . . . . 124
RECAPITULARE . . . . . . . . . . . . . . . . . 58 EVALUARE FINALĂ. . . . . . . . . . . . . . . . . .126
(AUTO)EVALUARE . . . . . . . . . . . . . . . . 59 LISTĂ DE ABREVIERI ȘI BIBLIOGRAFIE . . . . . . .128

