Page 11 - istoria-comunismului-xii
P. 11

INTRODUCERE ÎN STUDIUL REGIMURILOR COMUNISTE    CAPITOLUL I  9


                         APROFUNDEAZĂ                                                       ȘTIAI CĂ...?
          Conform teoriei marxiste, revoluția proletară ar fi                     l  „Secera  și  ciocanul”  este  cel  mai
          trebuit să izbucnească prin efortul muncitorilor din                    cunoscut simbol comunist, dar nu a
          statele  puternic  industrializate,  dar  s-a  declanșat                existat în vremea fondatorilor ideo-
          în Rusia țaristă, o țară nedezvoltată în comparație                     logiei comuniste. Folosit pentru pri-
          cu Franța, Germania ori Anglia. Artizanul ei a fost                     ma oară după declanșarea Revoluției
                                                                                  Ruse  din  1917,  sugerează  solidarita-
          Vladimir Ilici Lenin (Ulianov, 1870–1924), fondatorul                   tea socială dintre muncitori și țărani.
          Partidului Comunist al Bolșevicilor. Optând pentru                      După 1922, a fost adoptat ca simbol
          varianta cea mai radicală a marxismului, el a teoretizat „partidul de tip nou”,   oficial  al  Uniunii  Sovietice.  Este  in-
          organizat în jurul „revoluționarilor de profesie”.                      terzis prin lege în: Georgia, Letonia,
          l Surprinde într-un eseu principalele caracteristici ale Partidului Bolșevic în   Lituania, Ucraina și Ungaria.
          comparație cu partidele burgheze, pornind de la cuvintele Elenei Ussiewicz,   l Puterea de propagare a ideilor co-
          membră a Partidului Comunist Polonez, ea însăși victimă a terorii staliniste:  muniste  a  scăzut  după  prăbușirea
                                                                                  Uniunii  Sovietice.  În  prezent,  doar
          „Un comunist adevărat se caracterizează printr-un respect absolut față de   cinci  state  se  declară  comuniste:
          disciplină. Absolut. Necondiționat. Cu orice preț. [...] Chiar cu prețul vieții. Al   Cuba,  Republica  Populară  Chineză,
          vieții. Ce e viața ta în comparație cu interesele partidului? Dacă partidul ți-o   Republica Populară Democrată Core-
          cere, îți pui capul pe o tipsie și vii singur cu el acolo unde ți se ordonă. Altfel   eană, Republica Populară Democrată
          înseamnă că nu ești cu adevărat comunist.”  (Arkadi Vaksberg, Hotel Lux)   Laos și Republica Socialistă Vietnam.

                                                                                            DESCOPERĂ

                                                                                  Represiunea
                      DEZBATERE: CRIMELE COMUNISMULUI                             în statul sovietic
                      De ce numărul victimelor comunismului a fost atât de mare?
                                                                                  SURSA  „...nicio milă pentru acești duș-
           Potrivit   istoricului   francez   SURSA  „Estimarea  numărului  celor   F  mani ai poporului, acești duș-
           Stephane Courtois, numărul vic-    D  care  au  decedat  în  condiții   mani ai socialismului, acești dușmani
           timelor comunismului a ajuns la   de  detenție  politică  sau  din  cau-  ai muncitorilor. Război pe viață și pe
                                                                                  moarte bogătașilor și slugilor lor, in-
           cca 100 de milioane:             za detenției este foarte dificilă. În   telectualii  burghezi;  [...]  Să  scăpăm
            URSS, 20 000 000 de morți       ce privește numărul celor morți în    pământul rusesc de toate insectele
            China, 65 000 000               detenție,  executați,  asasinați,  li-  dăunătoare,  de  purici  (escrocii),  de
            Vietnam, 1 000 000              chidați, torționarii au avut o tehni-  ploșnițe (bogații) și așa mai departe.
            Coreea de Nord, 2 000 000       că atât de perfecționată a ștergerii   Aici vom băga în pușcărie vreo zece
            Cambodgia, 2 000 000            urmelor, iar arhivele au rămas atât   bogați, vreo doisprezece vagabonzi,
            Europa de Est, 1 000 000        de  incomplete  și  inaccesibile,  în-  o  jumătate  de  duzină  de  muncitori
            America Latină, 150 000         cât nu va putea fi cunoscut nicio-    care trag în lături. [...] Și vom mai îm-
            Africa, 1 700 000               dată.” (Raport final)                 pușca pe loc câte un individ din zece,
                                                                                  dacă se face vinovat de parazitism.”
            Afganistan, 1 500 000                                                 (Lenin, în Dicționarul comunismului)
            Mișcarea comunistă internațio-   SURSA  „În  localitățile  de  deportare
            nală și partidele comuniste ne-   E  din Bărăgan au murit în anii     l Pornind de la sursa F și utilizând
            instalate la putere, cca 10 000   1951–1956 cel puțin 1 687 persoane,   alte surse de documentare, realizea-
            de morți                        dintre care 1 510 adulți (89,57%) și   ză propria cercetare cu tema „Cate-
                                                                                  gorii de victime ale comunismului”.
            (Sursa: Cartea neagră a comu-   177 copii (10,43%).” (Romulus Rusan,
            nismului)                       Morți fără morminte în Bărăgan)

           ETAPE: a. anunțarea temei; b. împărțirea în trei grupe, cu temele: Grupa 1
           „Motivele necunoașterii numărului victimelor comunismului în România”
           (pornind de la sursele D și E) / Grupa 2 „De ce numărul victimelor din
           Asia este mai mare decât al celor din Europa de Est?”/ Grupa 3 „De ce au    PROIECT DE GRUP
           existat victime și în statele în care partidele comuniste nu au ajuns la pu-  1.  Citiți  cartea  (sau  despre  cartea)
           tere?”; c. documentarea temei pentru pregătirea dezbaterii; d. realizarea   Insula canibalilor. 1933, o deporta-
           dezbaterii și prezentarea concluziilor acesteia.                       re-abandon în Siberia,  a  istoricului
                                                                                  francez Nicolas Werth.
                                                                                  2. Stabiliți coordonatele cronologice
                                      ANALIZEAZĂ                                  ale deportării pe Insula Nazino (600
                                                                                  de m lățime și 3,2 km lungime, în re-
          1. Identifică, pe sursa B, cel puțin zece țări de pe trei continente. Ce observi?  giunea  mlăștinoasă  Narim)  și  dați
          2. Precizează, pe baza sursei A, modul în care se raportează stalinismul și na-  exemple  de  decizii  ideologice  luate
                                                                                  în aceeași perioadă.
          zismul la democrație. Formulează un punct de vedere referitor la trăsăturile   3. Formulați o concluzie de cel mult
          comune regimurilor totalitare.                                          o pagină despre rațiunile ideologice
          3. Pe baza sursei C, identifică semnificația termenului „luptă de clasă”. Pre-  ale acestei deportări și urmările ei.
          zintă una dintre practicile politice totalitare menționate în sursă.    Atașați imagini.
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16