Page 115 - istorie-viii-b
P. 115

Unitatea 9. ROMÂNIA SECOLELOR XX-XXI                    113






















                                                    EVALUARE

           I. Ordonați cronologic următoarele momente istori-  care au fost obținute.” (V. Georgescu, Istoria românilor. De
        ce:                                        16 puncte  la origini pînă în zilele noastre)
           a. înființarea  CAER                                1. Identificați, pe baza sursei A, două cauze ale lipsei de
           b. unirea Transilvaniei cu România               alimente din România.                    2 × 5 p = 10 p
           c. desființarea Tratatului de la Varșovia           2.  Menționați,  pe  baza  sursei  B,  două  consecințe  ale
           d. Nicolae Ceaușescu devine președinte al RSR
                                                            creșterii economice.                     2 × 5 p = 10 p
           II. Asociați corect evenimentele din coloana A cu in-  3. Identificați două deosebiri între evenimentele isto-
        formațiile din coloana B:            4 × 4 p = 16 puncte  rice surprinse de sursele A și B.   2 × 8 p = 16 p
                    A                        B                 IV. Citiți textul de mai jos:
                                                                                                       22 puncte
              1 ,,prin noi înșine”      1. regele Mihai        „Când mareșalul Antonescu a încercat să dea vina pe
              2. regele României
           în Al Doilea Război Mondial  2. regele Ferdinand  alții, Hitler i-a amintit că reprezentanții săi ceruseră la
             3. ,,porțile deschise”        3. PNL           Berlin să se treacă cu vederea tratativele cu aliații. Silit
              4. regele României                            să-și  recunoască  «trădarea»,  Antonescu  a  avut  doar  o
            în Primul Război Mondial       4. PNȚ           tentativă  vagă  de  a  opri  recrutarea  directă  a  germani-
                                                            lor din România, în loc să se opună categoric, așa cum
           III. Citiți textele de mai jos și răspundeți la cerințe:   își  propusese.  În  afară  de  asta,  Antonescu  avea  nevoie
                                                   36 puncte  disperată de armamentul greu al nemților, pentru a-și
           A. „După alegeri, tensiunea politică a scăzut consi-  reutila trupele rămase fără așa ceva după Stalingrad. […]
        derabil și atenția s-a concentrat asupra lipsei de rezerve   România fiind un aliat care deținea rezerve importante
        de alimente din țară.  Seceta, combinată cu livrări exage-  de petrol și alte resurse naturale, nu era recomandat să se
        rate către URSS, precum și o ineficiență crasă  și lipsa de   facă uz de forță. Așadar, a fost probabil cel mai bine pen-
        prevedere din partea autorităților duseseră la o criză de   tru ambele părți să cadă la o înțelegere diplomatică.”(R.
        alimente ce amenința cu foamea Moldova și alte regiuni   von Kraus, Nobili şi artizani. O istorie neştiută a saşilor din
        mai sărace din vechiul regat. Rusia […] nu putea ajuta cu   Transilvania)
        nimic și nu se arăta înclinată să-i permită României să   1. Selectați, din text, informația care precizează poziția lui
        intre în negocieri cu alte țări din afara sferei sale de in-  Hitler.                               2p
        fluență.” (I. Chiper, Fl. Constantiniu, A. Pop, Sovietizarea   2. Menționați, din text, două informații despre Antonescu.
        României, Percepții anglo-americane, 1944-1947)                                               2 x 2p = 4p
           B. „Astfel  ponderea populației urbane a crescut de   3. Prezentați o acțiune progermană și una antigerma-
        la 23,4% (1948) la 39,1% (1966), cea a populației rura-  nă a României din Al Doilea Război Mondial.
        le a scăzut, între aceleași date, de la 76,6% la 60,9%.         (1 p acțiune + 2 p prezentare acțiune) × 2 acțiuni = 6 p
        În paralel, partea industriei din produsul social total a   4. Formularea unei opinii despre participarea Româ-
        crescut de la 39% în 1938 la 46,6% în 1950 și la 57,3%   niei  la  Al  Doilea  Război  Mondial  și  susținerea  acesteia
        în 1965; venitul național pe cap de locuitor a cunoscut o   prin prezentarea unui fapt istoric. Spațiul de prezentare
        curbă asemănătoare urcând de la 180 de dolari (1950) la   va cuprinde 10 rânduri.            3 p + 3 p =6 p
        653 (1965).                                            Notă! Se punctează și utilizarea limbajului istoric, structurarea pre-
           Pe hârtie și în cifre avântul economic este deci de ne-  zentării,  evidențierea  relației  cauză-efect  și  încadrarea  răspunsului  în
        contestat; dar cifrele reprezintă numai o parte a medali-  limita de spațiu precizată.        4 × 1 p = 4 p
        ei. În primul rând, ele nu exprimă suferințele și prețul cu                  Notă: Se acordă 10 puncte din oficiu
   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120