Page 115 - istorie-viii-b
P. 115
Unitatea 9. ROMÂNIA SECOLELOR XX-XXI 113
EVALUARE
I. Ordonați cronologic următoarele momente istori- care au fost obținute.” (V. Georgescu, Istoria românilor. De
ce: 16 puncte la origini pînă în zilele noastre)
a. înființarea CAER 1. Identificați, pe baza sursei A, două cauze ale lipsei de
b. unirea Transilvaniei cu România alimente din România. 2 × 5 p = 10 p
c. desființarea Tratatului de la Varșovia 2. Menționați, pe baza sursei B, două consecințe ale
d. Nicolae Ceaușescu devine președinte al RSR
creșterii economice. 2 × 5 p = 10 p
II. Asociați corect evenimentele din coloana A cu in- 3. Identificați două deosebiri între evenimentele isto-
formațiile din coloana B: 4 × 4 p = 16 puncte rice surprinse de sursele A și B. 2 × 8 p = 16 p
A B IV. Citiți textul de mai jos:
22 puncte
1 ,,prin noi înșine” 1. regele Mihai „Când mareșalul Antonescu a încercat să dea vina pe
2. regele României
în Al Doilea Război Mondial 2. regele Ferdinand alții, Hitler i-a amintit că reprezentanții săi ceruseră la
3. ,,porțile deschise” 3. PNL Berlin să se treacă cu vederea tratativele cu aliații. Silit
4. regele României să-și recunoască «trădarea», Antonescu a avut doar o
în Primul Război Mondial 4. PNȚ tentativă vagă de a opri recrutarea directă a germani-
lor din România, în loc să se opună categoric, așa cum
III. Citiți textele de mai jos și răspundeți la cerințe: își propusese. În afară de asta, Antonescu avea nevoie
36 puncte disperată de armamentul greu al nemților, pentru a-și
A. „După alegeri, tensiunea politică a scăzut consi- reutila trupele rămase fără așa ceva după Stalingrad. […]
derabil și atenția s-a concentrat asupra lipsei de rezerve România fiind un aliat care deținea rezerve importante
de alimente din țară. Seceta, combinată cu livrări exage- de petrol și alte resurse naturale, nu era recomandat să se
rate către URSS, precum și o ineficiență crasă și lipsa de facă uz de forță. Așadar, a fost probabil cel mai bine pen-
prevedere din partea autorităților duseseră la o criză de tru ambele părți să cadă la o înțelegere diplomatică.”(R.
alimente ce amenința cu foamea Moldova și alte regiuni von Kraus, Nobili şi artizani. O istorie neştiută a saşilor din
mai sărace din vechiul regat. Rusia […] nu putea ajuta cu Transilvania)
nimic și nu se arăta înclinată să-i permită României să 1. Selectați, din text, informația care precizează poziția lui
intre în negocieri cu alte țări din afara sferei sale de in- Hitler. 2p
fluență.” (I. Chiper, Fl. Constantiniu, A. Pop, Sovietizarea 2. Menționați, din text, două informații despre Antonescu.
României, Percepții anglo-americane, 1944-1947) 2 x 2p = 4p
B. „Astfel ponderea populației urbane a crescut de 3. Prezentați o acțiune progermană și una antigerma-
la 23,4% (1948) la 39,1% (1966), cea a populației rura- nă a României din Al Doilea Război Mondial.
le a scăzut, între aceleași date, de la 76,6% la 60,9%. (1 p acțiune + 2 p prezentare acțiune) × 2 acțiuni = 6 p
În paralel, partea industriei din produsul social total a 4. Formularea unei opinii despre participarea Româ-
crescut de la 39% în 1938 la 46,6% în 1950 și la 57,3% niei la Al Doilea Război Mondial și susținerea acesteia
în 1965; venitul național pe cap de locuitor a cunoscut o prin prezentarea unui fapt istoric. Spațiul de prezentare
curbă asemănătoare urcând de la 180 de dolari (1950) la va cuprinde 10 rânduri. 3 p + 3 p =6 p
653 (1965). Notă! Se punctează și utilizarea limbajului istoric, structurarea pre-
Pe hârtie și în cifre avântul economic este deci de ne- zentării, evidențierea relației cauză-efect și încadrarea răspunsului în
contestat; dar cifrele reprezintă numai o parte a medali- limita de spațiu precizată. 4 × 1 p = 4 p
ei. În primul rând, ele nu exprimă suferințele și prețul cu Notă: Se acordă 10 puncte din oficiu

