Page 117 - istorie-viii-b
P. 117
RECAPITULARE FINALĂ 115
Imaginați-vă că sunteți Hadrian, împărat roman între Realizați o scrisoare către Senatul roman prin care să
117 și 138, care a reorganizat provincia romană Dacia în arătați importanța menținerii provinciei romane Dacia
două rânduri, împărțind-o, în 119, în Dacia Superior și Da- în cadrul granițelor Imperiului Roman.
cia Inferior, apoi, în 123, când adaugă Dacia Porolissensis.
UNITATEA 4. ETNOGENEZA ROMÂNEASCĂ
• Contactele dintre civilizația geto-dacă și cea roma- ACTIVITATE DE CONSOLIDARE: Împărat al Imperiului Bizantin
nă au avut ca rezultat romanizarea geto-dacilor, proces
în urma căruia geto-dacii au învățat limba latină și au Imaginați-vă că sunteți îm-
adoptat obiceiurile și modul de viață roman. păratul Imperiului Bizantin,
• Creștinismul a fost un factor esențial al romanizării Constantin al VII-lea Porfiro-
și constituie o dovadă a originii latine a poporului ro- genetul (913–959), care într-o
mân. lucrare a sa făcea distincția între
• Etnogeneza românească s-a desfășurat în secolele I– romei, populația greacă a impe-
II – VIII–IX, la nord și la sud de Dunăre, sub forma a două riului, și romani, adică populația
sinteze: romanizarea dacilor și asimilarea migratorilor. vorbitoare a unor dialecte neoro-
manice din Imperiul Bizantin.
Elaborați un decret imperial
prin care să motivați existența acestei populații numite
de către împărat romani.
UNITATEA 5. EVUL MEDIU ROMÂNESC
• Din secolul al IX-lea, societatea medievală ro- ACTIVITATE DE CONSOLIDARE: Domnitor al Țărilor Române
mânească a evoluat de la stadiul de obști sătești la
cel de formațiuni politice conduse de cnezi, juzi sau Imaginați-vă că sunteți Mihai Viteazul (1593-1601),
voievozi. domn al Țării Românești ce s-a implicat în lupta antio-
• Prin unirea cnezatelor și voievodatelor, s-au con- tomană și realizatorul unirii Țărilor Române din 1600.
stituit, în secolul al XIV-lea, statele Țara Românească și Organizați clasa în două echipe. Fiecare echipă ela-
Moldova, în timp ce, în Transilvania, procesul unificator borează câte un discurs al lui Mihai Viteazul, după cum
a fost stopat de către cucerirea maghiară. urmează:
• După secolul al XIV-lea, Moldova și Țara Româ- Echipa 1 – Motivează aderarea lui Mihai Viteazul la
nească au urmărit să supraviețuiască expansiunii oto- Liga Sfântă.
mane participând la cruciadele târzii, alături de alte sta- Echipa 2 – Motivează decizia lui Mihai Viteazul de a
te creștine europene. acționa în Transilvania și Moldova.
UNITATEA 6. MODERNITATEA TIMPURIE
• Domnitorii Constantin Brâncoveanu și Dimitrie ACTIVITATE DE CONSOLIDARE: Călător în spațiul românesc la
Cantemir au contribuit la organizarea modernă a insti- începuturile modernității
tuțiilor statului și au promovat o politică de echilibru în
relația cu marile puteri europene ale vremii. Imaginați-vă că sunteți Anton-Maria del Chiaro, ce-
• În urma tratatelor de la Blaj (1687) și Sibiu (1688) lebrul învățat italian, sfetnic și secretar al domnitorului
s-a instaurat stăpânirea habsburgică în Transilvania, Constantin Brâncoveanu, autor al cărții Istoria revoluții-
concretizată prin elaborarea Diplomei Leopoldine din lor moderne din Valahia (Veneția, 1718).
1691. Românii transilvăneni au luptat pentru emanci- Realizați un jurnal de călătorie în care să notați:
pare națională prin intermediul Școlii Ardelene, care a • Informații politice și culturale despre activitatea
elaborat în 1791 Supplex Libellus Valachorum. domnitorului Constantin Brâncoveanu.
• Regimul fanariot s-a caracterizat, pe de o parte, • Relațiile Țărilor Române cu Imperiul Otoman la în-
prin diminuarea autonomiei Țărilor Române, iar, pe de ceputul secolului al XVIII-lea.
altă parte, prin apariția primelor semne ale moderni- • Părerile personale despre lupta românilor din Tran-
tății. silvania pentru emancipare națională.

