Page 117 - istorie-viii-b
P. 117

RECAPITULARE FINALĂ           115


           Imaginați-vă că sunteți Hadrian, împărat roman între   Realizați o scrisoare către Senatul roman prin care să
        117  și  138,  care  a  reorganizat  provincia  romană  Dacia  în   arătați importanța menținerii provinciei romane Dacia
        două rânduri, împărțind-o, în 119, în Dacia Superior și Da-  în cadrul granițelor Imperiului Roman.
        cia Inferior, apoi, în 123, când adaugă Dacia Porolissensis.

                                       UNITATEA 4. ETNOGENEZA ROMÂNEASCĂ
           • Contactele dintre civilizația geto-dacă și cea roma-  ACTIVITATE DE CONSOLIDARE: Împărat al Imperiului Bizantin
        nă au avut ca rezultat romanizarea geto-dacilor, proces
        în urma căruia geto-dacii au învățat limba latină și au   Imaginați-vă  că  sunteți  îm-
        adoptat obiceiurile și modul de viață roman.        păratul   Imperiului   Bizantin,
           • Creștinismul a fost un factor esențial al romanizării   Constantin  al  VII-lea  Porfiro-
        și constituie o dovadă a originii latine a poporului ro-  genetul  (913–959),  care  într-o
        mân.                                                lucrare a sa făcea distincția între
           • Etnogeneza românească s-a desfășurat în secolele I–  romei, populația greacă a impe-
        II – VIII–IX, la nord și la sud de Dunăre, sub forma a două   riului, și romani, adică populația
        sinteze: romanizarea dacilor și asimilarea migratorilor.  vorbitoare a unor dialecte neoro-
                                                            manice din Imperiul Bizantin.
                                                               Elaborați  un  decret  imperial
                                                            prin care să motivați existența acestei populații numite
                                                            de către împărat romani.



                                         UNITATEA 5. EVUL MEDIU ROMÂNESC
           •  Din  secolul  al  IX-lea,  societatea  medievală  ro-  ACTIVITATE DE CONSOLIDARE: Domnitor al Țărilor Române
        mânească  a  evoluat  de  la  stadiul  de  obști  sătești  la
        cel  de  formațiuni  politice  conduse  de  cnezi,  juzi  sau   Imaginați-vă că sunteți  Mihai Viteazul (1593-1601),
        voievozi.                                           domn al Țării Românești ce s-a implicat în lupta antio-
           • Prin unirea cnezatelor și voievodatelor, s-au con-  tomană și realizatorul unirii Țărilor Române din 1600.
        stituit, în secolul al XIV-lea, statele Țara Românească și   Organizați clasa în două echipe. Fiecare echipă ela-
        Moldova, în timp ce, în Transilvania, procesul unificator   borează câte un discurs al lui Mihai Viteazul, după cum
        a fost stopat de către cucerirea maghiară.          urmează:
           •  După  secolul  al  XIV-lea,  Moldova  și  Țara  Româ-  Echipa 1 – Motivează aderarea lui Mihai Viteazul la
        nească  au  urmărit  să  supraviețuiască  expansiunii  oto-  Liga Sfântă.
        mane participând la cruciadele târzii, alături de alte sta-  Echipa 2 – Motivează decizia lui Mihai Viteazul de a
        te creștine europene.                               acționa în Transilvania și Moldova.




                                        UNITATEA 6. MODERNITATEA TIMPURIE
           •  Domnitorii  Constantin  Brâncoveanu  și  Dimitrie   ACTIVITATE DE CONSOLIDARE: Călător în spațiul românesc la
        Cantemir au contribuit la organizarea modernă a insti-  începuturile modernității
        tuțiilor statului și au promovat o politică de echilibru în
        relația cu marile puteri europene ale vremii.          Imaginați-vă că sunteți Anton-Maria del Chiaro, ce-
           • În urma tratatelor de la Blaj (1687) și Sibiu (1688)   lebrul învățat italian, sfetnic și secretar al domnitorului
        s-a  instaurat  stăpânirea  habsburgică  în  Transilvania,   Constantin Brâncoveanu, autor al cărții Istoria revoluții-
        concretizată  prin  elaborarea  Diplomei  Leopoldine  din   lor moderne din Valahia (Veneția, 1718).
        1691.  Românii  transilvăneni  au  luptat  pentru  emanci-  Realizați un jurnal de călătorie în care să notați:
        pare națională prin intermediul Școlii Ardelene, care a   •  Informații  politice  și  culturale  despre  activitatea
        elaborat în 1791 Supplex Libellus Valachorum.       domnitorului Constantin Brâncoveanu.
           • Regimul fanariot s-a caracterizat, pe de o parte,   • Relațiile Țărilor Române cu Imperiul Otoman la în-
        prin diminuarea autonomiei Țărilor Române, iar, pe de   ceputul secolului al XVIII-lea.
        altă parte, prin apariția primelor semne ale moderni-  • Părerile personale despre lupta românilor din Tran-
        tății.                                              silvania pentru emancipare națională.
   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122