Page 112 - istorie-viii-b
P. 112
Unitatea 9.
110 ROMÂNIA SECOLELOR XX-XXI
STUDIU DE CAZ
Constituția României din 1991
CITIȚI ȘI RĂSPUNDEȚI Noul context politic determinat de Revoluția din 16–22 decembrie 1989,
ruperea de instituțiile și politica regimului comunist impuneau o nouă lege
A ,,Art. 145 (1) Aderarea României la tra-
tatele constitutive ale Uniunii Europene, în fundamentală pentru România. Necesitatea elaborării unei noi Constitu-
scopul transferării unor atribuții către insti- ții a fost anunțată de Comunicatul în 10 puncte al Consiliului Frontului Salvă-
tuțiile comunitare, precum și al exercitării în rii Naționale, în 22 decembrie 1989. Astfel, la 21 noiembrie 1991, Adunarea
comun cu celelalte state membre a compe- Constituantă a adoptat Constituția, iar la 8 decembrie a fost organizat un
tențelor prevăzute în aceste tratate, se face referendum. Statul de drept se bazează pe: suveranitatea poporului, sepa-
prin lege adoptată în ședința comună a Ca-
merei Deputaților și Senatului, cu o majori- rarea puterilor în stat, responsabilitate guvernamentală, drepturi și libertăți
tate de două treimi din numărul deputaților cetățenești. Parlamentul este unica autoritate legiuitoare a țării. Parlamen-
și senatorilor. tul este bicameral, format din Senat și Adunarea Deputaților. Președintele
(2) Ca urmare a aderării, prevederile tra- reprezintă statul român, e garantul independenței naționale, unității și in-
tatelor constitutive ale Uniunii Europene, tegrității teritoriale. Mandatul președintelui era stabilit la patru ani, cu un
precum și celelalte reglementări comunita- număr maximum de două mandate. Guvernul conduce administrația publi-
re cu caracter obligatoriu, au prioritate față
de dispozițiile contrare din legile interne, cu că, realizează politica internă și externă a țării.
respectarea prevederilor actului de aderare.” Potrivit Constituției din 1991, forma de organizare a statului român este
(Constituția României, 2003) republica, suveranitatea națională aparține poporului român și se exercită
1. Stabiliți, pe baza sursei A, raportul de co- prin organe reprezentative și prin referendum (art. 2). Sunt statuate drep-
laborare dintre România și Uniunea Europeană. turi precum: libera circulație (art. 25), inițiativa legislativă a electoratului
2. Pornind de la sursa A, organizați o dez- (art. 73), votul universal, egal și direct, secret și liber exprimat (art. 59) pen-
batere pe tema „Reglementările europene au tru cetățenii cu vârsta de peste 18 ani. Constituția a fost modificată în 2003,
prioritate asupra dispozițiilor din legile sta- datorită aderării României la NATO și la Uniunea Europeană. Principalele
tului român”.
modificări au fost: durata mandatului președintelui de 5 ani, dreptul cetățe-
nilor europeni de a alege și a fi aleși în România.
B
APLICAȚII
C „Articolul 1
(1) România este stat național, suveran și independent, unitar și indivizibil.
(2) Forma de guvernământ a statului este republica.
(3) România este stat de drept, democratic și social, în care demnitatea
omului, drepturile și libertățile cetățenilor, libera dezvoltare a personalită-
ții umane, dreptatea și pluralismul politic reprezintă valori supreme și sunt
Stema României, Stema Republicii garantate.” (Constituția României)
potrivit Constituției Socialiste România,
din 1991, potrivit Constituției 1. Identificați în sursa C forma de organizare a statului român.
modificată în 2003. din 1965. 2. Analizați Constituția României folosind și aplicațiile de la disciplina
1. Pe baza cunoștințelor dobândite și a Educație socială.
sursei B, stabiliți principala diferență din- 3. Realizați un eseu de 15–20 de rânduri despre Constituția României.
tre regimurile politice de până în 1989 și de După ce îl susțineți în fața clasei, îl adăugați la dosarul personal.
după 1989.
2. Discutați în clasă despre simbolurile 4. Menționați câte o diferență între Constituția din 1991 și Constituțiile
grafice ale celor două steme. din 1923 și 1938.

