Page 95 - istorie-viii-b
P. 95

Unitatea 9.
                                                                               ROMÂNIA SECOLELOR XX-XXI       93

         STUDIU DE CAZ
         Idei politice în lumea

        românească interbelică

        Neoliberalismul  a  pus  accent  pe  intervenția  statu-
        lui în economie, pornind de la ideea că după război țara
        trebuia reconstruită și modernizată. Politica adoptată de
        liberali s-a numit „prin noi înșine”, în felul acesta era
        loc și pentru investiții străine, dar și pentru protejarea și
        dezvoltarea afacerilor românești, astfel încât să crească
        producția internă. Între teoreticienii de seamă ai doctri-
        nei liberale s-au numărat Ștefan Zeletin, Vintilă Brătia-
        nu, Mihail Manoilescu. Teoria neoliberală a lui Zeletin se
        exprimă sintetic prin: porți deschise pentru capitalul stră-
        in, porți închise pentru mărfurile străine.
        Național-țărănismul pornea de la ideea centrală că
        România era stat agrar bazat pe mica proprietate țără-
        nească.  Țărăniștii  erau  sensibili  la  nevoile  categoriilor   Constantin  Titel-Petrescu.  O  facțiune  extremistă  de
        defavorizate,  vizând  intervenția  statului  în  economie,   stânga, de tip leninist, desprinsă din PSD, s-a ocupat în
        în  special  pentru  ajutorarea  acestor  categorii.  Politica   România cu acțiuni de destabilizare și subminare, ordo-
        „porților deschise” aplicată de țărăniști s-a materiali-  nate de la Moscova.
        zat prin pătrunderea liberă pe piața românească atât a   Mişcarea  Legionară  În  perioada  interbelică,  toate
        produselor, cât și a capitalurilor străine. Cel mai cunos-  nemulțumirile  legate  de  inegalități,  abuzuri,  sărăcie  și
        cut teoretician național-țărănist a fost Virgil Madgearu.   alte aspecte ale realităților de după Primul Război Mon-
        Spre deosebire de statul liberal, care punea accentul pe   dial, și-au găsit ecoul într-un nou curent politic – Miș-
        modernizare prin industrializare, statul național-țără-  carea  Legionară,  condusă  de  Corneliu  Zelea  Codreanu.
        nesc punea accentul pe modernizarea agriculturii.
                                                            Principalele trăsături: credința creștină, anticomunism,
        Social-democrația  în  România  a  fost  reprezen-  antisemitism, cultul eroilor, sistem corporatist, împo-
        tată  de  Partidul  Social-Democrat,  al  cărui  lider  a  fost   triva democrației parlamentare.



         JOC DE ROL                                       Pe baza informațiilor din lectie şi din sursele digitale, organizați un joc
                                                          de rol pe tema relațiilor dintre stat şi cetățean în lumea românească
                                                          interbelică.  Pentru  aceasta,  folosiți  metoda  Pălăriilor  gânditoare.  La
                                                          finalul jocului, fiecare elev va completa o fişă de autoevaluare, conform
                                                          modelului de mai jos.











             GÂNDIRE          GÂNDIRE          GÂNDIRE          GÂNDIRE          GÂNDIRE          GÂNDIRE
            OBIECTIVĂ         AFECTIVĂ         POZITIVĂ         CREATIVĂ      DESPRE GÂNDIRE       CRITICĂ
            Prezintă fapte,   Exprimă emoțiile   Evidențiază   Exprimă creativi-  Gestionează efor-  Evidențiază
            imagini și cifre   despre legătura   aspectele pozitive   tatea și ideile noi   tul de gândire al   punctele slabe
           exacte în ordine   dintre stat și cetă-  ale relației dintre   ce apar în relația   celor cinci pălării,   ale relației dintre
            cronologică,    țean în perioada   stat și cetățean.   dintre stat și cetă-  asemenea unui   cetățean și stat;
          informează despre   interbelică   Orientarea spre o   țean în perioada   profesor, clarifică   este prudentă în
           evoluția ideilor                 viziune optimistă.  interbelică.  și organizează ac-  analiză.
              politice                                                        tivitatea. Rezumă
                                                                              dezbaterea și pre-
                                                                              zintă concluziile.
         Am reușit să mă implic în rolul primit?            Notați cu o cifră de la 1 la 10.
         Ce rol mi s-ar potrivi?                            Numiți culoarea pălăriei corespunzătoare.
         Ce dificultăți am întâmpinat?                      Precizați cel puțin o dificultate.
         Ce am aflat despre mine la finalul activității?    Menționați cel puțin un aspect.
         Cum voi folosi ce am învățat?                      Menționați cel puțin un aspect.
   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100