Page 116 - istorie-viii-l
P. 116
STUDIU DE CAZ UNITATEA IX
MANIPULARE ȘI PROPAGANDĂ.
OMUL NOU. CONSECINȚE
Impunerea comunismului în România a venit cu 1. Citește cu atenție poezia de mai jos:
o schimbare majoră în cultură, copiată după mode- „Spre gloria și demnitatea României
lul URSS. Regimul sovietic era lăudat, iar valorile Cu tot ce-avem în inimi mai înalt,
culturale românești erau ignorate sau eliminate. Tovarășului Ceaușescu, noi, copiii
Propaganda comunistă avea scopul de a transforma Exemplul i-l urmăm neîncetat. /
cetățeanul într-un „om nou”, adică un om harnic și Și gândurile noastre, laolaltă,
loial Partidului Comunist. După anul 1964, regimul Unite-n plaiul țării, românescul, /
a adoptat însă o direcție mult mai naționalistă. Aduc recunoștință vie, caldă,
Propaganda comunistă era prezentă peste tot, Tovarășei Elena Ceaușescu.”
încă din copilărie. La grădiniță, copiii făceau parte (Revista Cutezătorii nr. 2, 1980)
din organizația Șoimii Patriei, la școală deveneau a. Identifică-i pe cei menționați în poezie.
pionieri, iar apoi erau încurajați să intre în Uniunea b. Explică de ce regimul comunist considera
Tineretului Comunist (UTC). Cea mai mare onoare importantă influențarea generației tinere.
era să devii membru al Partidului Comunist Ro-
mân (PCR). 2. Analizează fiecare imagine în parte și răs-
Erau organizate serbări și spectacole în cinstea punde la următoarele întrebări:
conducătorilor comuniști, le erau dedicate poeme, a. Cine sunt conducătorii prezenți în imagini?
cărți și emisiuni de radio și televiziune. Portretele b. Cum sunt reprezentate relațiile dintre condu-
lui Gheorghe Gheorghiu-Dej și mai apoi ale lui Ni- cători și pionieri în fiecare fotografie?
colae Ceaușescu erau nelipsite din instituțiile pu- c. Ce detalii din îmbrăcăminte, expresii faciale
blice, inclusiv din școli.
și decor sugerează scopul propagandistic al foto-
grafiilor? ANIC, Fond CC al PCR, album A43
„Când Tovarășul a trecut prin oraș
către una dintre casele sale de
vacanță, am fost strânși cu toții pe (ANIC, Fond CC al PCR, Album A12)
marginea străzii pe care urma să
apară convoiul prezidențial. Noi,
elevii, trebuia să facem un soi de
dans cu eșarfe. Am așteptat o zi
întreagă. Ore și ore de plictiseală, de
chin. Tovarășul și Tovarășa au ajuns
abia către seară și n-au aruncat nici
măcar o privire spre noi.”
Ioana Pârvulescu, Gheorghe Gheorghiu-Dej alături de pionieri
Și eu am trăit în comunism la Congresul al III-lea al PMR
Ceaușescu a reușit să atragă de partea sa mulți
intelectuali, scriitori și istorici, folosind ideea de (ANIC, Fond CC al PCR, Album A64)
„națiune” pentru a-și susține politica. Din acest mo-
tiv, aproape că nu a existat opoziție din partea inte-
lectualilor, care, în general, au sprijinit regimul fără
să îl conteste.
Tentativa de a crea un „om nou” a eșuat, însă
propaganda și-a pus amprenta asupra societății, iar
consecințele au fost importante și de durată, influ-
ențând adaptarea la democrație și la economia de Nicolae și Elena Ceaușescu alături de pionieri
piață după căderea regimului comunist. în timpul unei vizite la Scornicești
114 ROMÂNIA SECOLELOR XX-XXI

