Page 13 - istorie-viii-l
P. 13
UNITATEA I LECȚIA 2
Evul Mediu românesc (secolul al IX-lea – mijlocul secolului al Reflectăm împreună
XVIII-lea) este epoca în care au loc definitivarea procesului de formare
a poporului român, formarea și dezvoltarea statelor medievale româ- Citește lecția și gândește-te la câte
nești, dar și rezistența împotriva unor vecini mai puternici. un cuvânt cu care poți descrie fiecare
Epoca modernă (mijlocul secolului al XVIII-lea – 1918) este marca- epocă istorică. Notează în caiet epoca
tă de evenimente istorice precum Revoluția de la 1848, Unirea Princi- istorică pe care o consideri cea mai
patelor din 1859, Războiul de Independență (1877-1878), Războiul de bună pentru omenire.
Întregire (1916-1918) și Marea Unire (1918).
Epoca contemporană, împărțită în perioada interbelică, cea a regi-
mului comunist și cea a regimului democratic, începe în 1918 și durea-
ză până în zilele noastre.
IZVOARELE ISTORICE Pentru cunoașterea societăților umane din
trecutul îndepărtat, istoricul studiază izvoare nescrise: urme ale activi-
tății umane, adică ruine și obiecte descoperite de arheologi, dar și izvoa-
re scrise: hărți, documente, monede. În spațiul românesc, evenimentele
sunt înregistrate în scris începând din Antichitate. Operele literare ale
istoricilor greci și latini sunt izvoare externe, iar inscripțiile pe piatră,
bronz, ceramică scrise de oamenii care au trăit pe teritoriul României de
azi intră în categoria izvoarelor scrise interne.
Aplicații
1. „Tradiția istorică și cultul trecutului au la 3. Privește cu atenție și
neamurile luminate tocmai acest rost, de a hră- identifică tipul de izvor istoric,
ni sentimentul de continuitate spirituală între scris sau nescris, prezentat în
strămoșii ori anticii idealizați și între luptătorii fiecare dintre imaginile ală-
pentru ideal ai vremurilor de azi. Strămoșii noș- turate.
tri sunt însă tocmai anticii, a căror viață e pentru
întreaga lume contemporană un izvor de bogă-
ție sufletească și de avânturi înălțătoare.” (Vasile
Pârvan, Contribuții epigrafice la istoria creștinis-
mului daco-roman) Ceramică de Cucuteni
a. Citește cu atenție textul și identifică rolul pe
care Vasile Pârvan îl atribuie tradiției istorice.
b. Discută cu un coleg afirmația lui Vasile Pâr- Monede
van și argumentează de ce trecutul poate fi consi- Hartă
derat o sursă de inspirație pentru prezent.
c. Imaginează-ți că ești unul dintre strămoșii
idealizați despre care vorbește sursa istorică de
mai sus. Scrie un discurs de 8-10 rânduri adresat
generațiilor viitoare, în care să explici ce lecții din
viața ta pot să îi inspire și să îi îndrume pe
oamenii din prezent.
2. Compară cele două instrumen-
te de măsurare a timpului. Pentru
fiecare dintre ele precizează două
avantaje și două dezavantaje.
Ceas solar Clepsidră
INTRODUCERE 11

