Page 13 - istorie-viii-l
P. 13

UNITATEA I                                              LECȚIA 2

           Evul  Mediu românesc (secolul al IX-lea – mijlocul secolului al           Reflectăm împreună
        XVIII-lea) este epoca în care au loc definitivarea procesului de formare
        a poporului român, formarea și dezvoltarea statelor medievale româ-       Citește lecția și gândește-te la câte
        nești, dar și rezistența împotriva unor vecini mai puternici.          un cuvânt cu care poți descrie fiecare
           Epoca modernă (mijlocul secolului al XVIII-lea – 1918) este marca-  epocă istorică. Notează în caiet epoca
        tă de evenimente istorice precum Revoluția de la 1848, Unirea Princi-  istorică pe care o consideri cea mai
        patelor din 1859, Războiul de Independență (1877-1878), Războiul de    bună pentru omenire.
        Întregire (1916-1918) și Marea Unire (1918).
            Epoca contemporană, împărțită în perioada interbelică, cea a regi-
        mului comunist și cea a regimului democratic, începe în 1918 și durea-
        ză până în zilele noastre.


           IZVOARELE ISTORICE  Pentru cunoașterea societăților umane din
        trecutul îndepărtat, istoricul studiază izvoare nescrise: urme ale activi-
        tății umane, adică ruine și obiecte descoperite de arheologi, dar și izvoa-
        re scrise: hărți, documente, monede. În spațiul românesc, evenimentele
        sunt înregistrate în scris începând din Antichitate. Operele literare ale
        istoricilor greci și latini sunt izvoare externe, iar inscripțiile pe piatră,
        bronz, ceramică scrise de oamenii care au trăit pe teritoriul României de
        azi intră în categoria izvoarelor scrise interne.



              Aplicații


               1.  „Tradiția istorică și cultul trecutului au la   3. Privește cu atenție și
            neamurile luminate tocmai acest rost, de a hră-   identifică tipul de izvor istoric,
            ni  sentimentul de  continuitate  spirituală  între  scris sau nescris, prezentat în
            strămoșii ori anticii idealizați și între luptătorii  fiecare dintre imaginile ală-
            pentru ideal ai vremurilor de azi. Strămoșii noș-  turate.
            tri sunt însă tocmai anticii, a căror viață e pentru
            întreaga lume contemporană un izvor de bogă-
            ție sufletească și de avânturi înălțătoare.” (Vasile
            Pârvan, Contribuții epigrafice la istoria creștinis-
            mului daco-roman)                                                                Ceramică de Cucuteni

               a. Citește cu atenție textul și identifică rolul pe
            care Vasile Pârvan îl atribuie tradiției istorice.
               b. Discută cu un coleg afirmația lui Vasile Pâr-                Monede
            van și argumentează de ce trecutul poate fi consi-                                           Hartă
            derat o sursă de inspirație pentru prezent.
               c. Imaginează-ți că ești unul dintre strămoșii
            idealizați despre care vorbește sursa istorică de
            mai sus. Scrie un discurs de 8-10 rânduri adresat
            generațiilor viitoare, în care să explici ce lecții din
            viața ta pot să îi inspire și să îi îndrume pe
            oamenii din prezent.


               2. Compară cele două instrumen-
            te  de  măsurare  a  timpului.  Pentru
             fiecare dintre ele precizează două
                avantaje și două dezavantaje.



                        Ceas solar      Clepsidră


                                                                                               INTRODUCERE  11
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18