Page 11 - istorie-viii-l
P. 11
UNITATEA I LECȚIA 1
climatice. Ocupațiile locuitorilor – agricultura, păstoritul, meșteșu- Reflectăm împreună
gurile – au fost și sunt adaptate reliefului, având ponderi diferite în
zonele de munte, de deal și de câmpie. Citește lecția și notează în caiet trei
Relieful și clima influențează și tipul de habitat. Pentru zonele idei principale, două întrebări pe care
montane este tipică locuirea dispersată, în zonele de deal și de câmpie le ai în legătură cu informațiile desco-
așezările se concentrează pe văile râurilor, de-a lungul căilor de acces, perite, un lucru dificil pe care l-ai în-
și sunt de obicei așezări compacte. tâmpinat pe parcursul lecției.
Aplicații
1. Privește harta cu atenție.
a. Identifică principalele forme de relief.
b. Documentează-te și descoperă lun-
gimea Munților Carpați, pe ce distanță
curge Dunărea și câți kilometri are.
2. Copiază în caiet și completează
tabelul după model, menționând ti-
pul de relief și ocupațiile din trecut pe
care le aveau locuitorii acestor zone:
Relief Ocupații
câmpie agricultură
România - harta fizică
3. Alege una dintre imaginile de mai jos, ima-
ginează-ți că poți călători în zona respectivă în 4. Citește cu atenție sursa de mai jos și răspun-
Antichitate sau Evul Mediu. Scrie un text de ma- de la următoarele cerințe:
ximum cinci paragrafe, menționând: locurile vi- „De Dunăre, ca și de Carpați se leagă întrea-
zitate (așezări, râuri, munți), oamenii întâlniți și ga viață a poporului nostru. Ea este partea care ne
ocupațiile lor. ține în contact cu popoarele civilizate, din apusul și
centrul Europei; și tot ea ne deschide calea largă a
oceanului, pentru schimbul produselor țării și mun-
cii poporului cu produsele țărilor cele mai îndepăr-
tate. (...) Tot ea ne mai pune la dispoziție o întreagă
serie de daruri naturale: un izvor mare de umiditate
pentru agricultură, un izvor de energie pentru in-
dustrie, pescării de o bogăție unică, pășune și fâne-
țe de o abundență necunoscută în altă parte a țării;
ea este dar o adevărată binefăcătoare a neamului
Dunărea nostru.” (Grigore Antipa, Dunărea și problemele ei
științifice, economice și politice)
a. Menționează care sunt beneficiile pe care le
aduce Dunărea spațiului românesc conform auto-
rului.
b. Precizează cum numește autorul textului
Dunărea.
c. Identifică un alt beneficiu al Dunării pentru
spațiul românesc al zilelor noastre. Discută cu un
Munții Făgăraș coleg și compară informația identificată.
INTRODUCERE 9

