Page 76 - biologie-viii
P. 76

UNITATEA 3


                                                  Aplicații



        A. Compară și explică!

           1. Compară capacitatea de drenare a celor două tipuri
        de sol din imaginile alăturate  i din tabelul de mai jos,
        precum  i dezavantajele acestora pentru dezvoltarea
        plantelor.
                                                                    Sol nisipos                 Sol lutos
                 Sol nisipos               Sol lutos
         – apa se scurge repede printre  – ______________________
         granulele de nisip        _______________________
         – ______________________  – sunt foarte umede și
         _______________________   lipicioase

         – plantele nu ar avea suficientă  – ______________________
         apă                       _______________________     1.                        2.


           2. Cum ar putea un fermier să modifice structura solurilor argiloase pentru a îmbunătă i drenajul?



        B. EXPERIMENT Din ce este alcătuit solul?
           Materiale necesare: un borcan, apă, sol.

           Mod de lucru:
          umple i un borcan curat (o treime din acesta) cu
        pământ;
          adăuga i apă până când borcanul este aproape plin;
          închide i cu capacul  i agita i energic timp de
        1–2 minute;
          pune i borcanul într-un loc unde poate să rămână
        nederanjat, preferabil într-un loc luminos, pentru o mai
        bună observare;
          după o oră face i observa ii în legătură cu ceea ce se   3.
        vede în borcan.
           Concluzii: Componentele solului se vor a eza în dife-
        rite etaje (3.):                                       în apă vor pluti diferite elemente – materia

         particulele de nisip (cele mai mari  i mai grele, cu   organică din sol; cel mai probabil apa va fi tulbure,
        diametrul între 2  i 0,5 mm) se vor a eza pe fundul   din cauza argilei care încă este în suspensie.
        borcanului; la fel  i pietricelele;                      Pentru a vedea cantitatea totală de argilă
         deasupra nisipului se va a eza lutul, care are particule  a tepta i 2–3 zile. După această perioadă, apa va fi

        de dimensiuni medii (0,5–0,002 mm);                   limpede, iar argila va fi a ezată în totalitate. Dacă
         urmează stratul de argilă, care este cea mai fină  i mai  mai există impurită i în apă, acestea se datorează

        u oară particulă (cu diametrul de 0,002 mm);          materiei organice.

        C. Portofoliu                                             La finalul activită ii, un reprezentant din fiecare


           Lucrând în grupe de câte cinci elevi, nota i care sunt  grupă va nota răspunsurile pe tablă. Descoperi i
        cele mai importante trei surse de poluare ale solului din  elementele comune găsite. Folosind informa iile

        zona în care trăi i.                                    ob inute, realiza i afi e  i articole pe care le pute i
           Găsi i cinci modalită i proprii prin care a i putea con-  distribui în comunitatea voastră  i în mass-media
        tribui la diminuarea poluării solului.                  locală.


        74    SĂNĂTATEA OMULUI ȘI A MEDIULUI
   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81