Page 76 - biologie-viii
P. 76
UNITATEA 3
Aplicații
A. Compară și explică!
1. Compară capacitatea de drenare a celor două tipuri
de sol din imaginile alăturate i din tabelul de mai jos,
precum i dezavantajele acestora pentru dezvoltarea
plantelor.
Sol nisipos Sol lutos
Sol nisipos Sol lutos
– apa se scurge repede printre – ______________________
granulele de nisip _______________________
– ______________________ – sunt foarte umede și
_______________________ lipicioase
– plantele nu ar avea suficientă – ______________________
apă _______________________ 1. 2.
2. Cum ar putea un fermier să modifice structura solurilor argiloase pentru a îmbunătă i drenajul?
B. EXPERIMENT Din ce este alcătuit solul?
Materiale necesare: un borcan, apă, sol.
Mod de lucru:
umple i un borcan curat (o treime din acesta) cu
pământ;
adăuga i apă până când borcanul este aproape plin;
închide i cu capacul i agita i energic timp de
1–2 minute;
pune i borcanul într-un loc unde poate să rămână
nederanjat, preferabil într-un loc luminos, pentru o mai
bună observare;
după o oră face i observa ii în legătură cu ceea ce se 3.
vede în borcan.
Concluzii: Componentele solului se vor a eza în dife-
rite etaje (3.): în apă vor pluti diferite elemente – materia
particulele de nisip (cele mai mari i mai grele, cu organică din sol; cel mai probabil apa va fi tulbure,
diametrul între 2 i 0,5 mm) se vor a eza pe fundul din cauza argilei care încă este în suspensie.
borcanului; la fel i pietricelele; Pentru a vedea cantitatea totală de argilă
deasupra nisipului se va a eza lutul, care are particule a tepta i 2–3 zile. După această perioadă, apa va fi
de dimensiuni medii (0,5–0,002 mm); limpede, iar argila va fi a ezată în totalitate. Dacă
urmează stratul de argilă, care este cea mai fină i mai mai există impurită i în apă, acestea se datorează
u oară particulă (cu diametrul de 0,002 mm); materiei organice.
C. Portofoliu La finalul activită ii, un reprezentant din fiecare
Lucrând în grupe de câte cinci elevi, nota i care sunt grupă va nota răspunsurile pe tablă. Descoperi i
cele mai importante trei surse de poluare ale solului din elementele comune găsite. Folosind informa iile
zona în care trăi i. ob inute, realiza i afi e i articole pe care le pute i
Găsi i cinci modalită i proprii prin care a i putea con- distribui în comunitatea voastră i în mass-media
tribui la diminuarea poluării solului. locală.
74 SĂNĂTATEA OMULUI ȘI A MEDIULUI

